Contraatacul hotelierilor în scandalul notelor de plată exagerate de pe litoral: „În rândul turistului român, există și un puternic efect de turmă”
HotNews.ro a stat de vorbă cu mai mulți reprezentanți ai unor hoteluri și restaurante de pe litoral pentru a vedea și care este perspectiva lor asupra acuzațiilor că au ridicat foarte mult prețurile, motiv pentru care turiștii s-au îndreptat spre alte țări pentru a-și face concediul.
Se vorbește mult zilele acestea despre litoralul românesc. Foarte mulți români, printre care și destule vedete, s-au arătat dezamăgiți, revoltați de ceea ce au găsit la mare: prețuri mai mari ca în alți ani, note de plată exagerate, condiții proaste de cazare. În același timp, internetul e plin de poze cu români care au plecat pe plajele din Grecia sau Bulgaria.
„Este cel mai slab sezon pe litoralul românesc din ultimii 30 de ani”, spune unul dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri din domeniul turismului.
Ce spun însă oamenii din industrie referitor la faptul că numărul turiștilor este mult mic decât în alți ani, pe fondul creșterii prețurilor? Am stat de vorbă cu oameni din HORECA care au afaceri pe litoral pentru a afla și cum se vede situația și de cealaltă parte a problemei.
Reprezentant agenție de turism: „Litoralul românesc nu este gol, ci pur și simplu gradul de ocupare al stațiunilor este mai scăzut”
Dintr-un anumit punct de vedere, chiar dacă sunt mai puțini turiști pe litoral decât în alți ani, acest lucru nu este chiar atât de rău.
„Litoralul românesc nu este gol, ci pur și simplu gradul de ocupare al stațiunilor este mai scăzut. Am fost obișnuiți cu o creștere de la un an la altul, iar 2022 este atipic. Dacă anul trecut nu găseai un șezlong liber în weekend, indiferent de tariful practicat, anul acesta chiar te poți simți confortabil pe plajă”, spune Andreea Zodie de la BYE BYE Travel, care mai atrage atenția asupra faptului că lărgirea plajelor din stațiunile cele mai aglomerate (Eforie Nord și Mamaia) poate da senzația că nu sunt suficienți turiști.
Andreea indică ca factori ridicarea restricțiilor de călătorie pentru destinațiile de litoral externe. În același timp recunoaște că și tarifele au crescut cu 10-15%.
„Pe de altă parte, litoralul românesc este principala destinație internă în care românii preferă să folosească voucherele de vacanță. Emiterea în continuare a acestor beneficii, deși a impulsionat turismul românesc și a fost o gură de aer pe perioada pandemiei, s-a reflectat și în creșterea prețurilor. Dar, în ultima perioadă apar din ce în mai multe oferte de tip last minute, care pot fi foarte tentante”, mai spune Andreea.
Tot ea ne spune că o vacanță de o săptămână în vârf de sezon pe litoral începe de la aproximativ 1800 LEI / cameră dublă / sejur de șapte nopți, fără masă și ajunge până la 10 mii lei / camera dublă / sejur 7 nopți cu masă all inclusive. În ceea ce privește destinațiile externe, Bulgaria sau Grecia, Andreea spune, din propria experiență, că și aici prețurile au crescut semnificativ, chiar mai mult față de cele de pe litoralul românesc.
Reprezentanți hotel Mamaia: „S-a mediatizat foarte mult o creștere a prețurilor, atât la cazare, cât și la mâncare, ceea ce nu s-a întâmplat”
Reprezentanții hotelului Alcor din Mamaia, stațiunea cea mai afectată, ne confirmă că gradul de ocupare este mult mai mic ca în anii trecuți.
„Din păcate s-a mediatizat foarte mult o creștere a prețurilor, atât la cazare, cât și la mâncare, ceea ce nu s-a întâmplat. Unul dintre motive mai este și lărgirea plajelor, iar anul trecut noi, ca și operatori, nu am avut voie să așezăm șezlongurile lângă apă, ceea ce nu se mai întâmplă anul acesta”, spun reprezentanții Alcor.
Tot ei ne oferă niște prețuri pentru a ne face o impresie despre cât de scumpă poate fi o vacanță pe litoral. Prețul unei camera la hotel 4 stele este de 850 lei/noapte cu mic dejun, șezlonguri și prosoape pe plajă privată a hotelului, parcare inclusă, iar la 3 stele prețul e de 400 lei/ noapte cu mic dejun și șezlonguri la piscină și pe plajă privată, parcare inclusă.
Referitor la mâncare, reprezentanții hotelului spun că au păstrat aceleași prețuri ca și anul trecut. Turiști beneficiază și de discounturi, la minim cinci nopți de cazare primesc și un discount de 10%. Prin urmare un sejur de șapte zile la un hotel de 4 stele costă 5355 lei cu beneficiile menționate, iar la 3 stele 2520 lei.
Hostel Vama Veche: „Aș spune că cererea a scăzut pentru cazarea noastră cu aproximativ 25%”
Vama Veche. FOTO: Gabriel Petrescu / Xinhua News / Profimedia
Mergem până în capătul opus al litoralului, în Vamă. Aici, cei de la hostelul Bazart ne confirmă și ei că sezonul 2022 e unul mai slab comparativ cu anul trecut care, spun ei, a fost un an foarte bun. Cu toate acestea, ei susțin și că mass-media agreează această perspectivă, că litoralul ar fi gol.
„Aș spune că cererea a scăzut pentru cazarea noastră, care este una cu tradiție, poziționată ultracentral, cu aproximativ 25%. În schimb, anii 2019, 2020, 2021 au fost ani foarte buni. Cu toate acestea, nu știu de ce se tot spune că litoralul românesc e gol, la noi în Vama Veche nu se simte așa.
Cei care au cel mai mult de pierdut aici, sunt afacerile care se bazează pe excesul de turiști, cum ar fi cazările neautorizate, care nu se folosesc de toate canale de rezervări (booking.com, travelminit.ro), care nu primesc tichete de vacanță, chioșcurile inventate între alte două chioșcuri consacrate, locurile de mâncat care se află la extremitățile satului.”
- Citește și: VIDEO Este adevărat că peștele pe care-l mănânci de la localnici în Delta Dunării provine de la hipermarket?
Reprezentanții hostelului recunosc că au crescut prețurile anul acesta cu aproximativ 13%, motivele fiind creșterea salariilor angajaților cu 20-40%, scumpirea curentului și a carburanților. O cameră dublă la BazArt în iulie-august, timp de o săptămână, costă 2300 lei.
Despre nemulțumirile românilor în ceea ce privește litoralul românesc, cei de la BazArt spun că este din cauza lipsei de profesionalism a majorității prestatorilor de servicii, din cauza lipsei de calificare a persoanelor implicate în servicii, inclusiv a proprietarilor de afaceri care sunt needucați în acest sens și nu sunt calificați.
Hotel Vama Veche: „Am crescut prețurile cu 9-10%, deoarece ne-au crescut cheltuielile foarte mult”
Adriana Iorga de la Papion, o altă unitate de cazare din Vamă, ne transmite că sezonul 2022 este ok pentru ei, chiar dacă cererea a scăzut: „Niciodată nu ne-am focusat pe 100% grad de ocupare, ci pe armonia din casă. Cerere există, într-adevăr, ușor sub 2021 sau 2020.”
În momentul de față, hotelul are grad de ocupare 80% și Adriana susține că acesta ar fi scăzut din cauza faptului că s-au deschis granițele. În ceea ce privește prețurile, o vacanță de șapte zile la Papion în luna august este în jur de 2100 lei.
„Am crescut prețurile cu 9-10%, deoarece ne-au crescut cheltuielile foarte mult. Spre exemplu spălătoria este cu 50% peste anul trecut. Iar inflația este și ea în jur de 15%”, spune Adriana.
În ceea ce privește nemulțumirea românilor față de litoralul românesc, Adriana spune că ele sunt generate și legate de mizeria din stațiuni, de lipsa de ospitalitate a celor din HORECA, cât și de prețurile mari.
„Nu pot transmite decât faptul că mizeria nu vine de nicăieri, nu o fac localnicii. Din păcate ne confruntăm și cu turiști care nu știu să respecte locul, țara, mediul înconjurător și nici pe cei din jur, nu numai pe litoral. Cu toate acestea, Vama Veche s-a dezvoltat în ultimii ani foarte frumos. Pensiunile, restaurantele și cluburile nou construite arată impecabil”, spune Adriana.
Hotel Eforie Sud: „În rândul turistului român, exista și un puternic efect de turmă”
Plaja La hamace, Eforie. FOTO: Facebook
În Eforie Sud lucrurile par să stea mai bine. Cei de la hotelul Edmond spun că sezonul 2022 este mult mai bun comparativ cu anul trecut și susțin că aici a jucat un rol important faptul că anul trecut luna iunie a fost una ploioasă.
„Cererea anul acesta a fost constantă și rezervările au început încă de la începutul anului. Nu știm să vă spunem despre tot litoralul, dar la noi, atât stațiunea cât și unitățile de cazare sunt destul de populate – avem 93%, respectiv 98% grad de ocupare în cele două hoteluri (capacitate totală de aprox. 210 camere), iar restaurantul primește un flux de clienți considerabil la prânz și la cină”, spun cei de la Edmond.
Este și prima unitate de cazare care susține că nu a crescut prețurile față de anul trecut, a reușit acest lucru adăugând anumite „pachete” de cazare care au ca scop stimularea clientelei de a rezerva un sejur mai lung. Tarifele la Edmond depind de tipul de camera/apartament, perioadă, pachetul de mese.
De exemplu, în această perioadă un sejur de șapte zile pentru două persoane poate costa între 1540 lei și 3325 lei cu mic dejun inclus. Ei ne mai spun și că în cazul unor unități de cazare există o discrepanță semnificativă între raportul calitate-preț:
„Însă în rândul turistului român, există și un puternic efect de turmă. În același timp, turiștii caută „ieftin, bun și mult” fără să se gândească la faptul că prețul materiei prime a crescut și este în continuă creștere.
„Nemulțumirea” apare și din faptul că „educația turistică” a clientului român lăsa de dorit – nu te poți aștepta la condiții de 4 stele într-un hotel de 2. Sunt multe exemple aici, dar mă voi rezuma la unul singur: ziua hotelieră începe la ora 15:00 și se termină la 12:00 – mulți oaspeți nu înțeleg asta și se supără când nu au camerele întotdeauna gata la ora 7 dimineața, când sosesc ei”, susțin cei de la Edmond.
Sfatul lor pentru turiști ar fi să nu mai plece urechea la toate zvonurile de pe Facebook/ de la televizor și să-și rezerve vacanța în locații credibile, să nu se bucure la prețuri mici gândindu-se că vor primi servicii de lux.
Restaurant Constanța: „A fost anul în care s-a licitat pentru oameni ca să avem un staff complet și calificat”
Popina este un restaurant popular din Constanța, aflat în imediata apropiere a plajei Neversea. L-am întrebat pe manager cum resimte întreaga situație de pe litoral.
„Litoralul se simte mai gol decât anii trecuți, dar nu e de vină doar creșterea prețurilor din această perioadă, ci politica pe termen lung pentru a dezvolta turismul. Turiștii au pus în balanță situația din alte țări versus situația de pe litoralul nostru și o parte au considerat că primesc mai mult pentru banii lor în alte țări.
Semnalul de alarmă nu trebuie sa fie doar pentru operatorii de pe litoral, ci pentru toți cei angrenați în acest mecanism (agenții economici, politica autorităților, personalul din acest domeniu), pentru ca situația să nu degenereze în anii ce vor urma”, spune Ciprian Ștefan, manager Popina.
Și Popina a crescut prețurile în această perioadă, dar Ciprian susține că a încercat ca majorarea să fie mai acceptabilă psihologic de către oaspeți.
„Prețurile în stațiuni au fost mereu mai mari decât prețurile restaurantelor din zona urbană, dar în acest an discrepanța este una evidenta și au fost mai mulți factori ce au contribuit la asta. Și restaurantul nostru s-a aflat în poziția de a scumpi versus prețurile din 2021, dar majorarea a fost ancorată la realitatea economică, ținând cont de inflația resimțită de noi toți.
Pe lângă costurile crescute la materia primă pe care le sesizăm cu toții, o inflației reală resimțită undeva la 30%, ne-am confruntat cu creșterea energiei și a combustibilului, iar la asta s-a adăugat cel mai mare cost pentru forța de muncă de până acum, din cauza lipsei de personal din acest domeniu, lucru despre care se vorbește mai puțin. Practic a fost anul în care s-a licitat pentru oameni pentru a avea un staff complet și calificat”, mai spune Ciprian.
Federația patronatelor din industria ospitalității din România: „Să comparăm prețuri de Santorini sau Mykonos cu Eforie sau Costinești sau Techirghiol? Nu cred că putem”
Am vrut să vedem și ce au de spus cei din Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR) despre acest subiect. Valentin Soneriu, președintele federației, ne transmite că, din datele pe care le are de la colegii din patronatul RESTO Constanța, gradul de ocupare este de 80% acum pe litoral, și e în creștere pe măsură ce ne apropiem de vârful sezonului.
„E o scădere clară față de acum doi ani, nu doar pe litoral, dar în toată țara. Noi fiind o federație cu acoperire largă, de la Timișoara la Brașov, de la Cluj la Constanța, Craiova sau Pitești, luăm pulsul de peste tot. Faptul că în toate destinațiile din România, deci și pe litoralul românesc, avem acum mai puțini turiști decât într-o vară obișnuită, este un revers al ultimilor doi ani, în care, pe timp de pandemie, românii au rămas mai mult în România, din cauza restricțiilor de călătorie introduse.
Orbiți de cancanul notelor de plata de pe litoral, nu discutăm despre niște lucruri esențiale. Mediul privat împreună cu autoritățile trebuie să promoveze într-un mod profesionist turismul intern, dar și România în afara granițelor”, spune Valentin Soneriu.
Despre prețurile din HORECA, el spune că au crescut peste tot în Europa, din cauza inflației, din cauza creșterii prețurilor la utilități, la ingrediente, la forță de muncă etc. De vină ar fi efectele pandemiei și implicațiile pe care războiul din Ucraina le are asupra accesului la surse de energie și materii prime.
Ca alternative la litoral, el spune că românii aleg în principial Grecia, Turcia, Italia sau Bulgaria, pentru că acestea ar avea o paletă mai largă de destinații la mare decât România.
„Odată ce ai libertatea și bugetul de a alege unde să-ți petreci vacanța de vară, este și normal să vrei să încerci mai multe destinații și experiențe”, susține Valentin Soneriu.
În ceea ce privește costurile unei vacanțe de o săptămână pentru un cuplu pe litoralul românesc, aflăm că aceasta ar putea costa și 100-150 de lei pe noapte de persoană, prin cadrul programului „Litoralul pentru toți”, dar că în vârf de sezon, bineînțeles, lucrurile stau altfel.
Președintele FPIOR ne spune și că litoralul grecesc sau bulgăresc nu e întotdeauna mai ieftin decât cel românesc.
„Nu se pot face asemenea comparații fără a lua în calcul același tip de produs – cât costă în medie o vacanță la un hotel 3 stele în Grecia, cât costă o vacanță, în medie, pe litoralul românesc? Adică, atunci când vrem să facem o comparație, trebuie să comparăm mere cu mere și nu cu pere, deci orice comparație dintre nota de plată de la un club exclusivist din Mamaia cu o tavernă din Grecia, de exemplu, este înșelătoare.
În plus, vorbim de produse diferite, stațiuni și destinații diferite. De exemplu, să comparăm prețuri de Santorini sau Mykonos cu Eforie sau Costinești sau Techirghiol? Nu cred că putem. Să comparăm Mamaia cu Paralia Katerini? Niciodată. În plus, pentru orice vacanță externă se adaugă costul biletului de avion, ceea ce ridică prețul total al vacanței.
Dar mă întorc la idee și vă spun că, dacă ne dorim Grecia, mergem oricum în Grecia. Nu este vorba de nici o comparație, ci de faptul că ne dorim să fim, pentru acea vacanță, în Grecia! Este absolut firesc să călătorim și în alte țări, nu este vorba de comparații aici. În rest, sigur că ajungem și în vacanță în România, pe Litoral vara și la munte, iarna, așa cum fac 90% dintre români”, ne lămurește Valentin Soneriu.