Cotatia petrolului este in continua scadere. De ce pretul motorinei din Romania este printre cele mai mari din UE
Cotatia petrolului este intr-o permanenta scadere de doua luni incoace, existand rare momente de stabilitate. Si pentru ca preturile la carburanti sunt puternic influentate de cotatiile barilului de titei de pe pietele internationale, romanii se asteapta, pe buna dreptate, la ieftiniri semnificative. In ultimele doua luni, au fost operate ceva reduceri de preturi in benzinarii, insa mici comparativ cu scaderile puternice la petrol. Mai mult, pretul motorinei comercializate in Romania a ajuns sa fie printre cele mai mari din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, lucru confirmat chiar de cifre oficiale ale Comisiei Europene. Vezi in text comparatii de preturi la carburanti.
CONTEXT La inceputul lunii iunie, mai precis pe 5 iunie, pretul unui baril de titei „light sweet crude” cu livrare in iulie a ajunsese la 58,03 dolari, iar petrolul Brent la 62,16 dolari. Doua luni mai tarziu, pe 4 august, pretul unui baril de titei „light sweet crude” cu livrare in septembrie a ajuns la 45,48 dolari, petrolul Brent fiind cotat la 49,84 dolari. Analistii internationali se asteapta la noi scaderi in urmatoarea perioada.
Ce se intampla in Romania? Potrivit unei monitorizari realizate saptamanal de Comisia Europeana (Weekly Oil Bulletin), la inceputul lunii iunie, cand cotatia petrolului depasea 60 de dolari, in Romania pretul benzinei era de 5,73 lei/litru, iar al motorinei de 5,65 lei/litru. Dupa doua luni cand petrolul a ajuns in jur de 50 dolari, pretul benzinei benzinei a scazut la 5,67 lei, iar al motorinei la 5,35 lei litrul. In cazul benzinei, scaderea a fost nesemnificativa. De cele mai multe ori, cand cotatia petrolului este in crestere, carburantii se scumpesc imediat. La fel ar trebui sa se intample si invers: cand cotatia petrolului este in scadere, carburantii ar trebui sa se ieftineasca pe masura. Insa, s-a ajuns in situatia in care carburantii din Romania sa fie printre cei mai scumpi din Uniunea Europeana, mai ales motorina. Companiile care comercializeaza carburanti ar putea spune ca un motiv ar fi taxele si accizele prea ridicate. Fara taxe, pretul motorinei din Romania se situeaza exact la nivelul mediu din UE, adica la 0,54 euro/litru.
Ce se intampla in statele UE comparativ cu Romania? In cazul benzinei, Romania se situeaza in jumatatea statelor cu preturile cele mai reduse. Saptamana trecuta, conform datelor CE, benzina in Romania costa 1,28 euro/litru, in timp ce media UE era de 1,48 euro/litru. Insa, chiar si asa, benzina din Romania nu este printre cele mai ieftine. Sunt opt state care comercializeaza benzina mult mai ieftina decat in Romania: Polonia (1,25 euro/litru), Luxemburg (1,27 euro), Lituania (1,22 euro), Letonia (1,22 euro), Ungaria (1,23 euro), Estonia (1,17 euro), Cehia (1,22 euro) si Bulgaria (1,18 euro). Trebuie precizat ca acestea sunt preturile cu tot cu accize si alte taxe. Fara taxe, pretul benzinei este in Romania de 0,57 euro, media europeana fiind de 0,58 euro/litru. (Vezi documentele atasate)
In ceea ce priveste motorina, Romania se situeaza in jumatatea statelor cu preturile cele mai mari. Saptamana trecuta, pretul unui litru de motorina in Romania era de 1,21 euro, media in UE fiind de 1,25 euro cu taxe. Fara taxe, pretul in Romania se situa exact la media UE (0,54 euro/litru). Sunt 16 state in care poate fi gasita motorina mai ieftina decat in Romania: Spania (1,14 euro/litru), Slovenia (1,19 euro), Slovacia (1,16 euro), Polonia (1,12 euro), Luxemburg (1,07 euro), Lituania (1,16 euro), Letonia (1,10 euro), Ungaria (1,17 euro), Germania (1,19 euro), Franta (1,17 euro), Estonia (1,06 euro), Cehia (1,19 euro), Croatia (1,19 euro), Bulgaria (1,19 euro), Belgia (1,17 euro) si Austria (1,13 euro).
Preturile sunt mari chiar daca Romania este o tara producatoare de titei. De altfel, se afla chiar pe locul cinci in Europa la producţia de titei si gaze.
Aceste cifre arata clar ca in state cu nivel de trai si putere de cumparare mult mai mari decat in Romania pot fi gasiti carburanti mult mai ieftini. De altfel, un clasament realizat de Bloomberg in mai 2012 arata ca raportat la puterea de cumparare, Romania se afla printre primele tari din lume cu cea mai scumpa benzina. In 2012, la nivel mondial, Romania ocupa locul al 7-lea in acest clasament al „Suferintei la pompa„.
Companiile petroliere din Romania au sustinut intotdeauna ca aceste preturi mari la pompa, comparativ cu alte state, sunt cauzate de taxele mari. Potrivit noului Cod Fiscal, intors de catre presedinte in Parlament, in 2016 ar urma sa scada TVA la 19%. De asemenea, taxa pe constructii si supra-acciza de 7 eurocenti/litru ar urma sa fie eliminate. Ramane de vazut cum ar arata toate clasamentele cu preturile la carburanti daca vor fi eliminate sau reduse, in cele din urma, aceste taxe.