Sari direct la conținut

Cum a ajuns România să-și crească de peste șase ori producția auto în 20 de ani

HotNews.ro
Mașini Ford Puma produse la Craiova, Foto: Jozsef Soos | Dreamstime.com
Mașini Ford Puma produse la Craiova, Foto: Jozsef Soos | Dreamstime.com

În România nu a venit al treilea mare constructor auto, deși se vorbește despre asta de mai bine de un deceniu. Cei doi care au însă uzine – Dacia și Ford – au mers bine și au ajuns în premieră la peste 500.000 de mașini, ceea ce înseamnă că România este pe locul șase în UE. Normal ar fi ca nivelul de peste 500.000 să se mențină și în anii viitori.

Ce era acum 15-20 de ani și o mare dezamăgire

În 1999, cu cinci ani înainte de primul Logan, uzinele Dacia și Daewoo produceau împreună 106.000 de mașini, dintre care 18.000 la Daewoo), iar în 2011, producția auto cumulată ajungea la un minim de 68.000 de unități.

Uzina Daewoo de la Craiova a produs până în 2006, iar Matiz era modelul vedetă. Dacia a fost preluată de Renault în 1999, iar în 2000 era lansată SupeRNova (care avea să fie produsă până în 2003). În 2003 era lansat Solenza, un model foarte apreciat pentru vremea aceea. În 2004 se lansa Logan, iar în 2008 Sandero. Începea o nouă era la Dacia, exporturile aveau să depășească vânzările din țară (în prezent Dacia exportă 90% din producție).

În 2003, România producea 95.000 de automobile. iar în 2006, datorită ascensiunii Dacia la export, trecea, în premieră, de 200.000.

În anul 2007, reprezentanţii Daewoo Automobile România spuneau că pe străzile din România circulă circa 215.000 de maşini Daewoo. Sub 30.000 mai sunt acum.

În 2008 a fost mare dezamăgire când Mercedes a ales Ungaria pentru noua sa uzină din regiune, deși România a fost și ea pe lista scurtă. Mereu avea să revină discuția despre ”al treilea constructor auto” care AR PUTEA să deschidă o uzină la noi. Optimiștii au vorbit despre Mitsubishi, Peugeot, BMW sau Volkswagen în ultimii 15 ani, dar nimic nu s-a concretizat. O altă dezamăgire a fost în primăvara lui 2018 când BMW a anunțat că va deschide o uzină la Debrecen, la 40 km de granița cu România.

Dar am avut și povești de succes aici, și nu doar Dacia.

Creșterea Dacia și Ford

Ford a preluat uzina de la Craiova în 2007, a început cu utilitara Transit Connect în 2009 și a continuat apoi cu mașina de familie B-MAX, între 2012 și 2017, totalul fiind de 280.000 de unități. Apoi în 2017 a intrat în producție EcoSport, care s-a produs în 140.000 de unități în anul următor. În septembrie 2019 a început producția încă unui SUV la Craiova: Puma, care anul trecut a fost produs în peste 150.000 de exemplare.

Producția auto națională s-a apropiat de 300.000 de vehicule în 2009 și a depășit acel prag în 2010, cu un total de peste 350.000 de unități. Au urmat doi ani cu cifre mici, dar în 2013 a venit un nou salt, cu un total de 410.000 unități.

La Dacia, producția a crescut la niveluri record datorită Duster, care a început să fie produs în 2010, dar și datorită Sandero, pentru care era cerere mare, mai ales pentru varianta Stepway,

În următorii patru ani totalul a fost de sub 400.000, iar în 2018 s-a înregistrat o creștere puternică față de anul anterior, peste 30%, astfel că s-a ajuns la 470.000.

Ce s-a întâmplat în ultimii cinci ani?

Producția totală a variat, scăzând în anii pandemiei. La Dacia totalul a fost de sub 260.000 de mașini în 2021, iar anul trecut a urmat o creștere. La Ford, anul 2022 a fost, datorită SUV-ului Puma, cel mai bun la cifre de producție din istoria uzinei deținute de anul trecut de către turcii de la Otosan.

Producția Dacia a scăzut din cauza pandemiei, dar și fiindcă în noiembrie 2020 a fost scos din producție modelul Logan MCV. Însă, în compensație, din decembrie 2021 este produs Jogger, model care este vândut din acest an și în variantă hibridă, pentru prima oară la un model Dacia.

Mix-ul Dacia vs Ford în totalul producției s-a schimbat mult față de 2019, anul dinaintea pandemiei. Atunci, 71% dintre mașini erau produse de Dacia și 29% de Ford, iar în 2022 ponderea Dacia scăzuse la 62%, iar Ford ajunsese să fabrice 38% dintre mașinile produse pe plan intern.

Cum a evoluat producția Dacia la Mioveni în ultimii șase ani (date ACAROM)

2022: 314.228

2021: 257.405

2020: 259.009

2019: 349.528

2018: 335.262

2017: 313.883

Cum a evoluat producția Ford Craiova în ultimii cinci ani

2022: 195.257

2021: 163.350

2020: 179.008

2019: 140.884

2018: 141.507

Producția auto totală din România în ultimii 11 ani (surse ACAROM, OICA)

2022: 509.465 unități

2021: 420.755 unități

2020: 438.107 unități

2019: 490.412 unități

2018: 476.769 unități

2017: 359.250 unități

2016: 359.306 unități

2015: 387.171 unități

2014: 391.434 unități

2013: 410.997 unități

2012: 337.765 unități

Sursa foto: Jozsef Soos|Dreamstime.com

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro