Sari direct la conținut

De ce este SF-ul atât de obsedat de impactul cu asteroizi? / Filmele de ieri și de azi

HotNews.ro
Don t Look Up-scena din film, Foto: YouTube

De mai mult timp decât a existat chiar și science-fiction-ul, oamenii au fost fascinați și îngroziți de perspectiva ca rocile din spațiu să cadă pe Pământ. Dar de ce?

Există o explicație evidentă: asteroizii au căzut pe Pământ de multe ori înainte, uneori cu consecințe devastatoare. (RIP, dinozauri.) Dar în prezent, nu există nicio amenințare iminentă ca vreo rocă spațială să lovească Pământul și să provoace dezastre. În timp ce experții în apărare planetară monitorizează asteroizii din apropierea Pământului, marea majoritate a asteroizilor fie sunt departe de noi, fie sunt suficient de mici pentru a arde în drumul lor prin atmosfera planetei noastre, scrie Space.com.

De fapt, în cazul în care va exista vreodată un asteroid care reprezintă o amenințare pentru Pământ, NASA are un plan. La sfârșitul acestei luni, agenția lansează DART (Test de redirecționare a asteroidului dublu), o misiune care va trimite o navă spațială să se izbească de luna unui asteroid mai mare pentru a vedea dacă este posibil să îi schimbe cursul.

Misiunea DART a NASA urmata de misiunea HERA a ESA

Nicio rocă spațială nu se află pe o traiectorie pentru a călători în apropierea Pământului, dar testul va vedea dacă o astfel de tehnologie ar putea fi utilă pentru a împinge într-o zi un asteroid amenințător într-o nouă direcție.

Impactul cu un corp ceresc -un element de bază în SF

Totuși, acesta este un plan de urgență pentru un scenariu improbabil, dar nenumărate povești, cărți, filme și emisiuni de televiziune continuă să se concentreze în jurul unei astfel de posibile catastrofe.

De la „Greenland” la blockbusterul exploziv „Armageddon”, tema „asteroidul vine să distrugă Pământul” este foarte folosită. Noi creații cinematografice precum „Don’t Look Up” pe Netflix și „Moonfall” în cinematografe, tratează aceeași teamă de impact cu un corp ceresc.

În „Don’t Look Up”, care va avea premiera pe 10 decembrie pe Netflix, doi astronomi la începutul carierei încearcă să avertizeze omenirea despre o cometă pe cale de a distruge planeta Pământ. Deși nu este un asteroid, „roca spațială amenință să distrugă umanitatea”, este cheia acestei teme SF.

Și în „Moonfall”, care va avea premiera în cinematografe în februarie 2022, Pământul este pus în pericol de Luna care amenință să se prăbușească peste noi.

Dar această tendință este mult mai veche decât în filmele de acțiune contemporane. Filme precum „The Day the Sky Exploded” din 1958 și „The Green Slime” din 1968 sunt printre pilonii timpurii science-fiction care prezintă o amenințare cu asteroizi.

Chiar și mai devreme, autori de SF precum Isaac Asimov au prezentat asteroizi în cărțile lor. De fapt, centura de asteroizi și-a făcut apariția chiar mai devreme, în romanul din 1895 „The Crack of Doom” de Robert Cromie.

Știința inspiră ficțiunea

Astronomul Amy Mainzer, consilier științific pentru „Don’t Look Up”, care a servit ca investigator principal la NASA la NEOWISE, care este specializată în catalogarea mulțimilor de asteroizi și comete, și-a împărtășit gândurile despre motivul pentru care oamenii sunt fascinați de asteroizi în general:

„Din punct de vedere al științei, asteroizii sunt obiecte cu adevărat fascinante”, a spus Mainzer pentru Space.com. „Se mișcă și sunt un semn atât de vizibil al ideii că ocupăm un sistem solar foarte activ și avem locul nostru în univers”.

„Universul nu este un loc fix, static, neschimbător. Este cu adevărat activ, lucrurile se întâmplă tot timpul și noi facem parte din el”, a adăugat ea. „Deci cred că, în multe feluri, asteroizii sunt un fel de reamintire a acestui lucru”.

Mainzer a spus că, cel puțin în „Don’t Look Up”, scenariul prezentat publicului arată „importanța luării deciziilor bazate pe știință… un film care vorbește despre necesitatea luării deciziilor bazate pe știință în viața noastră.” (integral pe Space.com)