De ce scad audientele TV
Internetul, cluburile, migratia si cinematografele fura tot mai mult din audienta televiziunilor, considera jucatorii implicati in piata. Mihai Coman, antropolog si decan al Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii (FJSC), din cadrul Universitatii Bucuresti, arunca vina si asupra calitatii slabe a programelor TV, pentru a justifica migrarea populatiei din fata televizorului.
Potrivit studiilor de audienta transmise de Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA), in fiecare luna, tot mai putini telespectatori se uita la televizor. Daca, in ianuarie, media zilnica de audienta pe toate televiziunile, pe esantionul urban, era de 1,74 milioane de telespectatori, in septembrie, media inregistrata a scazut la 1,22 milioane de telespectatori.
Audienta tot mai scazuta se imparte diferit de la o luna la alta, posturile TV inregistrand si cote de piata mai mici. Aglomerarea pietei a dus la scaderea cotelor de piata ale televiziunilor generaliste.
Lucia Romaniuc, presedinte ARMA, spune ca fenomenul este normal, in conditiile fragmentarii cu care piata din Romania se confrunta. Romania este un fenomen aparte in regiune. Este piata cu cele mai multe televiziuni, fie ca sunt de nisa sau nu. Iar aceasta duce la o impartire mult mai mare a potentialului public si la atingerea unor cote de piata mai mici.
PRO TV, principalul post de televiziune din Romania, dupa cota de piata si audiente, a avut o medie zilnica de 15%, in ceea ce priveste cota de piata atinsa in septembrie.
La inceputul anului, in ianuarie, cota de piata era de 18 procente. “Unele cifre sugereaza ca aceasta migratie se face in beneficiul posturilor de nisa. Dar suma castigurilor de audienta ale acestor posturi, care se produce adesea pe intervale orare din afara prime-time, nu este egala cu aceea a pierderilor”, spune Mihai Coman.
Lucia Romaniuc priveste lucrurile optimist. “Cred ca televiziunile mari au meritul de a-si fi mentinut suprematia intr-o piata in care, anual, au aparut minimum sase televiziuni noi”, spune ea. Dar, pe de alta parte, o scadere a cotelor de piata era inevitabila, subliniaza aceasta.
Totusi, aglomerarea pietei TV si aparitia unui numar mare de canale nu pot duce la scaderea consumului general de TV. Alte variabile intra aici in calcul, iar acestea tin, in principal, de obiceiurile de consum ale publicului. Unele ipoteze leaga scaderea generala a audientelor de migrarea populatiei in afara granitelor tarii.
“Parerea mea este ca publicul, care este intotdeauna activ si avid de nou, s-a plictisit de oferta monotona, aproape cameleonica, a posturilor generaliste si cauta alte produse pentru relaxare si informare”, spune Mihai Coman.