Sari direct la conținut

Dom' profesor, dom' inginer…

HotNews.ro

Am participat astazi la o prezentare pe tema industriei auto, organizata de catre un ziar cu profil financiar (!) unde unul din speakeri a comentat despre cateva lucruri bine stiute, care insa – puse in contextul corect – au darul de a atrage atentia asupra unei dileme majore a modelului economic romanesc actual, scrie Dragos Popa, pe blogul Jeopardy.

In speta, pe langa plangerile obisnuite ale dealerilor auto, cum ca piata masinilor noi e la pamant si ca guvernul ar trebui sa ‘ia masuri’ ca sa o salveze (mura in gura…) , directorul unei mari companii multinationale ce produce echipamente auto in Romania a trecut in revista motivele pentru care ramanem o destinatie atractiva pentru investitorii straini, dar si cateva concluzii ingrijoratoare cu privire la dezvoltarile viitoare.

Punctele forte ale Romaniei ce-au fost evocate sunt cvasi identice cu cele pe care le-am enuntat intr-un comentariu mai vechi, si anume :

  • O forta de munca ieftina (platita la un nivel orar mediu de 4,4 EUR/ora, a doua cea mai ieftina din Europa, dupa Bulgaria. Salariul mediu brut pe industrie e in jur de 510 EUR, o fractiune din costul de munca al EU).
  • O forta de munca activa de approx 9,8 milioane
  • O forta de munca cu studii superioare tehnice si mai ales – atentie ! – buna vorbitoare de limbi straine.
  • O locatie geografica intre Balcani si Europa (costuri logistice reduse)
  • Taxa unica si moneda destul de stabila
  • Apartenenta la UE/NATO si un cadru legislativ ce tinde (work in progress…) catre cel European

Sunt bineninteles si multe puncte slabe insa am sa ma opresc doar asupra unuia, in speta legat de erodarea principalului avantaj, forta de munca ieftina si bine calificata pe care vorbitorul cu pricina a pus in mod deosebit accentul.

Se pare ca acea companie multinationala a angajat 3500 ingineri in centre de cercetare / dezvoltare in Romania si ca are din ce in ce mai mari probleme in a gasi oameni calificati. Mai rau, cam 40% din forta de munca cu studii superioare ce a plecat din companie a emigrat in Germania…

Adaugati la asta o calitate din ce in ce mai slaba a pregatirii universitare, disparitia scolilor profesionale si – atentie ! – rata de promovare execrabila a bacalureatului in ultimii ani, si viitorul arata sumbru. Toate acestea se petrec pe fondul lipsei oricarei motivatii pentru ca un absolvent de facultate bine pregatit sa ramana in Romania: salariul mic, infrastructura praf (tot de la drumuri pana la spitale, scoli etc), promovarea mentalitatii furtului si a mediocritatii si alte lucruri care duc la faimosul brain drain. De unde si indemnul stimabilului domn care suna cam asa : ‘Trebuie sa faceti ceva ca sa le dati sperante pentru viitor altminteri nu numai doctorii dar si inginerii buni vor pleca in masa din tara !’. E si simplu, cererea de ingineri este fenomenala, doar in Germania fiind 19 mii de posturi disponibile pt electrical engineers si multe altele in UK, Irlanda sau Danemarca (sursa).

Bineinteles ca putem vorbi de faptul ca a se urmari sa pastrezi o forta de munca calificata in conditiile in care piata e libera iar salariile se doresc sa ramana ‘competitive’ e ca si cum ai vrea si cu slanina in pod si cu buzele unse. Cu toate astea e clar ca daca acest low labor cost dispare capitalul strain se muta foarte repede in urmatoarea locatie.

Pana una alta am fost si suntem beneficiarii unor relocalizari de shared service centers (HP, E.on, Schlumberger…), centre de R&D (Intel, Renault, Daimler, Continental…) si multe facilitati de productie care – mai recent – se muta din tari precum Cehia, Polonia, Ungaria etc. Este exemplul cel mai bun ca valul vine si trece, Polonia si Cehia fiind pana nu demult principala destinatie pentru astfel de oursourcing. Astazi am auzit – nu pentru prima oara – de comparatii intre Romania si Serbia sau Turcia (desi, dupa ultimele evenimente…)…

In conditiile in care piata interna (consumul) este la pamant, investitiile straine in scadere iar cresterea noastra economica sta agatata de cateva companii multinationale cu exporturi mari si de vremea buna din agricultura, eu unul vad cum acest punct de cotitura risca sa se transforme intr-un bottleneck major, cu consecinte destul de dramatice. Ca si cum faimosul ‘dumbing down‘ n-ar fi suficient de scary deja…

Comenteaza pe Jeopardy.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro