Drepturile de informare ale utilizatorilor de telefonie din Romania, afisate de joi in toate punctele de vanzare ale operatorilor
Operatorii de telefonie trebuie, incepand de joi, sa posteze in magazinele sau punctele de lucru proprii sau din retelele de distributie ale partenerilor un afis privind drepturile de informare ale clientilor, potrivit unei decizii a arbitrului telecom (ANCOM). Clientii trebuie de asemenea sa fie informati intr-un document inmanat la cerere sau la momentul incheierii contractului cu privire la modalitatea de solutionare a reclamatiilor. Operatorii telecom au atacat in instanta aceasta decizie, iar procesul este in curs de desfasurare.
Informatiile obligatorii inainte de incheierea contractului
Personalul de vanzari al operatorilor trebuie sa comunice clientului, verbal sau, daca acesta solicita, in forma tiparita ori electronica, inainte de incheierea contractului, cel putin urmatoarele informatii:
- planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe intreaga perioada contractuala initiala, precizand serviciile incluse – abonament lunar (numarul de minute/creditul inclus, daca este cazul), extra-optiuni, conectare/instalare, echipament terminal achizitionat etc., dupa caz, cu toate taxele incluse;
- tarifele aplicabile pentru acces si pentru apelurile nationale, tarifele pentru apelurile efectuate in orele de varf/in afara orelor de varf (cu indicarea intervalelor orare corespunzatoare) si conditiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus;
- durata minima a contractului, precum si conditiile de incetare a contractului inainte de termen si penalitatile aplicabile, daca este cazul.
Informatiile obligatorii pe timpul derularii contractului si la prelungirea acestuia
Pe parcursul derularii contractului, utilizatorul final va avea dreptul de a solicita si de a primi o factura detaliata, in care se vor regasi informatii referitoare cel putin la perioada de tarifare, tarifele percepute, gratuitatile/ reducerile de care abonatul a beneficiat, lista completa a apelurilor efectuate si receptionate, durata acestora etc.
In cazul in care contractul pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului este prelungit automat, iar rezilierea sa ulterioara de catre abonat presupune plata unor penalitati, operatorii vor trebui sa isi informeze abonatii prin intermediul facturii sau prin intermediul unui SMS despre data la care expira contractul si data-limita pana la care abonatul poate cere sa nu i se prelungeasca respectivul contract. Aceasta informare trebuie transmisa abonatului cu minim 15 zile si cu maxim 45 de zile inainte de expirarea contractului.
„Decizia privind informarea utilizatorilor este un pas important pentru siguranta acestora, pentru ca orice persoana sa stie exact ce cumpara si cat plateste pe piata serviciilor de telefonie”, a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu.
Seful arbitrului telecom a mai precizat ca autoritatea va demara actiuni de control pentru a verifica implementarea de catre operatorii telecom a prevederilor acestui act.
Atacarea in instanta a acestei decizii continua
Decizia autoritatii a fost contestata in instanta de catre Orange, Vodafone, Cosmote si Zapp, potrivit informatiilor Asociatiei Operatorilor Mobili din Romania (AOMR), care reprezinta interesele celor patru operatori de telefonie mobila.
Asociatia a precizat la acel moment ca „obiectul contestarii in justitie” a deciziei a fost „depasirea competentelor de normare ale Autoritatii, in conditiile in care protectia consumatorilor este asigurata atat printr-un cadru legislativ solid, cat si prin actiunile Autoritatii de profil”.
AOMR a mai atentionat ca „informarea este o indatorire de baza fata de clienti si ca membrii AOMR au facut si fac eforturi vizibile pe aceasta cale si ca o buna parte din prevederile Deciziei ANC privind informarea consumatorilor se regasesc in politicile comerciale ale membrilor nostri sau sunt in curs de implementare”.
Asociatia a mai reprosat arbitrului telecom ca decizia in cauza „nu a fost justificata de niciun fel de studiu care sa evidentieze gradul de multumire sau nemultumire al utilizatorilor finali”, generand „costuri suplimentare deloc de neglijat la nivelul operatorilor intr-un climat economic dificil, pentru un beneficiu ipotetic la nivelul utilizatorilor finali”.
Procesul este in desfasurare in conditiile in care cererea de anulare a deciziei initiata de operatorii de telefonie mobila nu s-a judecat inca.
„Cererea Orange si Vodafone de suspendare a deciziei privind informarea utilizatorilor a fost respinsa pe 6 mai de Curtea de Apel Bucuresti, iar cererea de anulare a deciziei depusa in instanta de Cosmote, Orange, Vodafone si Telemobil urmeaza sa fie judecata”, au confirmat pentru HotNews.ro oficialii autoritatii de reglementare.
„Nu comentam actiuni in instanta care sunt in desfasurare, iar decizia 77/2009 (n.r. decizia ANCOM in cauza) atata vreme cat este in vigoare va fi respectata”, a declarat pentru HotNews.ro, Liviu Popescu, directorul executiv al AOMR.