Sari direct la conținut

​EXCLUSIV Fondul de Garantare a Asiguratilor va prelua 4500-5000 de dosare de dauna de la sucursalele Astra din Ungaria, Germania si Slovacia/Fondul a primit deja peste 800 de cereri de deschidere dosare de dauna, din care trei din strainatate

HotNews.ro
Carmen Radu, sefa Fondului de Garantare a Asiguratilor, Foto: Arhiva personala
Carmen Radu, sefa Fondului de Garantare a Asiguratilor, Foto: Arhiva personala

Oricine este implicat intr-un accident auto, in urma caruia, pentru constatarea daunei ar fi trebuit sa se adreseze Astra Asigurari, nu se mai poate adresa acum decat Fondului de Garantare a Asiguratilor (FGA). Problema este ca deschiderea procedurii de faliment impotriva Astra a prins Fondul cu doar 28 de angajati, prea putini pentru a face fata situatiilor din toata tara. Acesta este motivul pentru care FGA este in plin proces de angajare a 50 de noi salariati, dar si de selectare a unor firme de regularizare de dauna cu care va colabora. ‘Pana in prezent s-au primit peste 800 de cereri de deschidere dosare de dauna, din care 3 din strainatate’, a declarat pentru HotNews.ro Carmen Radu, presedintele Consiliului de Administratie al FGA.

Decizia ASF privind declansarea procedurii de faliment la Astra Asigurari a fost publicata luni, 31 august 2015, in Monitorul Oficial. De la acest moment, asiguratii care au de recuperat bani de la acest asigurator pot solicita deschiderea dosarului de dauna printr-o cerere adresata Fondului de Garantare a Asiguratilor (FGA). Trebuie stiut insa ca falimentul unui asigurator este hotarat de catre o instanta judecatoreasca si ca FGA va efectua platile catre creditorii de asigurari de la data ramanerii definitive a hotararii privind deschiderea procedurii de faliment in limita plafonului legal (450.000 lei/creditor de asigurare).

  • ASF a avertizat deja asupra unor falsi intermediari in constatarea daunelor Astra

O problema imediata insa este constatarea daunelor. Autoritatea de Supraveghere Financiara a publicat deja primul avertisment pe aceasta temala inceputul acestei luni:

„Persoanele implicate intr-un accident auto in urma caruia, pentru constatarea daunei, ar fi trebuit sa se adreseze Societatii de Asigurare – Reasigurare ASTRA SA, se adreseaza in acest moment Fondului de Garantare a Asiguratilor (FGA). Nicio alta constatare de dauna nu este valabila, pana la informarea consumatorilor in alt fel de catre FGA.

In cazul in care aveti un accident, trebuie sa completati o cerere-tip ‘Cererea de deschidere a dosarului de dauna’ si sa contactati FGA. Reprezentantii Fondului va vor comunica detaliile programarii pentru constatari.

Constatarile pentru posesorii, beneficiarii sau pagubitii ASTRA sunt GRATUITE pentru consumatori. FGA acopera costul constatarilor care se fac de catre FGA sau de catre firme mandate de FGA. Orice alte promisiuni, cu privire la intocmirea de dosare care ar fi acceptate de catre FGA, sunt false daca firma nu are mandat expres din partea FGA.

Consumatorii nu trebuie sa se lase inselati de acesti falsi intermediari. Recomandam ca orice caz de acest gen sa fie adus in atentia Politiei sau a ASF”.

  • Falimentul Astra a prins Fondul de Garantare cu doar 28 de angajati. Ce demersuri face acum Fondul pentru a face fata situatiei

ASF trimite asiguratii la Fondul de Garantare a Asiguratilor, numai ca deschiderea procedurii de faliment impotriva Astra Asigurari a prins FGA cu numai 28 de angajati.

HotNews.ro a contactat-o pe Carmen Radu, presedintele Consiliului de Administratie al FGA, pentru a afla cum gestioneaza in prezent Fondul situatia de la Astra Asigurari.

  • „Fondul de Garantare a Asiguratilor are un numar de 28 de angajati, personalul activ in structura/departamentul cu acelasi nume din  cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara anterior infiintarii FGA ca persoana juridica de drept public.
  • In prezent FGA deruleaza deja activitatea de constatare daune prin intermediul personalului propriu, insa, dupa cum stiti, a deschis o procedura transparenta de angajare, publicata pe site-ul propriu la http://www.asf-fga.ro/noutati-si-comunicate/comunicate/fondul-de-garantare-a-asiguratilor-angajeaza-specialisti-evaluare-daune . Un numar suplimentar de 50 de angajati este, in prima instanta, considerat suficient pentru ca FGA sa isi exercite atributiile, inclusiv activitatea de constatare de daune, nou introdusa ca efect al Legii 213/2015 de infiintare a acestei institutii. Pana acum, s-au angajat 14 persoane care au fost alese pe baza indeplinirii criteriilor mentionate in anunturile de recrutare, indiferent unde au fost angajati inainte”, a declarat, pentru HotNews.ro, Carmen Radu.

Aceasta nu este insa singura masura luata de Fondul de Garantare a Asiguratilor. Fondul a demarat, in urma avizului ASF, si un proces de achizitie a unor servicii de regularizare de daune prin intermediul unor societati specializate.

  • „Prin aceasta, FGA isi va consolida capacitatea de a acoperi solicitarile privind activitatea de constatare, evaluare, instrumentare si lichidare a dosarelor de daune ca urmare a solicitarilor aparute atat la nivel national cat si international. Activitatea la nivelul intregii tari se va defasura atat prin intermediul personalului propriu, asa cum precizam, cat si prin intermediul firmelor de regularizare de daune cu care va colabora FGA”, a precizat Carmen Radu.

In ce stadiu se afla acest proces de achizitie a unor servicii de regularizare de daune prin intermediul unor societati specializate?

  • „In momentul de fata se deruleaza negocieri cu operatorii economici care au depus oferta (tehnica si financiara), in termenul indicat in invitatia de participare. Negocierile se defasoara in conformitate cu O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune, de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare si cu H.G. nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederlor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din O.U.G. nr. 34/2006, urmarindu-se toti pasii procedurali impusi de lege pentru procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare.
  • Dupa derularea rundelor de negocieri cu reprezentantii operatorilor economici pentru obtinerea celei mai avantajoase oferte pentru Fond din punct de vedere economic, se va proceda la incheierea imediata a contractelor de servicii regularizare cereri de despagubiri pentru a acoperi atat evenimentele asigurate produse pe teritoriul Romaniei, cat si cele produse in afara teritoriului Romaniei, cu cei ale caror oferte se vor declara castigatoare”, a spus oficialul FGA.

Cate solicitari de daune a primit pana acum Fondul de farantare a Asiguratilor din tara si din alte tari? Care este valoarea despagubirilor solicitate?

  • „Valoarea estimata a despagubirilor va putea fi comunicata doar dupa ce preluam integral evidentele de la ASTRA. Pana in prezent s-au primit peste 800 de cereri de deschidere dosare de dauna, din care 3 din strainatate„, a raspuns Carmen Radu.

HotNews.ro a ridicat apoi problema afacerilor Astra Asigurari din alte tari. Societatea controlata de Dan Adamescu are sucursale deschise in Ungaria, Germania si Slovacia.

Banca Nationala Maghiara (MNB) anunta in luna august pe site-ul propriu ca Astra trebuie sa-si onoreze daunele pe care le are de platit pentru clientii din Ungaria pana cand justitia din Romania va decide falimentul Astra.

Intrebarile HotNews.ro catre FGA: Cine ii despagubeste pana la urma pe asiguratii/pagubitii Astra din Ungaria, Germania si Slovacia? Astra sau Fondul de Garantare a Asiguratilor din Romania? Cate dosare de dauna aveti primite din aceste 3 tari?

Raspunsul oferit de Carmen Radu:

  • „Potrivit art. 14 din Legea nr. 213/2015 coroborat cu art. 20 din Norma ASF nr. 16/2015, in vederea incasarii indemnizatiilor/despaguirilor, orice persoana care pretinde un drept de creanta de asigurari impotriva asiguratorului (din RO sau de la sucursalele din strainatate) in faliment poate formula o cerere motivata de plata la Fond. Cererea de plata se poate depune incepand cu data publicarii deciziei ASF de inchidere a procedurii de redresare financiara si in maxim 90 de zile de la data ramanerii definitive a hotarari de deschidere a procedurii de faliment. Pentru creantele de asigurari nascute ulterior ramanerii definitive a hotararii de deschidere a procedurii de faliment, cererea de plata se poate depune in maxim 90 de zile de la data nasterii dreptului de creanta al creditorului de asigurari.
  • Dupa data ramanerii definitive a hotararii de deschidere a procedurii de faliment, pronuntate impotriva unei societati de asigurare aflate in stare de insolventa, Fondul este in drept sa efectueze plati din disponibilitatile sale, in vederea achitarii sumelor cuvenite creditorilor de asigurari. (art. 266 din Legea nr. 85/2014,  art. 13 alin. (1) din Legea nr. 213/2015, coroborat cu art. 17 alin. (1) din Norma nr. 16/2015)
  • In urma preluarii de catre Fond, in termen de 30 de zile de la data publicarii deciziei de inchidere a procedurii de redresare financiara, a evidentei contractelor de asigurare in vigoare la data inchiderii procedurii de redresare financiara, a evidentei complete a dosarelor de dauna, precum si a evidentelor tehnico-operative si contabile aferente acestor contracte si dosare, acesta verifica datele prezentate in evidentele preluate, inclusiv corelatiile dintre aceste date, dosarele de dauna si contractele de asigurare in vigoare.
  • In urma analizarii de catre directiile de specialitate ale Fondului a evidentelor preluate, se va publica pe site-ul Fondului lista potentialilor creditori de asigurari care pot beneficia de despagubiri/indemnizatii din disponibilitatile Fondului dupa aprobarea acesteia de catre comisia speciala constituita conform Legii nr. 503/2004 privind redresarea financiara, falimentul, dizolvarea si lichidarea voluntara in activitatea de asigurari, republicata, cu modificarile ulterioare.
  • De asemenea, dupa deschiderea procedurii de faliment impotriva asiguratorului, creditorul de asigurari poate urma separat si procedura falimentului asiguratorului prevazuta de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, in vederea recuperarii createi sale din activele asiguratorului aflat in faliment, conform art. 17 din Legea nr. 213/2015.
  •             In ceea ce priveste numarul de dosare de dauna primite de la Sucursalele Societatii de Asigurare Reasigurare Astra S.A. , mentionam ca:
  •             – in acest moment nu s-a incheiat procesul de predare – preluare a tuturor dosarelor de dauna, conform dispozitiilor legale (art. 23 alin. (1) din Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiara, falimentul, dizolvarea si lichidarea voluntara in activitatea de asigurari), asiguratorul este obligat sa le predea Fondului in termen de 30 de zile, incepand cu data publicarii deciziei de inchidere a procedurii de redresare financiara a asiguratorului;
  •             – din datele pe care le detinem pana la aceasta data, rezulta ca urmeaza sa preluam de la sucursalele ASTRA din Ungaria, Germania si Slovacia un total de 4.500 – 5.000 dosare dauna„.

Decizia ASF privind declansarea procedurii de faliment la Astra Asigurari a fost publicata luni, 31 august, in Monitorul Oficial. Conform datelor ASF, dupa 30 de zile de la data publicarii deciziei, Fondul va publica lista creditorilor de asigurari ale caror creante au rezultat din evidentele transmise de asigurator. Cu alte cuvinte, la sfarsitul acestei luni, FGA va trebui sa publice aceasta lista.

Pentru detalii citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro