Filmul scandalului de pe autostrada Lugoj – Deva: De ce a rămas în aer recepția unui lot și cum a ajuns România cu 43 de kilometri de autostradă „muzeu”
Într-o țară deficitară la capitolul infrastructură și unde fiecare kilometru de autostradă în plus ar putea însemna vieți salvate, România are în acest moment 43 de kilometri de autostradă „muzeu” – 43 de kilometri finalizați și care zac nefolosiți. Jumătate au fost recepționați, dar cealaltă bucată, ce conține și nodul rutier necesar deschiderii lotului deja recepționat, s-a blocat din cauza unor probleme de execuție, care însă ar putea fi reparate ulterior deschiderii traficului. În schimb, statul român cere acum constructorului spaniol acuzat că ar fi lucrat cu probleme să ofere o garanție de 10 ani, față de patru ani cât era stipulat în contractul inițial și amenință cu rezilierea contractului.
Info pe scurt:
- Lotul 4 al autostrăzii A1 Lugoj-Deva, în lungime de 22 de kilometri, a fost recepționat luni seară, dar nu poate fi deschis circulației pentru că nodul rutier de la un capăt ține de Lotul 3, adiacent.
- Lotul 3 nu a fost și el recepționat, deși e gata, și asta pentru că ar exista o serie de neconformități la lucrările executate, însă marea majoritate în afara căii de rulare a autostrăzii. Ministrul Răzvan Cuc amenință că, dacă firma spaniolă Comsa care a lucrat la proiect nu remediază în zece zile problemele, contractul va fi reziliat.
- Anterior însă, Cuc a mai detaliat un alt motiv al neînțelegerior cu constructorul: pe fondul problemelor invocate, Compania de Autostrăzi vrea o garanție de 10 ani la lucrări, deși în contractul inițial semnat cu Comsa garanția e de patru ani.
- Observatorii independenți susțin însă că scandalul e doar o răfuială a autorităților cu constructorul și că, în realitate, circulația rutieră ar putea fi fără probleme deschisă pe întreg lotul 3, iar invocatele deficiențe ar putea fi remediate ulterior deschiderii traficului.
- „Aceste probleme se pot rezolva și după deschiderea traficului, pentru că pe autostradă cum e acum se poate circula în siguranță, fără probleme. E oare mai sigur să fie lăsat traficul pe drumul național DN68A vai de mama lui? Se poate face o recepție cu o anexă în care se trec toate deficiențele ce trebuie rezolvate. Asta nu e un motiv, este un șantaj și o reglare de conturi”, susține reprezentantul Asociației Pro Infrastructura.
- Un alt motiv ar neînțelegerilor dintre autorități și constructor ar putea fi plata pentru construcția suplimentară a unui ecoduct (tunel) din zona Ohaba, însă reprezentanții Companiei de Autostrăzi au precizat pentru HotNews.ro că plata pentru acele lucrări s-a realizat și că nu reprezintă o problemă în acest moment.
Lotul 4 ar putea fi deschis într-o săptămână, odată cu rezilierea contractului pe Lotul 3
Lotul 4 al autostrăzii A1 Lugoj-Deva, în lungime de 22 de kilometri, a fost recepționat luni seară, dar va fi deschis circulației abia săptămâna viitoare, a anunțat marți ministrul Răzvan Cuc. Acesta a anunțat că pentru Lotul 3, nerecepționat din cauza unor deficiențe la lucrări, constructorul a primit un termen de zece zile pentru remediere, altfel contractul va fi reziliat.
„Lotul 4, după cum știți, este finalizat, s-a făcut recepția și ce este cel mai important, săptămâna viitoare, cel târziu marți, va fi dat în trafic. Antreprenorul spaniol a primit în cursul zilei de ieri o înștiințare de remediere pentru neconformitățile găsite la lotul 3, pentru a le remedia pentru o perioadă de 10 zile, asta înseamnă că joia viitoare, dacă nu remediază aceste neconformități care țin de siguranța traficului, Compania de Autostrăzi va purcede la rezilierea contractului, va prelua autostrada Compania de Autostrăzi, va face acele remedieri care se pot face în 10 zile și vom da în trafic și ceilalți kilometri până la sfârșitul lunii august”, a declarat Cuc.
Un motiv al neînțelegerilor cu constructorul: Compania de Autostrăzi vrea act adițional cu 10 ani garanție în loc de patru ani cum era în contractul inițial
Anterior însă, ministrul Cuc a detaliat că neințelegerile între autorități și constructor se leagă și de o modificare de contract: Compania de Autostrăzi ar vrea o garanție a lucrărilor pe zece ani, deși în contractul inițial aceasta e de patru ani.
„Compania, în urmă cu 2 săptămâni, a înaintat un act adiţional către societatea din Spania care execută lucrările acolo pentru a cere prelungirea termenului de garanţie de la 4 ani la 10 ani. Acest lucru s-a mai întâmplat şi în cazul Lotului 2 de la Lugoj-Deva în 2007, unde la fel au fost mai multe probleme”, a explicat ministrul.
Ce probleme de execuție au fost identificate. Se putea deschide traficul, iar problemele să fie remediate ulterior?
„Dacă sunt nişte constructori atât de buni cu un palmares atât de mare pe care l-a susţinut, atunci trebuie să îşi asume această garanţie. (…) Lotul se putea deschide, dar ambiţia acestui constructor de a nu prelungi (perioada de garanţie) şi practic de a aplica un şantaj. Nu deschid în circulaţie decât dacă îmi accepţi ca garanţia să rămâna la 4 ani. Nu, ori acceptă condiţiile statului român care sunt de bun simţ şi nu exagerăm cu nimic.”, spune Cuc.
Purtătorul de cuvânt al Companiei de Drumuri, Alin Șerbănescu, a declarat pentru HotNews.ro că refuzul inițierii procedurii de recepție pe Lotul 3 a venit de la consultant – Asocierea Hill International – Proiect Consulting SRL.
„Consultantul, partea care e neutră, nu a recomandat începerea recepției pentru că există niște neconformități. Sunt ravenări pe taluze, fisuri, probleme cu planeitatea carosabilului, șanțuri fisurate”, a spus Șerbănescu. Acesta a mai spus că nu există alte probleme legate de plăți către constructor și că a fost plătit inclusiv unul dintre ecoductele (tuneluri) din zona Ohaba de care s-a scris că nu ar fi fost achitat.
„Ecoductul este plătit, nu există o problemă acolo”, a spus Șerbănescu, detaliind că discuțiile din prezent se leagă și de problema garanției.
„În contractul inițial erau patru ani garanție, dar pentru că au apărut aceste neconformități – se știa de ele de ceva vreme, am cerut suplimentarea garanției până la 10 ani”, a spus Șerbănescu.
Lotul 3 în apropiere de Holdea. Se vede unul dintre ecoductele de pe traseul autostrăzii
–
Ciurea (Pro Infrastructura): Toate problemele invocate se pot rezolva sub trafic. Și pe Lotul 4 au fost, dar CNAIR a avut altă unitate de măsură
Afirmațiile făcute de ministrul Cuc și de către reprezentantul Companiei de Autostrăzi sunt criticate însă de către societatea civilă. Ionuț Ciurea de la Asociația Pro Infrastructura a declarat pentru HotNews.ro că toate problemele invocate ar putea fi rezolvate și ulterior deschiderii traficului și că, de fapt, CNAIR tratează cele două loturi de pe Lugoj – Deva cu dublă măsură întrucât probleme similare au fost și pe Lotul 4 care a fost deja recepționat.
„Consultantul și-a dat acordul pentru recepție, pentru că altfel constructorul nu poate să ceară recepția. Consultantul a zis inițial că poate fi începută recepția. Apoi, la presiunea CNAIR, consultantul a găsit problemele și a făcut alt raport. Până la urmă să nu uităm că acest consultant lucrează pentru beneficiar, adică e plătit de CNAIR”, a detaliat Ciurea.
„Chiar dacă ar fi probleme – ravenări sau alte fisuri. Toate astea se pot rezolva sub trafic. Și pe lotul UMB-ului [n.r. Lotul 4] sunt probleme similare. Nu e aceeași unitate de măsură pe Lotul 3 față de Lotul 4. Pe lotul 4 s-a putut face recepția, pe Lotul 3 nu… CNAIR a fost mereu prezent în șantier, prin consultant și prin proprii angajați de la DRDP Timișoara. Nu au aflat acum la final de aceste probleme”, a spus Ciurea.
Reprezentantul Pro Infrastructura a explicat că dacă se va rezilia contractul statul român va plăti despăgubiri cu siguranță și, fiind un proiect pe fonduri europene, ar putea fi și aici corecții financiare. Important, după părerea sa, este deschiderea traficului cât mai curând.
„Aceste probleme se pot rezolva și după deschiderea traficului, pentru că pe autostradă cum e acum se poate circula în siguranță, fără probleme. E oare mai sigur să fie lăsat traficul pe drumul național DN68A vai de mama lui? Se poate face o recepție cu o anexă în care se trec toate deficiențele ce trebuie rezolvate. Asta nu e un motiv, este un șantaj și o reglare de conturi”, a spus Ciurea.
Pro Infrastructura: „Orgoliul stupid și incompetența au creat un uriaș muzeu de autostradă de 43 de km” / Drulă (USR): ”Povestea miroase a șantaj și spăgi”
Asociația Pro Infrastructura a reacționat vehement împotriva deciziei de a nu recepționa și deschide Lotul 3, publicând și poze realizate marți chiar de pe traseul Lotului 3.
„Prostia, nemernicia, orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă de 43 de km în România, țara cu șoselele cele mai periculoase din UE (96 morți la 1 milion locuitori în fiecare an). Pe toți cei 21 km ai sectorului Holdea-Ilia SE POATE CIRCULA ÎN DEPLINĂ SIGURANȚĂ, așa cum puteți vedea și din imaginile atașate surprinse astăzi din teren”, transmite Pro Infrastructura.
Deputatul USR Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaților, a reacționat și el față de situația de pe Lugoj – Deva și acuză Ministerul Transporturilor de circ și avertizează că „întârzierea deschiderii circulației este cel puțin iresponsabilitate”.
„Pe drumul național paralel DN7 și apoi DN68A se circulă îngrozitor în perioadele aglomerate și sunt numeroase accidente cu victime. Avem numeroase filmări de la sol și din drone care arată că autostrada este perfect circulabilă și sigură. Orice lipsuri și probleme ar exista (și întotdeauna există la o construcție de asemenea amploare), se rezolvă în lunile de după deschiderea traficului, de altfel există și un mecanism tehnic prevăzut special pentru asta – anexa la procesul-verbal de recepție a lucrărilor”, susține Drulă.
„Întârzierea deschiderii circulației este cel puțin iresponsabilitate. Dar mai degrabă corupție. Toată povestea miroase a șantaj și spăgi. Probabil nedate (cât/cui trebuie). La fel ca la Sebeș-Turda lot 3 unde autostrada a fost ținută 8 luni închisă, ca apoi (cu minime remedieri, mai mult de ochii lumii) să fie deschisă fără probleme. Cetățenii sunt pe ultimul loc în această mascaradă, deși din banii lor e construită autostrada. Îl întreb pe ministrul Cuc: cine răspunde de eventualele accidente de pe ultra-aglomeratul și nesigurul drum național în timp ce autostrada perfect folosibilă stă închisă?”, mai spune deputatul.
Autostrada Lugoj – Deva e în lucru încă din 2013 și cele două tronsoane erau așteptate să fie gata și acum un an când autoritățile de la drumuri își făceau planurile.
Cu cele două loturi deschise, șoferii vor putea practic circula de la Sibiu până la granița cu Ungaria de la Nădlac pe autostradă, mai puțin pe o porțiune de circa 13 km între Holdea și Margina.
Acolo va trebui realizat o secțiune de autostradă ce va conține o serie de tuneluri care să treacă prin dealuri, însă deși se știe de această situație de aproape șase ani, autoritățile de la drumuri abia au reușit la finalul lunii iunie să lanseze licitația pentru proiectare și construcție.
- Lot 3 – 21,14 Km – intre Ilia si Holdea
Constructor: JV Teloxim Con SRL / Comsa SA / Aldesa Construcciones SA / Arcadis Eurometudes SA
Valoare contract: 579.92 milioane lei
Contract semnat pe: 1 august 2013
- Lot 4 – 22,14 Km – între Șoimuș și Ilia
Constructor: JV SPEDITION UMB SRL / TEHNOSTRADE SRL
Valoare contract: 419.4 milioane lei
Contract semnat: 1 august 2013
–
VIDEO – Lotul 4 – Nodul rutier Șoimuș (Deva)
Lotul 4 – „Dealul Liliecilor” – zona care a dat cele mai multe probleme constructorului:
Lotul 3 – Ecoductele din zona Ohaba și nodul rutier de la Holdea:
Imagini cu ultimele lucrări de la capătul nodului 3:
–
Două loturi măcinate de multe probleme încă de la început
Lotul 3 (21,14 km) și Lotul 4 (22,14 km) au fost contractate încă din 2013, dar au fost constant măcinate de probleme. Inițial acordul de mediu pentru toate loturile autostrăzii Lugoj – Deva a fost modificat substanțial chiar după încheierea contractelor, fapt ce a impus modificarea semnificativă pe alocuri a proiectării. Astfel, pe lotul patru – printre altele – a trebuit realizat un ecoduct la Brănișca, iar pe Lotul 3 două ecoducte în zona Ohaba.
Ulterior a fost o mare problemă legată de autorizația de construire. Mult timp constructorii s-au apucat de lucru fără ca autorizația să fie emisă, dar apoi în octombrie 2015 lucrările s-au oprit. Abia din martie 2017 s-a emis autorizația de construire și lucrările au fost reluate. Practic, timp de doi ani nu s-a mișcat nimic pe șantier…
Pentru Lotul 3 a mai fost și problema descărcării traficului la capătul vestic al acestuia, pentru că din proiect nodul rutier făcea parte din lotul 2, adiacent. Însă acolo, ca urmare a modificării proiectului inițial conform noului acord de mediu, autoritățile au reziliat contractul. Astfel, mult timp le-a luat autorităților de la drumuri să accepte și să realizeze formalitățile pentru un nou nod rutier la Holdea realizat de constructorul lotului 3.
- Despre nodul de la Holdea și cum a ajuns ca acesta să existe: Nodul A1 la Holdea: 22 km de autostradă salvați de societatea civilă
Pe lângă aceste probleme, au existat și alte situații neplăcute întâlnite de constructori pe teren. Astfel, pe Lotul 4 constructorul a întâlnit pe traseul autostrăzii un cimitir, dar și o specie de lilieci protejată de lege ce a trebuit să fie monitorizată timp de un an și apoi să fie relocată.
Mai mult, tot pe Lotul 4, cele mai mari probleme s-au întâlnit în zona dealului Șoimuș, acolo unde autostrada practic taie o bună bucată din versant. În 2017 au început să apară primele alunecări serioase de teren.
Situația neclară a fost generată din cauza unui studiu de fezabilitate slab întocmit de către firma Diwi Consult, care nu avea deloc foraje geotehnice făcute pe deal, ci doar înainte și după acesta.