Sari direct la conținut

Industria online din Romania preseaza pentru o reglementare europeana "corecta" privind protectia datelor cu caracter personal

HotNews.ro

O reglementare in ceea ce priveste protectia datelor cu caracter personal poate fi eficienta fara a fi indreptata impotriva industriei si poate proteja consumatorii, fara a introduce masuri neprietenoase. Asa suna, potrivit unui comunicat de presa, concluzia unei intalniri care a avut loc recent intre reprezentanti ai industriei online din Romania, ingrijorata de mai multe prevederi incluse intr-un proiect de regulament ce va inlocui directiva europeana cu privire la protectia datelor cu caracter personal, si europarlamentarul liberal Adina Valean, care contribuie la procesul legislativ pentru adoptarea noului regulament. Potrivit comunicatului de presa, pozitia industriei online este sustinuta si de BRAT si de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania.

Intalnirea ce a avut loc la Bucuresti a fost ocazionata de discutia din Parlamentul European legata de noul regulament ce va inlocui Directiva actuala cu privire la protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste procesarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestora date (95/46/CE). Proiectul de regulament se afla in faza amendamentelor pe comisii parlamentare. Adina Valean a aratat, la discutiile cu reprezentantii mai multor companii si entitati active in mediul online, ca punctele lor de vedere au fost exprimate la Bruxelles si de alte mari organizatii ale industriei online.

Potrivit comunicatului transmis de IAB Romania, organizatie ce reprezinta interesele industriei online si care face parte din organizatia IAB Europe:

  • Intrevederea a avut loc la initiativa Interactive Advertising Bureau (IAB) Romania,
  • date fiind ingrijorarile industriei online cu privire la noile prevederi. Adina Valean considera ca reglementarea trebuie sa abordeze intr-un mod corect atat nevoia de intimitate a indivizilor, cat si nevoia de acces la serviciile online. Publicitatea online nu este doar un instrument de finantare pentru websiteuri, ci si unul de informare. La baza acestui proces sta un sistem de masurare foarte important si pentru consumator, si pentru industrie, pentru ca incurajeaza decizii de business care sa ofere cele mai potrivite solutii pentru utilizator.
  • Printre consecintele proiectului de regulament neamendat se mai numara si obligatia internautilor de a parcurge o serie intreaga de informari si de logari la fiecare accesare a unor site-uri, ceea ce complica accesul si experienta de navigare a utilizatorului si aduce deservicii proprietarului de site. Fata de aceste prevederi, IAB Romania a formulat un document de pozitie ce contine recomandari si argumente de flexibilizare a propunerilor legislative, astfel incat sa se ajunga la un consens intre interesele utilizatorilor si cele ale industriei digitale.
  • Adina Valean, care contribuie la procesul legislativ pentru adoptarea noului regulament in calitate de raportor din umbra, a acceptat argumentele de principiu ale industriei online romanesti. „La fel ca toti liberalii europeni, sustin acel gen de reglementare care pastreaza confidentialitatea utilizatorului ca persoana fizica dar, in acelasi timp, nu ingreuneaza accesarea de site-uri. Incurajez industria online sa se autoreglementeze si sa educe publicul in privinta interactiunii cu site-urile proprii. Ca liberal, principala mea preocupare a fost sprijinirea initiativelor private pentru industria online”, a declarat Adina Valean.
  • Cristian Petriceanu, Presedinte IAB Romania: „Asociatia IAB Romania sustine protectia datelor cu caracter personal asa cum este ea reglementata de legislatia in vigoare. Consideram ca propunerea de regulament nu ofera echilibrul necesar intre nevoile industriei online si interesele utilizatorilor, in privinta confidentialitatii datelor personale. Conform textului actual, este foarte posibil ca prin aceasta propunere sa se intareasca legislatia in defavoarea economiei online, atat din Romania, cat si din intreaga Europa. Este vorba despre extinderea definirii datelor cu caracter personal asupra unor seturi de date care in acest moment nu sunt considerate a avea caracter personal, de o abordare de tipul ᅡone-size-fits-allᅡ cu privire la profilarea utilizatorilor, precum si de necesitatea unui consimtamant extrem de explicit si de strict pentru procesarea unor categorii foarte variate de date. Toate acestea vor crea o birocratie suplimentara, vor impune obligativitatea respectarii unui set nou de proceduri cat se poate de restrictive si vor afecta accesul utilizatorilor la diverse tipuri de servicii si continut online”.
  • La intalnirea cu Adina Valean au participat reprezentanti ai IAB Romania, IAB Europe, BRAT, IBU Pro TV, Antena TV Group, HotNews.ro, Realitatea.net, Mediafax. Pozitia industriei online este sustinuta si de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) si Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR).
  • Arina Ureche, Director General BRAT: „Pornind de la obiectivul nostru central, acela de a sprijini industria de media si publicitate prin stabilirea unor metode si standarde comune privind modul de masurare a indicatorilor de performanta ai produselor media, BRAT-ul isi declara sprijinul pentru evolutia permanenta a legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal. In acelasi timp, insa, consideram ca opinia europeana impusa prin draft-ul de Regulament aflat in discutie, aceea ca legea e menita sa apere cetateanul de companii, e de natura sa creeze deficiente majore in dezvoltarea companiilor media, cu implicatii directe in calitatea produselor media pe care acestea le ofera cetateanului. Credem ca viitorul protejarii intereselor cetateanului sta mai degraba in activitatea de autoreglementare a industriei de media, activitate careia legea ii poate oferi un cadru de desfasurare si principii generale de functionare”.
  • Radu Florescu, Presedinte UAPR: „Mediul online a insemnat, intotdeauna, acces liber la informatii. Noile propuneri pentru regulamentul ce va inlocui directiva actuala creeaza un dezechilibru ce afecteaza tocmai accesul liber al utilizatorului. Vorbim nu doar de afectarea industriei de publicitate online, ci chiar de afectarea utilizatorului, caruia i se ingradeste accesul la informatii relevante si conforme cu interesele sale. UAPR incurajeaza protejarea datelor cu caracter personal si considera ca este importanta abordarea corecta a acestui subiect, din toate unghiurile, astfel incat sa fie protejate atat nevoile, cat si interesele utilizatorilor si ale furnizorilor de informatii relevante. Propunerea curenta, din pacate, limiteaza accesul liber la informatii, afectand atat consumatorii, cat si platformele ce livreaza continut si pietele de publicitate locale”.
  • IAB Romania i-a inmanat Adinei Valean un set de propuneri cu privire la proiectul de regulament, iar europarlamentarul PNL a spus ca va tine cont de aceste propuneri.

Initiativa de reglementare in materie de protectia datelor poate fi accesata la adresa:

http://ec.europa.eu/justice/newsroom/data-protection/news/120125_en.htm

Documentul de pozitie integral IAB Romania este accesibil pe site-ul organizatiei: www.iab-romania.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro