Sari direct la conținut

​INTERVIU Misu Negritoiu, presedintele ASF: De ce as lua in calcul o demisie? Nu putem sa plafonam RCA-ul si nu putem sa intervenim pe preturi si tarife, pentru ca am incalca legislatia UE/Le-am cerut asiguratorilor RCA sa-si refaca tarifele, dar daca nu le refac nu putem sa-i sanctionam

HotNews.ro
Misu Negritoiu, fost presedinte ASF, Foto: Hotnews
Misu Negritoiu, fost presedinte ASF, Foto: Hotnews

​​ASF nu poate plafona tariful RCA, cum au cerut unii transportatori, si nu poate interveni asupra preturilor pentru ca ar fi o incalcare a normelor UE, in conditiile in care preturile RCA s-au liberalizat in anul 2007 odata cu aderarea la UE, declara intr-un amplu interviu pentru HotNews.ro Misu Negritoiu, presedintele ASF. Autoritatea le-a cerut asiguratorilor sa-si refaca modul de calcul al tarifelor RCA, dar daca acestia nu le refac, ASF nu poate sa-i sanctioneze, spune Negritoiu. Cliseul ca RCA-ul la camioane a crescut cu 300% nu este adevarat, declara Negritoiu. Seful ASF sustine ca au existat cresteri dar la nivel de notificare, nu de contracte, iar cresterea de 300-400% a fost numai la un asigurator, care si-ar fi corectat deja tarifele.

  • Reporter HotNews.ro: Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, este luat in calcul pentru o eventuala inlocuire a lui Misu Negritoiu la sefia Autoritatii de Supraveghere Financiară (ASF), au declarat pentru HotNews.ro surse mediile politice si financiare.  Domnule Negritoiu, aveti semnale ca se pregateste inlocuirea dvoastra din fruntea ASF?

Misu Negritoiu: Nu este o stire proaspata. Asta este o discutie care apare periodic. Scenariul nu este nou si nici numele nu este nou. Si la investirea mea am avut niste voturi impotriva care au venit din partea PNL-ului. Tot asa pe surse stiu si eu ca se discuta mai demult. Plecarea mea s-a discutat probabil la 3 luni dupa ce am venit aici si tot revine in discutii in diverse cercuri si medii. Nu am nici o informatie oficiala cu privire la asta si nici nu ma preocupa.

  • Reporter HotNews.ro: Mandatul cand va expira?

Misu Negriutoiu: Mandatul imi expira in acelasi timp cu cel al Consiliului care este candva, cred, in martie 2018, dar nici asta nu ma preocupa foarte tare. Dar stiu ca este la inceputul lui 2018.

  • Reporter HotNews.ro: Dar la discutiile pe care le-ati avut in aceste zile in Parlament, apropos de protestul transportatorilor, vi s-a pus vreo conditie de genul – rezolvati aceasta problema, altfel dati-va demisia?

Misu Negritoiu: Nu, nu am avut nici o interventie. Eu cred ca lumea este constienta ca legea de organizare a ASF-ului prevede in mod expres – iata articolul 4: „Membrii conducerii ASF nu vor solicita si nu vor accepta instructiuni de orice natura de la nici o alta institutie, organism sau autoritate in exercitarea atributiilor conferite de lege. deci nu aveau cum sa-mi spuna atunci. mai mult, eu atunci am prezentat obiectivele mandatului meu – erau reforma si modernizarea institutionala la ASF, reformarea pietelor acolo unde este nevoie. Am avut aceste obiective si normal sunt pregatit sa-mi duc la indeplinire misiunea si obiectivele pe care le-am stabilit impreuna cu Comisiile parlamentare care m-au numit.

  • Reporter HotNews.ro: Luati in calcul o demisie, in lumina noilor proteste?

Misu Negritoiu: De ce as lua-o? Nu

  • Reporter HotNews.ro: Nu va reprosati nimic..

Misu Negritoiu: Imi reprosez. Nici eu nu sunt multumit 100% de ASF. Oricine oricand poate sa-si reproseze cate ceva. Dar nu-mi reprosez in situatia de fata.

  • Reporter HotNews.ro: La mega-protestul transportatorilor care a avut loc saptamana trecuta s-a cerut insistent demisia d-voastra. Oamenii reclamau lipsa de interventie din partea ASF in preturile RCA. De ce a fost nevoie sa iasa in strada mii de oameni ca ASF sa faca niste controale la societatile RCA? Ca ASF sa constate ca intr-adevar in anumite cazuri preturile RCA la transportatori au crescut de 3-4 ori fata de anii anteriori?

Misu Negritoiu: Vreau cu aceasta ocazie sa comentez cateva clisee care s-au adus in dezbaterea publica de catre transportatori. Primul cliseu este ca RCA-ul la camioane a crescut cu 300%. Nu este adevarat. Am aici situatia notificarilor si a rezultat si din controale, ca avem cresteri de maximum dublare, pana la 100%, dar avem si scaderi. Aceste cresteri sunt la nivel de notificare si de oferta, nu la nivel de contracte. Noi nu avem informatia RCA mediu la persoanele juridice pentru ca sunt contracte intre societatile de asigurari si persoanele juridice la care nu avem acces si nici nu monitorizam. Doi..

  • Reporter HotNews.ro: Dar ati confirmat dvoastra, ASF-ul, in comunicat de presa oficial ca ati constatat cresteri de 300-400%.

Misu Negritoiu: Au fost unele notificari de 300-400%, pe care le-am confirmat, dar au fost unele notificari, nu au fost cresteri ale pretului. Aceste notificari de atunci si pana acum nu mai sunt si..

  • Reporter HotNews.ro: De atunci, de cand?

Misu Negritoiu: Noi discutam cu transportatorii de 3 saptamani.

  • Reporter HotNews.ro: Si notificarea aceasta ce inseamna?

Misu Negritoiu: Sistemul de notificare care se transmite la ASF este pe baza calculului actuarial, pe acoperirea riscurilor. intre primele de notificare si primele care se discuta cu transportatorii probabil are si o componenta comerciala. In sistemul de notificare, diferenta care s-a sesizat este la un coeficient de multiplicare, functie de frecventa daunelor la societatile de transport. Acest coeficient de multiplicare a fost intre 1% si 5%. De aici venea probabil si acea crestere de 300-400% si nu a fost decat la o singura societate al carei nume nu vreau sa-l dau. De asta am zis ca este cliseu, ca nu a fost si nu este un fenomen. Acest coeficient de multiplicare la societatea respectiva a fost corectat si acesta este si rezultatul interventiei noastra.

Al doilea (n.a cliseu). Prin legea de organizare si prin misiunea pe care ASF-ul o are, obiectivele sunt stabilitatea financiara si protectia consumatorului. Noi nu monitorizam preturile si tarifele. Facem interventii, asa cum am facut-o si acum, la cerere, cand sunt reclamatii, petitii sau alte solicitari.

Al doilea cliseu ca ASF-ul nu controleaza, drept pentru care, spre exemplu, si tu ma intrebi acum ca de ce nu demisionez daca nu am controlat – nu exista un an in istoria asigurarilor in care sa fi fost mai multe controale. Noi am facut auditarea tuturor asiguratorilor. Am controlat absolut toti asiguratorii. Avem controale periodice, controale inopinate, ca cel pe care-l facem acum. controlul nostru priveste stabilitatea financiara si protectia consumatorului. Controlul nostru nu priveste nivelul preturilor si al tarifelor si nu putem sa intervenim aici.

Putem sa intervenim pe doua cai. Una dintre acestea este transparenta. Aici, daca am ceva nemultumiri, este ca nu am ajuns la un nivel de transparenta suficient de pronuntat astfel incat cei care contracteaza asigurari si consumatorii sa stie ce cumpara, de ce cumpara, de ce se majoreaza sau se micsoreaza prima de asigurare.

A doua cale de interventie este pe protectia consumatorului. Societatile de transport nu se incadreaza la protectia consumatorului, pentru ca aici sunt persoane fiice si aici nu avem majorari decat marginale.

  • Reporter HotNews.ro: Stiu ca puteti interveni prin solicitarea refacerii calculului actuarial, ceea ce ati facut.

Misu Negritoiu: Da, este ceea ce facem acum..

  • Reporter HotNews.ro: Spuneati ca nu puteti interveni in pretul RCA..

Misu Negritoiu: Putem la cerere, nu din oficiu. Imi spuneati ca de ce nu am controlat tot anul. Anul acesta pe noi ne-a preocupat ca din perspectiva protectiei consumatorului sa existe bani pentru plata la timp a daunelor. In momentul in care nu sunt bani, deja sistemul are o problema. Tot anul am fost la toate societatile. Am facut audit independent, control si am asigurat nivelul de capitalizare sau redresare financiara la un numar de companii. La sesizarea transportatorilor, am intervenit si pe nivelul de prima si de tarife ca sa intelegem ce se face. Ce avem acum, preliminar, din verificarile pe care le-am facut, pentru ca nu avem un raport complet, este acest coeficient de multiplicare pe care l-am corectat si am si transmis instructiunile ca sa fie corectate.

  • Reporter HotNews.ro: Deci la o singura companie de asigurari..

Misu Negritoiu: Da. O singura companie a avut un coeficient de multiplicare de 5.

  • Reporter HotNews.ro: Inseamna ca a marit prima de 5 ori?

Misu Negritoiu: Inseamna ca fata de prima standard se multiplica cu 5 la societatile la care frecventa accidentelor a fost mai mare. Sunt mii daca nu zeci de mii de tarife de prime. Nu exista un pret standard. RCA-ul nu este un pret standard unic cum este la electricitate, gaze etc. Sunt produse si contracte individualizate. Este o prima calculata pentru standard si ea se multiplica in sus sau in jos in functie de bonus malus, de experienta, se individualizeaza. La acest coeficient de multiplicare ma refer.

Al treilea cliseu pe care vreau sa-l demontez este ca RCA-ul este o taxa si ca orice taxa poate fi modificata de autoritati. RCA-ul nu este o taxa. RCA-ul provine dintr-o norma obligatorie de conduita privind protectia unui tert si chiar protectia asiguratului. RCA-ul este un cost pentru indeplinirea acestei norme, dar sunt norme in piata care sunt dincolo de asigurarea obligatorie. Numai la transportatori – normele Euro 3. Nu au protestat ca producatorii de masini Euro 3 au marit preturile. Sau benzina fara plumb. Asa este si RCA-ul. RCA-ul este o norma de conduita in piata cum sunt multe alte norme. Costul indeplinirii acestei norme este unul care se discuta intre furnizorul de servicii si cel care beneficiaza de aceste servicii. De aceea noi nu intervenim in aceste tarife decat pe principiul transparentei si al corectitudinii. In consecinta, noi nu stim detaliile acestor negocieri, dar, ca in toate pietele organizate, exista norme care trebuie respectate.

Ceea ce nu pricep eu este ca ponderea primei RCA in structura costurilor tarifului de transport este de 2-3%. Tariful de transport se formeaza din combustibil, manopera, logistica, taxe..si din RCA. 2-3% inseamna aproape o pondere marginala in competitivitatea de ansamblu a activitatii de transport. In conditiile in care titeiul a scazut cu 60%, ma intreb de unde vine presiunea pe competitivitatea transportatorilor, de spun ca piata se blocheaza. piata de asigurari se blocheaza cand nu poti sa platesti daunele si aceasta piata ne-a preocupat in anul 2015.

Piata transportatorilor este un business in care in mod normal, costurile se reflecta in tarife. noi avem o complexitate de transportatori: cei care au afisat lozincile pe care voi le-ati publicat, cei care mi-au cerut demisia, cei care vor sa fie competitivi, sunt transportatori locali, internationali, mici, mari. Sunt detalii pe care putem sa le discutam, dar nu la nivelul: transportatori care vor sa nu mai fie cu Carte Verde, ceilalti care zic ca de ce sa nu mai fie ca atunci sarcina lor creste.

Al patrulea mit pe care vreau sa-l discut este ca ASF poate plafona RCA-ul. Avem cereri de la asociatii de transportatori care pur si simplu ne cer sa plafonam tariful la 5.000 de lei. Spun ei: limitarea valorilor asigurarilor RCA/Carte Verde la maxim 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehicule comerciale de marfuri si de persoane care fac transorturi rutiere internationale.

Eu inteleg ca la nivel international este greu sa fii competitiv. Probabil ca si in transporturi este un razboi al tarifelor. Noi nu intervenim nici in tarifele transportatorilor si nici pe tarifele de RCA. Cum putem noi sa plafonam la 5000 de lei transporturile internationale? Cine plateste diferenta de daune? Sunt tari in care daunele corporale sunt nelimitate. Pe polita noastra daunele corporale sunt de pana la 5000 de euro. Oricine intervine pe limitarea acestei prime la 5.000 de lei trebuie sa se gandeasca cine suporta restul? Cine suporta costurile acestei limitari? Noi nu putem sa facem categorii de reguli pentru grupuri separate. Pe noi ne intereseaza sa creem o piata cu reguli egale pentru toata lumea. probabil asta deranjeaza pe cei nemultumiti ca noi nu stabilim reguli pentru tineri, pentru transportatori etc. Asta noi nu putem sa facem. Nu putem sa plafonam RCA-ul. Acest lucru contravine si Tratatului UE si pietei unice.

De altfel noi suntem in discutii si cu EIOPA si aceasta este ultima precizare pe care o fac, si transportatorii s-au adresat EIOPA, si discutam care sunt cele mai bune practici si cum sa se organizeze aceste activitate incat aceasta sa fie sustenabila si sa nu produca pierderi nici pentru unii, nici pentru altii.

Activitatea RCA nu produce venituri suplimentare pentru sectorul de asigurari si societatile de asigurari. Asigurarile RCA au o rata de daune de 130%. Pe RCA, puteti sa faceti interviuri cu toata lumea, nu se fac bani. Este o pierdere. Dar aceasta pierdere unde este si cum se imparte? Pe de o parte transportatorii sunt nemultumiti, societatile de asigurari sunt nemultumite si probabil va trebui o perioada de asezare a pietei.

  • Reporter HotNews.ro: Dar daca tot este pierdere pe RCA, de ce se mai continua cu aceasta linie de business? De ce se mai incheie aceste asigurari? De ce nu renunta la aceasta linie de business asiguratorii?

Misu Negritoiu: Eu cred ca de asta vin si cu tarife de astea exagerate, pentru ca nu vor sa faca. Nimeni si nici un transportator daca are de la o firma de asigurari o cotatie de 4 ori mai mare se duce la altul care nu are nici o crestere. Si o sa fii surprins ca, spre exemplu, o societate zice la autovehiculele intre 3500 si 7500 tarifele au scazut cu 45%. Altul cu 53%. La remorci, semiremorci cu 40%, deci oferta este diversa. Asiguratorii sunt obligati sa coteze pentru ca noi avem prin directiva UE obligatie de acoperire a autovehiculelor aflate in circulatie cu asigurare obligatorie. Si atunci am obligat toate societatile de asigurare care au activitatea de RCA sa coteze. Sunt cei care nu vor sa faca pentru ca pierd bani si atunci probabil ca arunca niste preturi asa ca sa scape de clienti si sunt altii care se organizeaza. Sunt unii care acopera costurile dintr-o clasa de produse pe alta clase de produse. probabil cei care au CASCO pot sa vanda si RCA mai usor. De asta ofera. Sunt obligati sa ofere.

  • Reporter HotNews.ro: Revin si spun ca imi aduc destul de bine aminte ca ASF a confirmat cresteri de tarife si ati anuntat mai multi asiguratori sa refaca aceste calcule, fara sa-i nominalizati. Acum spuneti ca nu este decat unul singur.

Misu Negritoiu: Unul singur a avut 400-500%. I-am avertizat si pe ceilalti. Vreau sa spun ca aceasta crestere de 300-400% a fost la un singur asigurator. Altii au avut cresteri. Noi vrem sa ducem la un nivel decent si suportabil tarifele.

Eu am avut intalniri cu unii transportatori la Parlament. Acolo am facut un plan de actiune de 6 masuri. Prima masura era ca noi sa notificam societatile de asigurari ca, ma rog, cresterile din notificari au fost foarte mari si sa refaca calculele si sa se limiteze la crestere. La timpul respectiv s-a discutat si transportatorii cu care eu am discutat acolo au acceptat ca aceasta crestere sa nu fie mai mare de 60-70%. Noi am intervenit la toti fara sa le dam o limita, desi am discutat, dar nu puteam sa pun eu intr-un document al ASF-ului aceasta masura, sa-si reduca tarifele de asigurare. nu doar cel cu 300-400%. Acela a fost unul singur.

  • Reporter HotNews.ro: HotNews.ro a obtinut o scrisoare a ASF catre asiguratorii RCA, scrisoare care a fost transmisa inaintea protestelor transportatorilor, in care se precizeaza ca in urma discutiilor din Parlament s-a concluzionat asupra necesitatii revizuirii tarifelor de catre societatile de asigurare, astfel incat sa nu fie restrictionat accesul consumatorilor la asigurarea obligatorie RCA. Tot acolo se spune ca , fara a aduce atingere libertatii de care beneficiati in stabilirea criteriilor de segmentare si evaluare a nivelului de risc, este evident ca se impune reanalizarea de catre societatile de asigurare a modelelor actuale de segmentare si de evaluare a riscului pentru fiecare categorie de potentiali asigurati, in primul rand prin dezvoltarea unor noi criterii si instrumente de evaluare a riscului si de tarifare. Cum adica se impune?

Misu Negritoiu: Simplu. Este expresia in limba romana ca ati face bine sa revizuiti aceste tarife.

  • Reporter HotNews.ro: Dar cum v-ati dat seama ca se impune acum? In urma acelor controale inopinate?

Misu Ngritoiu: In primul rand in urma reclamatiilor. Noi am primit adrese, petitii de la transportatori, am stat de vorba, ne-am uitat si noi in notificarile noastre, am demarat controale inopinate. Se impune in sensul ca nu suntem multumiti de asta si ca mai bine v-ati uita pentru ca piata este nemultumita. Noi avem trei cai de actiune cu transportatorii. Unu: sa mediem dialogul intre ei si asiguratori. noi nu intervenim, dar mediem dialogul si punem presiune pe parti, pe asiguratori, sa ajunga la o conventie si sa-si continue activitatea.

Aceste adrese, pentru ca nu este numai una singura, sunt mai multe si putem sa le facem publice pe toate, asta ne-am angajat noi in discutiile cu transportatorii la Parlament ca facem aceasta interventie.

  • Reporter HotNews.ro: Deci confirmati aceasta scrisoare..

Misu Negritoiu: Evident ca o confirm. Noi ne-am intalnit cred ca pe 3 decembrie cu tramnsportatorii la parlament. repet, putem sa facem publica o prima ciorna pe care eu am scris 5 masuri pe care noi le facem in continuare. repet. niciodata, acolo, nu a fost vorba de plafonarea RCA-ului. Noi am vrut sa penalizam excesele. Aceasta piata de excese in care au paarut 300-500%.

  • Reporter HotNews.ro: Sunt 9 asiguratori RCA. Spuneti ca ati cerut unor asiguratori sa refaca aceste calcule. Nu vreti sa spuneit numele, dar macar numarul. toti au avut calcule gresite?

Misu Negritoiu: Neregula pe care am descoperit-o a fost acel multiplicator. Unii asiguratori au folosit un multiplicator de 1 sau 1,5 si atunci mai multi si-au corectat acest multiplicator dupa asta. Noi putem sa facem (n.a sa le cerem sa-si corecteze calculul tarifelor RCA) dar nu putem sa dam publicitatii pentru ca intervenim in piata preturilor libere si a tarifelor. Noi avem pe fiecare societate in parte, uite aici – dand pagini de rapoarte – avem Uniqa, Euroins, Asirom, City, Groupama, Omniasig, Carpatica etc..deci le avem pe toate, dar nu putem sa facem publica aceasta informatie pe care numai autoritatea o are, cine ce tarife a avut si cine ce reduceri a facut. Formularea ‘se impune’ foloseste metoda de persuasiune. Noi folosim persuasiunea ca ei sa faca corectii cat mai..

  • Reporter HotNews.ro: Si le-ati dat termen 31 decembrie 2015..

Misu Negritoiu: Termenul de 31 decembrie 2015 este pentru noile notificari. Deci, intre 1 decembrie si 31 decembrie noi am zis asa: voi refaceti calculele si ne faceti noi notificari pana la 31 decembrie. Unele notificari le avem deja imbunatatite si ele continua si la 31 decembrie vor avea niste notificari. Pe aceatsa luna, efectul interventiei noastre in acest dialog, prin persuasiune, a fost ca sa reducem si am redus substantial.

  • Reporter HotNews.ro: Scad tarifele RCA la transportatori de la 1 ianuarie 2016?

Misu Negritoiu: Scade cresterea, dar nu scad tarifele. Tarifele nu au cum sa scada. Noi vorbim aici de limitarea cresterii, nu de scaderea tarifelor.

  • Reporter HotNews.ro: Pai daca limitati o crestere, eu cred ca se va vedea si in pretul total.

Misu Negritoiu: Pai si eu cred, dar inca o data, depinde cu ce le compari. Din ce am aici unele tarife sunt stabile, iar unele tarife scad. Un alt cliseu pe care vreau sa-l comentez este ca au lansat in discutie publica ca ajunge RCA-ul la Dacie la 1000 de euro. Nici vorba de asa ceva. Confunda leul cu euro. Vad aici pentru persoanele juridice (uitandu-se pe foile cu rapoarte de la asiguratori) unul dintre asiguratori, pana la 54 de cai putere, reduce de la 1197 lei la 814 lei, care inseamna minus 32%. Nu va ajunge prima RCA la 1000 de euro in vecii vecilor. ea este acum in jur de 1000 de lei la persoanele juridice si mult mai mica la persoanele fizice.

Pe urma, am aici (n.a uitandu-se in rapoartele de la asiguratori), un alt asigurator care spune – tramvaie: -9%, autovehicule 3500-7500: – 8%, remorci: -8-9%

  • Reporter HotNews.ro: Dar cu plus nu aveti nimic?

Misu Negritoiu: Am si cu plus: Plus 16%, plus 110%, plus 65%, plus 35%.

  • Reporter HotNews.ro:  De la 1 ianuarie 2016?

Misu Negritoiu: De la data reinnoirii contractului. Acestea sunt notificari care se refera la reinnoirea contractelor. Deci tarifele sunt diverse. Nu putem sa facem o medie, pentru ca nu poti sa faci o medie din notificari, pentru ca este o medie ponderata. Nu stim numarul de contracte care se fac pe baza acestor notificari. Noi nu putem sa facem un calcul decat post factum, al mediei asigurarilor. Asa cum publicam in analizele de piata si zicem ca RCA-ul a ajuns la 600 de lei, care este media, este din media ponderata. Daca te uiti care este ponderea transportatorilor in RCA o sa vezi ca este destul de mica. Probabil avem cateva sute de mii de masini

  • Reporter HotNews.ro: Asta voiam sa va mai intreb. Aveti o situatie? Cate contracte de asigurari aveti pentru transportatori si daca aveti..

Misu Negriutoiu: Avem si o s-o facem si publica, pentru ca acum am cerut o actualizare in toata aceasta activitate de control a noastra. Sunt cateva sute de mii de masini.

  • Reporter HotNews.ro: Dar post factum, la cele cateva sute de mii de masini, fata de anul trecut a existat o crestere?

Misu Negritoiu: Noi nu putem face comparatie decat la sfarsitul perioadei. Noi ce discutam aici sunt practic anunturi de preturi. Nu avem contracte si nu sunt preturi efective. Trebuie sa avem preturile efective si numarul de contracte sau de vehicule care sunt asigurate.

  • Reporter HotNews.ro: Si cand le veti avea?

Misu Negritoiu: Pai putem sa le avem la sfarsitul trimestrului unu, la sfarsitul trimestrului doi, iar acum facem o analiza speciala determinata de aceasta discutie – le-am cerut tuturor societatilor de asigurari sa ne notifice contractele pentru transportatori si astea le vom avea in curand si le vom face publice.

  • Reporter HotNews.ro: Pana la sfarsitul anului?

Misu Negritoiu: Desigur.

  • Reporter HotNews.ro: Si le faceti publice?

Misu Negritoiu: Desigur. Nu individual. Pe total.

  • Reporter HotNews.ro: Dar nu aveti deja o statisitica cu trimestrul 1 din 2015 cu trimestrul 1 din 2014?

Misu Negritoiu: Nu avem acest nivel de detaliu, dar avem informatiile si putem sa o facem. Acestea nu au fost infprmatii statistice pe care noi sa le fi publicat. Noi am publicat informatii care tin cont de sanatatea financiara a asiguratorilor, de prima medie, de rata daunelor, dar putem sa o facem cat de detaliat. Nu este nici o problema.

  • Reporter HotNews.ro: Situatia de acum nu este departe de cea din ianuarie 2015, cand la fel s-au organizat proteste legate de majorarea excesiva a preturilor RCA pentru tineri. Atunci ati modificat Norma RCA nr. 23/2014, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2015, prin abrogarea prevederii care obliga asiguratorii de a stabili tarife de prima RCA, astfel incat sa fie acoperite toate angajamentele din contractele de asigurare pe acest segment. „Aceasta prevedere a fost adesea invocata ca factor de stimulare a cresterii tarifelor”, explica autoritatea. Totusi, la sfarsitul anului trecut, cand a fost adoptata, vicepresedintele ASF Coca Constantinescu spunea despre aceasta prevedere ca „este extrem de importanta pentru ca nu mai permite acoperirea pierderilor din vanzarea RCA din alte forme de asigurare”.

Misu Negritoiu: Da, si cu aceasta ocazie noi le-am dat posibilitatea sa foloseasca venituri din alte produse de asigurare, cum este CASCO, pentru RCA ca sa rezolvam o problema. Atunci a fost si o problema de segmentare. Tinerii erau perceputi ca mult mai riscanti si le-am dat posibilitatea sa intre si intre grupele de varste. Ceea ce am putea sa facem acum este ca tramvaiele sa le scoatem de la Carte Verde. Celorlalti, care au activitate internationala, spre exemplu autocamioanele nu o sa le convina pentru ca vor creste costurile aferente Cartii Verzi pentru transporturile internationale. Dar eu cred ca asta este individualizarea primelor de RCA. Deci tramvaiele nu trebuie sa plateasca Carte Verde. Acum platesc.

Intr-o sesizare pe care o avem ni se spune ca o masina costa 96.000 de euro. O astfel de masina trebuie sa aiba o productie similara. Deci daca te faci maine transportator si iti cumperi o masina de 100.000 de euro trebuie sa ai o productie de 100.000 de euro pentru ca altfel degeaba ai cumparat masina. La masina asta de 100.000 de euro, calculul RCA-ului este de maxim 3000 de euro. Noi nu avem tarife astazi mai mari de 3000 de euro. Deci din 100.000 de euro, 3.000 de euro se duc pe asigurarea RCA. Ca sa poti sa ai productie de 100.000 de euro eu banuiesc ca trebuie sa se uite la costurile de transport: are obligatii sa-si tina soferul numai 8 ore dupa care sa se odihneasca, are taxe de tranzit ce le-au mai bagat si ungurii si nemtii, are inclusiv tariful orar pentru sofer, cel care l-au inclus in Germania. Deci este foarte greu sa faci transporturi internationale. Eu am totala simpatie pentru asta si sunt primul care zice ca da, este o problema. Problema este ca daca aici ai niste costuri si nu ai venituri suficiente, in sectorul asigurarilor nu este mai bine.

Avem gauri negre, de fapt au fost pierderi de sute de milioane de euro, o societate este in faliment si alte doua societati sunt in supraveghere. Unde sa transferam aceste costuri? Asta este pana la urma toata problema. Este o solidaritate sociala si de business. Toti suntem aici sa facem business si sa fim multumiti dar nu poti sa transferi prin interventie de autoritate dintr-o parte intr-alta costurile.

  • Reporter HotNews.ro: In ianuarie cand ati modificat norma 23/2014 au scazut tarifele pentru tineri?

Misu Negritoiu: Au scazut. Sigur. Nu-ti aduci aminte? Problema noastra cu transportatorii este cea de transparenta si voi nu vedeti efectele pe care le avem noi aici ca au scazut tarifele, tocmai pentru ca ele nu sunt publice. Nu sunt publice pentru ca este un contract privat. Contractul este intre transportator si asigurator. Ei nu-si publica contractele. Sa-si publice contractele, sa vedem din contracte tarifele de RCA daca doresc sa faca asta. Noi nu avem acces la contractele private, cum nici voi nu aveti. problema tinerilor, daca te uiti vei vedea ca la o saptamana dupa ce am facut aceasta modificare au scazut tarifele cu 30%. nu am constatat noi prin actiuni de control ca acum, ci mass-media ne-a sesizat ca au scazut tarifele pentru ca s-au vazut imediat in afisarile brokerilor.

  • Reporter HotNews.ro: Sub imperiul protestelor de saptamana trecuta, ati facut inca o modificare in aceeasi norma RCA prin eliminarea plafonului de 10% la acordarea de reduceri comerciale pentru aceasta categorie de polite. Si aceastaeste o masura care ar trebui sa permita asiguratorilor sa micsoreze preturile RCA. Care era impactul anterior pentru asiguratori? Mie mi se pare ca eliminarea acestui plafon este un beneficiu tot pentru asiguratori..

Misu Negritoiu: Nu, nu. Putea sa fie un beneficiu pentru asiguratori. Atunci am pus acest plafon din alte considerente. Atunci am pus plafonul ca sa limitam preturile de dumping si discount-urile repetate pentru ca stii cum se vinde polita de asigurare, la colt de strada, pe online..Si atunci era o concurenta neloiala, pentru ca in momentul in care se afla nivelul de prima la un asigurator, urmatorul dadea un discount si iar un discount. Si noi prin aceasta norma am zis asa: notificarile sunt baza formarii preturilor comerciale pentru voi. Doi: notificarile acestea poti sa le acorzi un discount sau mai multe pana la maxim 10% si trei – am zis ca aceste notificari am zis ca nu pot fi schimbate mai devreme de 3 luni sau 6 luni.

Prin interventia de acum am zis ca situatia este inversa. Vrem sa incurajam discounturile si reducerile si am modificat aceasta restrictie de 10% si acum le-am dat societatilor de asigurari sa asigure oricate discounturi vor.

  • Reporter HotNews.ro: Pai si cand a fost o norma corecta? Inainte cand ati considerat ca trebuie pus un plafon de 10% sau acum cand ati eliminat acest plafon?

Misu Negritoiu: Noi consideram ca fost corecta si atunci si acum. Vorbim de alte imprejurari. Atunci aveam problema discrepantelor, a ratei combinate si problema asiguratorilor care se bateau pe pret si am vrut sa limitam batalia pe pret. Aceasta batalie pe pret s-a limitat sau s-a terminat. Asiguratorii care faceau preturi de dumping si care de fapt periclitau functionarea sanatoasa a pietei sunt in planuri de redersare sau nu-si mai permit sa faca preturi de dumping. Am ajuns aici, consideram acum ca un calcul actuarial care a fost prevazut in aceasta norma acopera riscurile si vrem ca cresterea sa fie corelata cu rata daunalitatii. Piata s-a schimbat si luam masurile de rigoare in noul context al pietei.

  • Reporter HotNews.ro: Ca o concluzie, cum a ramas cu transportatorii de la 1 ianuarie 2016?

Misu Negritoiu: Mai avem o intalnire cu transportatorii si vrem sa trecem in revista ce am facut pana acum si ce putem sa facem in continuare. Avem practic trei directii pe care putem sa lucram. Transparenta – ne uitam la RCA daca introducem RCA unic, formula de actuariat unic, contracte standard, afisare RCA pe parbriz si mai ales obligativitatea afisarii de catre asiguratori a formulelor de calcul actuariale pe care sa le vada oricine si care sunt prevazute in norma. A doua directie pe care putem lucra este distributia – care inseamna informarea consumatorului si a clientului si limitarea costurilor de distributie. Tot in aceasta norma am avut in proiect sa limitam cheltuielile, comisionul de distributie al brokerilor la 10%. Am avut si atunci ne-am pus in cap alta categorie de oameni de afaceri in cap care ne-au zis ca nu putem salimitam. s-ar putea sa revenim la aceasta limitare. Si a treia directie este proiectul care a fost deja anuntat pentru actualizarea legislatiei de asigurari obligatorii. Legea este din 1995 si trebuie actualizata pe baza directivei asigurarii obligatorii.

Ceea ce nu putem sa facem: Liberalizarea primelor de asigurare, si a RCA-ului in particular, s-a produs in 2007 si este parte a Tratatului cu Uniunea Europeana. Noi nu putem sa plafonam RCA-ul si doi noi nu putem sa intervenim pe preturi si tarife. Asta inseamna infringement si incalcarea cu UE si pentru ca nu este in atributiile noastre. Atributiile noastre sunt de stabilitate financiara si de protectia consumatorului si asigurarea de transparenta.

  • Reporter HotNews.ro: Dar cand le spuneti eliminati din calculul tarifului RCA aia, aia aia nu interveniti in calculul RCA?

Misu Negritoiu: Nu. Intervenim in procedura de stabilire, in detalii. Inca o data. Intervenim, spunem, dar nu sanctionam pentru asta.

  • Reporter HotNews.ro: Dar le-ati cerut sa-si refaca calculele..

Misu Negritoiu: Pai le-am cerut, dar nu i-am sanctionat. Daca nu si le refac eu nu am ce sa le fac, dar nu vreau sa spun asta public.

  • Reporter HotNews.ro: Pai spuneti, ca este public interviul..

Misu Negritoiu: Eu vreau sa ajut dialogul. Una din nemultumirile transportatorilor a fost ca de ce nu ii sanctionez. Ei voiau ca in aceasta scrisoare eu sa si spun ca daca nu faceti asta mergeti la bulau sau nu stiu ce..o chestie. Eu nu pot sa-i sanctionez.

  • Reporter HotNews.ro: Deci acum le-ati cerut sa-si refaca calculele, acele notificari,dar daca nu le refac nu aveti nici o putere

Misu Negritoiu: Nu am ce sa le fac, dar eu sper ca le vor reface, lucru care s-a si dovedit. Eu nu pot sa-i ridic unui asigurator autorizatia de functionare pentru ca nu a intervenit pe calculele actuariale. Eu pot sa-i ridic autorizatia de functionare pentru incalcarea altor indicatori la care ma uit: lipsa de capital, norma de solvabilitate, lichiditatea si rezervele obligatorii. Asa pot sa-i ridic autorizatia de functionare, nimic altceva. Astea sunt lucruri pe care nu putem sa le facem, pentru ca ar insemna o deviere masiva de la sistemul economiei de piata care este si in Constitutie.

  • DOCUMENT Scrisoarea ASF catre asiguratorii RCA prin care le cere acestora refacerea calculelor si tarifelor pana la 31 decembrie 2015: Este evident ca se impune reanalizarea modelelor de calcul

Redam scrisoarea integrala transmisa in 11 decembrie de ASF catre asiguratorii RCA:

„In ultima perioada au fost transmise catre ASF un numar din ce in ce mai mare de reclamatii cu privire la cresteri semnificative de tarife aferente asigurarilor RCA aplicate unor categorii de asigurati, in special transportatorilor rutieri.

In acest context, avand in vedere importanta deosebita si impactul financiar si social deosebit asupra unui segment important al economiei nationale, problemele semnalate de transportatori au fost supuse dezbaterii in cadrul comisiilor din Parlamentul Romaniei, la aceste intalniri participand atat ASF, cat si reprezentanti ai transportatorilor si ai societatilor de asigurari autorizate sa vanda polite RCA.

Problemele principale invocate de transportatori au vizat cresterea brusca a tarifelor RCA si lipsa de predictibilitate, fenomene cu impact deosebit asupra capacitatii transportatorilor de a-si desfasura in continuare activitatea specifica.

In cadrul sedintei din data de 3 decembrie 2015 de la Comisia pentru buget, finante activitate bancara si piata de capital din cadrul Senatului Romaniei, au fost prezentate numeroase situatii de cresteri substantiale ale tarifelor RCA. In cadrul sedintei s-a realizat schimb de informatii intre reprezentantii tuturor partilor implicate, concluzionandu-se asupra necesitatii revizuirii tarifelor de catre societatile de asigurare, astfel incat sa nu fie restrictionat accesul consumatorilor la asigurarea obligatorie RCA.

Ulterior discutiilor de la Senat, ASF a continuat sirul intalnirilor cu reprezentanti ai consumatorilor (ex. reprezentanti ai asociatiilor profesionale ale transportatorilor din Romania), dar si cu reprezentanti ai societatilor de asigurare autorizate sa incheie polite RCA. S-a actionat pentru identificarea unor solutii imediate pentru ca scopul de a asigura protectia consumatorilor din Romania. Subliniem faptul ca anumite cresteri bruste si concertate de tarife operate pe anumite segmente au ridicat mari semne de intrebare, ajungandu-se in prezent la o stare de revolta in randul potentialilor clienti ai pietei de asigurari, acest fenomen repercutandu-se in mod direct asupra credibilitatii pietei si asupra imaginii de ansamblu a pietei asigurarilor din Romania. Fata de aceasta situatie de fapt, apreciem ca aveti obligatia de a explica public, catre proprii potentiali clienti, care sunt evolutiile recente si motivatiile eventualelor modificari substantiale in politica de tarifare.

Trebuie subliniat faptul ca in urma analizarii tarifelor pentru asigurarile RCA notificate in ultima perioada, s-au constatat diferente foarte mari intre tarifele notificate in ultima perioada fata de cele din perioadele precedente (anii anteriori), ajungandu-se in unele situatii, pentru anumite categorii de consumatori (precum transportatorii) ca modificarile tarifelor sa fie de 3-4 ori mai mari comparativ cu perioadele anterioare. Aceste diferente pun sub semnul intrebarii acuratetea metodelor de determinare a primelor tehnice si de stabilire a tarifelor comerciale, avand in vedere ca evolutia daunalitatii medii pe acest segment nu este similara, putand conduce la imposibilitatea asiguratilor de a avea acces la asigurarea RCA, care este o asigurare obligatorie.

Atragem atentia asupra faptului ca in procesul de segmentare aveti obligatia de a identifica si utiliza criterii de segmentare care sa fie in consonanta cu caracterul obligatoriu al asigurarii RCA. Trebuie sa se asigure un nivel ridicat de acuratete in evaluarea riscului, prin estimarea atenta a evolutiei frecventei daunei si a daunei medii, in functie de structura portofoliului previzionat a fi subscris in perioada pentru care tariful este calculat si nu prin simpla extrapolare a unor valori obtinute istoric, sa se asigure omogenitatea grupelor de segmentare si sa se evite tarifarile ce pot conduce la discriminarea unor categorii de asigurati.

De asemenea, fara a aduce atingere libertatii de care beneficiati in stabilirea criteriilor de segmentare si evaluare a nivelului de risc, este evident ca se impune reanalizarea de catre societatile de asigurare a modelelor actuale de segmentare si de evaluare a riscului pentru fiecare categorie de potentiali asigurati, in primul rand prin dezvoltarea unor noi criterii si instrumente de evaluare a riscului si de tarifare. Consideram ca societatile de asigurare ar trebui sa se implice proactiv in identificarea de solutii, nicidecum sa astepte propuneri din partea consumatorilor sau autoritatii cu rol in supraveghere pridentiala. In acest sens, va readucem in atentie principalele directii de actiune stabilite in cadrul sedintelor de la Parlament si ASF si sa reconsiderati, pana cel tarziu la 31 decembrie 2015, calculele actuariale si tarifele notificate, astfel:

– eliminarea coeficientului de majorare a tarifului de baza calculat pentru o categorie de autovehicule in baza codului CAEN avand in vedere ca toate autovehiculele de aceeasi natura pot fi folosite in acelasi scopuri (de ex: transport international, etc) indiferent daca proprietarul sau utilizatorul acestuia are sau nu declarat cod CAEN de transport sau nu;

– eliminarea in stabilirea indicatorilor de daunalitate folositi in determinarea tarifelor a unor componente de cost neaplicabile acelui segment; de exemplu, considerarea pentru segmentul de autovehicule (tramvaie, troleibuze, autoutilitare, autobuze, etc) care prin natura lor si efectul legii nu pot parasi taritoriul Romaniei, a unei cote parti din daunele inregistrate ca urmare a unor accidente intamplate in strainatate (componenta ‘Carte Verde’).

– eliminarea sau limitarea semnificativa in procesul de previzionare a daunalitatii pe segmentele pentru care se calculeaza tarifele a unor categorii de cheltuieli care sunt generate de plata cu intarziere a daunelor sau generate de litigii aparute pentru neplata in termen a dosarelor de dauna (de exemplu penalitati de intarziere, onorarii avocatiale etc). Astfel de costuri nu sunt o componenta a riscului asigurat si nu ar trebui sa fie considerate recurente in perioadele viitoare pentru care sunt calculate tarifele;

– stabilirea nivelului tarifelor utilizand in estimarea evolutiei daunalitatii a unor informatii de ordin calitativ privind conducatorii autovehiculelor pentru care sunt incheiate politele de asigurare si mai ales in raport cu masurile de preventie promovate de angajatori (criterii riguroase de selectie a personalului, cursuri de conducere defensiva, respectarea disciplinei in trafic);

– utilizarea in stabilirea tarifelor a informatiilor privind calitatea vehiculelor asigurate (existenta ITP la data incheierii politelor si pe durata de acoperire a acestora, starea tehnica si de intretinere a vehiculului etc)

Va facem cunoscut ca pentru a veni in sprijinul consumatorilor si pentru a da posibilitatea societatilor de asigurare sa identifice solutii corecte si adaptate pentru cazurile cu caracter exceptional, Consiliul ASF a aprobat modificarea Normei nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila si a eliminat prevederea conform careia societatile de asigurare nu pot acorda reduceri comerciale de peste 10%.

Pe de alta parte, in vederea protejarii drepturilor asiguratilor, ASF a demarat controale inopinate la societatile de asigurare cu scopul verificarii respectarii prevederilor art. 21 din Norma 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidentede vehicule. Obiectivele acestor controale tematice vor avea in vedere identificarea posibilitatii de reducere a tarifelor, dupa caz, in cazul in care se constata ca acestea au fost majorate nejustificat, fara argumente reale, respectiv:

– felul in care s-au determinat categoriile de riscuri si modul in care aceasta segmentare justifica majorarea masiva a tarifelor;

– identificarea cauzelor pentru care nu exista corelatii intra rata daunei si cresterea de 3-4 ori a tarifelor;

– analizarea situatiilor in care cresterea masiva a tarifelor se datoreaza oincluderii in calcul a unor coeficienti de incarcare a primei de asigurare pentru recuperarea accelerata a [pierderilor inregistrate in anii anteriori;

– modul de determinare a coeficientilor de incarcare pentru cheltuiala de achizitie si administrare folositi in calculul tarifel9r.

Avand in vedere ca exista situatii in care frecventa si severitatea daunelor raportata in ultimele notificari este in mod semnificativ crescuta fata de notificarile anterioare, controalele vor avea ca obiectiv prioritar verificarea realitatii informatiilor care au stat la baza fundamentarii noilor tarife, urmand a se lua toate masurile legale in vederea respectarii legislatiei specifice in domeniul asigurarilor.

De asemenea, pe langa masurile ce pot fi luate de ASF in situatia constatarii incalcarii unor prevederi legale, in ipoteza in care se va constata o modificare nejustificata a politicilor de tarifare, printr-o crestere nejustificata, simultana si concertata a preturilor olitelor RCA pentru anumite segmente de consumatori, ASF va solicita organelor abilitate sa deruleze o investigatie de specialitate privind eventuale practici neconcurentiale din partea unor societati de asigurare, in principal sesizarea Consiliului Concurentei, asa cum s-a dispus in cadrul Sedintei de Consiliu al ASF din data de 10 decembrie 2015.

Pentru verificarea realizatii si legalitatii operatiunilor efectuate, avand in vedere si aspectele identificate in urma controalelor inopinate declansate, ASF isi rezerva dreptul sa solicite ANAF sau altor institutii specializate in efectuarea unor veficicari, in regim de urgenta, la societatile supuse controlului, care sa vizeze identificarea unor posibile operatiuni sau dosare de dauna fictive sau frauduloase, derularea unor operatiuni financiare neconforme precum si analizarea dosarului preturilor de transfer.

In concluzie, dupa cum s-a stabilit la intalnirea din 8 decembrie organizata la ASF, aspectele fiind discutate si in cadrul sedintei Consiliului ASF din 09 decembrie 2015, va rugam sa reanalizati modul de fundamentare ale tarifelor transmise in ultima perioada la ASF si sa ne retransmiteti pana la 31 decembrie 2015 o noua notificare cu tarifele aplicabile pentru perioadele urmatoare”.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro