Jaf la CFR Marfa. Despre 3 milioane de euro spaga si caile noastre ferate
“CFR Marfa avea in 1989 circa 100.000 de vagoane, acum mai are vreo 36.000”. Aceasta era replica si informatie- cheie cu care Gruia Stoica si-a inceput pledoaria, contrazicandu-ma in direct la Televiziunea Romana, atunci cand spuneam ca in compania de stat domneste haosul si ca nu exista un inventar complet al patrimoniului. De cand spuneam aceste lucruri au trecut niste luni, compania se duce spre faliment si un scandal referitor la o spaga fabuloasa, care ar fi de 3.000.000 de euro, a izbucnit din neant, implicandu-l pe Gruia Stoica, acesta fiind retinut, incatusat si dus in fata procurorilor.
Care e miza? Unul dintre cele doua-trei contracte “babane” in care se mai agata CFR Marfa, compania care acum se indreapta spre dezastru in urma privatizarii catastrofale conduse de Secretarul de Stat Ghibu, care daca va intrebati pe unde mai este – este presedintele consiliului de administratie la ROMATSA. Da,acea ROMATSA despre care a vuit Romania. El este omul in mana caruia a incaput demisia directorului Aleodor Francu, in urma catastrofei aviatice recente.
Povestea completa a CFR Marfa am scris-o deja, pana m-au durut palmele :
– Am scris despre privatizarea CFR Marfa la inceput aici.
– Pe larg despre Gruia Stoica am scris aici (inclusiv cu episodul 2 al privatizarii)
– Exista si o resursa externa articolelor mele, Romania Te Iubesc de la Pro TV care merita toata atentia
De ce s-a intamplat acest lucru taman acum? Pe de o parte, pentru ca subiectul CFR Marfa a fost ridicat la nivelul CSAT-ului de doua ori (o data in instructarea unor conditionalitati la privatizare si a doua ora, in mod esuat, in tentativa Palatului Victoria de a pune “cartoful incins” cu privatizarea pe masa Cotrocenilor). Pentru cei care sunt familiarizati cu procedurile obisnuite, se instituie o monitorizare speciala in astfel de cazuri – monitorizare care a rezultat in “valorificarea” interceptarilor telefonice de catre procurori. Pe de alta parte, arestarea s-a petrecut acum pentru ca astfel de cazuri risca sa ramana fara temei legal incepand de sambata – cititi argumentatiile legate de modificarile Codului Penal, ele exced cadrului acestui articol. Singurul lucru demn de mentionat ar fi urmatorul: daca monitorizarea ar fi continuat, ar fi devenit inutila in momentul in care unul dintre participanti ar fi fost informati ca ea este in curs.
De ce este cruciala aceasta poveste? Pentru ca la pierderea contractului cu o alta societate de stat, Conpet, CFR Marfa a incasat din partea GFR-ului o lovitura foarte grea, din care inca nu si-a revenit. Castigarea unui al doilea contract de catre Grupul Feroviar Roman si la Complexul Energetic Oltenia ar fi insemnat pierderi masive pentru CFR Marfa, in conditiile in care oricum, vorbim de o firma aflata in pragul colapsului.
Un analist financiar strain a analizat la un anume moment dat situatia grupului GFR si a ajuns la concluzia ca “a stiut exact cum sa se foloseasca de slabiciunile companiei de stat (n.a. adica sa o tepuiasca), atragand intre timp oameni-cheie de la principalul competitor de stat”. Nu e intamplator ca avem fosti oameni-cheie din CFR Marfa sunt acum oameni-cheie in GFR. Nu e intamplator nici ca GFR seamana (inclusiv ca denumire) cu CFR. Singurul loc unde nu seamana? CFR-ul cu toti puii sunt in piedere constanta, an de an, GFR-ul este foarte profitabil.
Ar trebui inventariate problemele prezente, ale companiei de stat:
1. Pozitia competitiva a CFR Marfa
Board-ul companiei a fost dat de cateva ori peste cap. Instabilitatea manageriala a insemnat pierderea unor contracte importante, intr-un sector in care gigantul de stat are picioare de lut si privatii se misca profitabil. Daca cele trei – patru contracte pe care CFR-ul le mai are, indeosebi cu alte companii mari de stat, dispar, se va ingropa definitiv si CFR Marfa.
2. Pierderile colosale inghitite de contribuabil
Evident, un numar de 8.411 salariati sunt acolo pentru ca pierderile pe 2012 sa fie de 405 milioane de lei noi, adica 90 de milioane de euro. Ganditi-va ca a aduce aceasta companie si inca doi-trei mamuti pe linia de plutire ar insemna sa nu mai trebuiasca sa majoram pretul la carburanti.
3. Transparenta romaneasca- rezultatul atac cerebral
Veti gasi aici pagina la care ar fi trebuit sa accesati transparent criteriile pentru board-ul CFR Marfa. De fapt, pagina nu poate fi accesata. Managerul general al CFR Marfa, un manager adus din sectorul privat a facut atac cerebral in urma descinderii DNA in companie. Presiunile la care a fost supus par a-l fi doborat. Si anteriorul director a fost doborat, la fel si Lucian Isar, cel care are pe blog un foileton referitor la matrapazlacurile din sistemul feroviar. Parerea lui e importanta, chiar daca foarte evaziva, aici (e mai clar pe blog):
„Presiunile au fost de la cereri pentru anumite persoane să fie puse sau menţinute în anumite poziţii sau cereri ca anumite departamente să fie mutate la nivel de minister, din punct de vedere al operaţiunilor, au fost numeroase situaţii în care au existat cerinţe de a face lucruri sau ca anumite persoane să se ocupe de anumite lucruri. Ultima găselniţă pentru fondurile europene era ca CFR să semneze delegarea anumitor autorităţi către o unitate din minister, lucru pe care noi nu l-am acceptat pentru că nu aveam în acel moment toate opiniile legale să vedem dacă putem face acest lucru”.
4. Refuzul sistematic al unui audit
Intr-o actiune tinereasca si haiduceasca, am insistat in 2008 pentru un audit informal al unei firme de contabilitate de top in bilantul CFR Marfa si al CFR Calatori. Desi o actiune partiala, au rezultat lucruri halucinante. Declaratia sefului de audit care a condus misiunea a fost ca “in experienta lui de 20 de ani nu a mai vazut asa o contabilitate”. A rezultat ca cel putin 15-20% dintre terenurile companiei nu erau intabulate cum trebuie si ca existau probleme continue fata de “spargerea” companiei din 1998. Chiar zgarierea cu o unghie, pe la suprafata lucrurilor, conduce la ideea unor infractiuni din sfera penalului, motiv pentru care orice guvernare se pazeste cat poate de orice verificare temeinica – un audit international ar dura 6-8 luni, insa niste oameni care au muls sistemul ar merge la puscarie, si atunci – nu e bine ! Tot un audit ar putea pune in ordine intregul patrimoniu al companiei de stat, din care dispar, intr-un singur exemplu, 140 de vagoane intr-o operatiune investigata de autoritati, dar, culmea- neelucidata pana in prezent.
5. Centralizarea achizitiilor
Fiecare contract de achizitie trebuie luat la mana si purecat, pentru a vedea ce expunere are compania. Cele care se pot negocia sau rezilia trebuie sa fie renegociate si reziliate. Acolo unde nu se poate, in fiecare comisie de achizitie trebuie obligatoriu sa existe o majoritate din afara companiei, pentru a asigura transparenta si un mediu concurential corect.Programele anuale de achizitii trebuie sa fie deschise si sa aibe termene largi, permissive, care sa starneasca ceva competitie.
6. Asocierea dubioasa Rolling Stock
Detest mutarea tuturor problemelor Romaniei la DNA. Oare la nivel administrativ nu se pot rezolva probleme? Care este interesul CFR Marfa in compania Rolling Stock si de ce s-a asociat, halucinant, cu principalul competitor pe piata, ramanand minoritara in compania nou creata, desi a venit cu principalele active – 6.000 de vagoane? De ce nu exista o evaluare administrativa si financiara complexa, care ar trebui sa aiba loc de urgenta? De ce, de indata ce exista o descindere a DNA-ului toata lumea din birocratia companiilor de stat adopta pozitia coropisnitei, ascunzandu-se in canale subterane, in loc sa ancheteze administrativ in paralel cu ancheta penala?
7. Organele de control – lipsa la apel
Avand in vedere ca multe comenzi politice strambe au venit de la secretari de stat din Transporturi (sau chiar fosti ministri) nu mi-as pierde vremea cu reprezentantii ministerului, cu directia de privatizare din minister si eventual cu corpul de control al Ministrului. Sunt doar doua sanse. Prima se numeste Curtea de Conturi – aceasta a realizat de-a lungul anilor numeroase controale, insa ele aduna praful in Parlament, dupa ce sunt prezentate. A doua institutie care ar putea avea un impact este Corpul de Control al Guvernului, chiar institutia condusa candva de Victor Ponta, insa aici am vazut un apetit deosebit pentru probleme punctuale – gen investigarea vinurilor si a meselor decontate la Fondul de Contragarante a Creditelor din Sistemul Bancar, investigatii serioase exista doar pentru perioada cand PDL-ul a fost la guvernare.
8. Conflicte de interese – tema pentru serviciile secrete
O harta a relatiilor de rubedenie, a relatiilor de rubedenie, a relatiilor de dat si primit spaga intre CFR Marfa si GFR trebuie intocmita de urgenta, astfel capusele din interiorul companiei de stat vor reusi sa o puna, definitiv, pe butuci. Sindicatele care acum sunt in cel mai bun caz tacute si in cel mai rau caz in coniventa cu devalizatorii trebuie sa se trezeasca – daca nu vor semnala putreziciunea din interiorul companiei acum, s-ar putea ca maine sa fie prea tarziu.
Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro