James Cameron dă de pământ cu misiunea de salvare care a captat interesul lumii: „Am știut cu toții că erau morți”
Regizorul și exploratorul canadian James Cameron a criticat în termeni categorici misiunea de salvare a submersibilului Titan, afirmând că toți cei implicați în căutări știau că pasagerii erau de fapt morți.
Cameron a făcut comentariile într-un interviu acordat emisiunii „60 Minutes Australia” cu câteva zile înainte de împlinirea unui an de la dispariția submersibilului companiei OceanGate într-o scufundare către epava Titanicului.
Legătura cu submersibilul a fost pierdută în data de 18 iunie, duminica, însă eforturile de salvare s-au intensificat abia luni, zi în care James Cameron afirmă că deja era clar că toate cele 5 persoane de la bordul Titan își pierduseră viața.
”O tortură inutilă”
„Am știut cu toții că ei erau morți. Ridicasem deja un pahar, un toast în cinstea camarazilor noștri, luni seara”, a povestit acum Cameron, adăugând că misiunea de salvare demarată de Paza de Coastă americană a fost ”o tortură inutilă” pentru familiile pasagerilor deoarece autoritățile fuseseră deja informate cu privire la un „eveniment de implozie” în apropierea epavei Titanicului, relatează Business Insider.
Cameron, care a vizitat de 33 de ori epava Titanicului, spune că a aflat de implozie încă de luni dimineața de la o sursă a sa care era la curent cu evenimentele și că și-a notat informația într-un carnețel cu bilete autocolante pe care îl avea în camera hotelului în care se afla la momentul respectiv.
„Chiar am notat asta în carnețel în momentul în care am primit vestea din partea sursei mele navale foarte de încredere, că ei auziseră de eveniment și că au făcut triangulația pentru loc”, a dezvăluit el.
Regizorul canadian, un pasionat al scufundărilor la mari adâncimi, a arătat bilețelul respectiv în timpul interviului (la minutul 12:00 al înregistrării).
James Cameron spune că autoritățile n-au vrut să admită că nu au capabilitățile necesare pentru a căuta Titanul
Cameron spune însă că dezastrul a făcut „un circ mediatic frumos” și că „s-a transformat în acest lucru nebunesc”, o căutare inutilă.
„Toată lumea fugea de jur împrejur cu capul în flăcări, când se știa unde este submersibilul. Nimeni nu putea să admită că nu au mijloacele să coboare [în ocean] și să se uite. Așa că ei fugeau la suprafață, întreaga lume așteptând cu sufletul la gură”, a mai afirmat James Cameron.
Paza de Coastă a SUA și compania OceanGate au anunțat abia joi, 22 iunie, că resturile descoperite pe fundul oceanului în apropierea Titanicului provin de la submersibil și că persoanele de la bordul său au murit în urma unei implozii catastrofale.
Cameron a criticat repetat compania
Submersibilul construit din titan și fibră de carbon dispăruse de pe radar la mai puțin de două ore după ce își începuse scufundarea în duminica precedentă.
Cameron a criticat vocal OceanGate, compania care a operat submersibilul, de mai multe ori înaintea dezastrului, afirmând la un moment dat că este „doar o chestiune de timp” până când se va întâmpla ceva rău. Una dintre persoanele care au murit la bordul Titanului a fost Stockton Rush, CEO-ul și unul dintre cofondatorii OceanGate.
Cronologia dezastrului submersibilului Titan:
Duminică, 18 iunie: În jurul orei 09.00, Titan a fost lansat de pe nava Polar Prince și și-a început scufundarea de două ore spre epava Titanicului. A pierdut contactul cu nava la o oră și 45 de minute de la coborâre. Garda de Coastă a SUA a fost alertată, iar în acea zi încep căutările. Marina SUA a detectat un semnal acustic similar unei implozii și a transmis aceste informații comandanților care conduceau misiunea de căutare.
Paza de Coastă a SUA a concluzionat însă că sunetul „nu era definitiv” și au decis să continue căutările.
Luni, 19 iunie: Paza de coastă din Statele Unite și din Canada au continuat căutările la suprafață și la adâncime. O aeronavă canadiană și două avioane C-130 au fost angrenate în căutări aeriene și radar, în timp ce balize sonar au fost folosite pentru a capta sunetele din coloana de apă. Oficialii au anunțat că dacă submersibilul este încă intact, echipajul mai are oxigen pentru un interval cuprins între 70 și 96 de ore.
Paza de Coastă a SUA a transmis că prioritatea sa este localizarea submersibilului. Omul de afaceri britanic Hamish Harding, un explorator și președintele companiei Action Aviation, a fost identificat drept unul dintre pasageri.
Marți, 20 iunie: Sonarul a detectat sunete de sub apă la intervale de 30 de minute, potrivit unui document intern al autorităților pe care l-a obținut presa americană.
Paza de Coastă a SUA a declarat că zgomotele subacvatice au fost detectate și de un avion canadian P-3, dar că până acum căutările „au dat rezultate negative”. Căutarea a fost extinsă într-o operațiune internațională masivă, cu capabilități subacvatice. Mai multe nave și avioane s-au alăturat misiunii. Ceilalți membri ai echipajului au fost identificați ca fiind Stockton Rush, miliardarul pakistanez Shahzada Dawood, fiul său, Suleman Dawood, și scafandrul francez Paul-Henri Nargeolet.
Miercuri, 21 iunie: Paza de Coastă a SUA a extins aria de căutare, deoarece se credea că oxigenul de pe submersibil a ajuns la un nivel critic. A fost desfășurată o flotă de nave și echipamente, inclusiv un sistem de salvare al Marinei SUA capabil să recupereze navele de pe fundul oceanului. Au fost auzite mai multe sunete, iar echipamentele vehiculelor operate de la distanță (ROV) au fost mutate pentru a încerca să le identifice. Fără niciun rezultat însă.
Au apărut noi întrebări cu privire la siguranța submersibilului, mai ales că operatorii OceanGate Expeditions au refuzat o evaluare a siguranței Titanului.
Joi, 22 iunie: Un vehicul operat de la distanță a ajuns pentru prima dată pe fundul oceanului, în timp ce nave noi cu înaltă tehnologie și personal medical se deplasau către locul de căutare, eforturile de salvare ajungând într-un punct crucial.
În jurul prânzului, Paza de Coastă a Statelor Unite a anunțat că un câmp de resturi a fost descoperit de către un ROV în zona de căutare, iar ulterior a evaluat că resturile provin din corpul extern al submarinului.
OceanGate apreciază că, din păcate, pasagerii „sunt pierduți”. Paza de Coastă a SUA a anunțat, într-o nouă actualizare a informațiilor, că au fost găsite cinci bucăți mari, resturi din submarin, care arată „pierderea catastrofală a camerei de presiune”.
În jurul orei 15.00, contraamiralul John Mauger a anunțat că submersibilul a suferit o „implozie catastrofală”, ucigându-i pe toți cei cinci oameni aflați la bord. Submersibilul a fost localizat într-o zonă aflată la aproximativ 400 de metri de epava Titanicului.
După dezastru, compania OceanGate și-a închis biroul din statul american Washington și, începând cu luna următoare, activitatea în mediul online.
Cei care încearcă acum să acceseze site-ul companiei sunt întâmpinați cu mesajul: „OceanGate și-a suspendat toate explorările și operațiunile comerciale”.