Sari direct la conținut

La Aeroportul Brașov telenovela continuă – Ce ar putea urma după retragerea companiei Dan Air. Vor fi tăiate „aripile” aerogării transilvane sau putem spera la mai bine?

HotNews.ro
Aeroportul Brasov - Ghimbav, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Aeroportul Brasov - Ghimbav, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Peste 80.000 de oameni au avut bilete pe aeroportul din Brașov în primele sale luni de funcționare, dar existența aeroportului de la Ghimbav a fost marcată de scandaluri, de supărări, de glume și de anunțuri surpriză. Este clar pentru toată lumea că viitorul aeroportului nu va fi unul „roz” prea rapid. Vor fi suișuri și coborâșuri, vor fi „turbulențe”, succesul NU este garantat. Ce ar putea urma?

Aeroportul de la Ghimbav a „decolat”, dar este greu să „ia altitudine”.

Brașovenii au fost foarte bucuroși când în iunie s-a deschis oficial aeroportul situat la Ghimbav. Se părea că lucrurile vor merge bine, creștea rapid numărul de zboruri anunțate și rămânea o mare problemă pe care șefii aeroportului promiteau că încearcă să o rezolve: programul de numai 12 ore, impus de Romatsa.

Pe data de 1 noiembrie a venit bomba: Dan Air, compania cu care aeroportul s-a lansat, anunța că se retrage de pe aerogara din Brașov și că își va muta operațiunile la Bacău. Motivele invocate: orarul redus de funcționare al aeroportului și lipsa dotărilor corespunzătoare.

Șeful Dan Air spune că operatorul a pierdut în aceste luni 2,6 milioane euro.

Din 13 noiembrie, cursele Dan Air de la Brașov se vor opera conform programului, însă cu decolare și aterizare de pe Aeroportul Bacău, urmând ca, din 11 decembrie, să fie mutate complet operațiunile pe Aeroportul din Bacău. Pasagerii care doresc în continuare să zboare şi să se folosească de biletele achiziţionate, vor beneficia de transfer gratuit pe ruta Braşov-Bacău şi retur în ziua zborului, spunea compania.

De la Brașov la Bacău sunt 180 km pe cea mai rapidă rută, iar drumul pe șosea durează peste trei ore.

Dan Air a tot anunțat destinații în ultimele săptămâni, dar au fost și multe probleme, cu zboruri anulate și oameni duși cu autobuze la București. Cine mai zboară de pe aeroportul Brașov după retragerea Dan Air? Doar Wizz Air, cu cinci zboruri pe săptămână: trei spre Londra și două către Dortmund.

Ce ar putea urma:

– Scenariul pozitiv ar fi ca, într-adevăr, din ianuarie să se reușească prelungirea programului aeroportului de la 12, la 16 ore. Ar fi posibil, dacă negocierile merg bine, ca alte companii să vină la Brașov în primăvara lui 2024 sau în vară, fiindcă cerere de bilete există clar. Se poartă discuții cu o companie care să opereze zboruri spre Germania.

– Scenariul negativ ar fi o decădere, să rămână pe mai departe programul de 12 ore și din varii motive să treacă și anul 2024 fără să se adauge multe zboruri. Ar fi un scenariu „negru”.

FOTO Noul aeroport de la Brașov are un start dificil – Zboruri puține, program limitat, glume și multe dezamăgiri

O concluzie ar fi – iar acest lucru a fost spus de multe voci avizate și la deschidere, când mulți oameni se așteptau să vină „în valuri” companiile aeriene pentru a zbura de la Brașov – un aeroport nou are nevoie de CÂȚIVA ani pentru a crește consistent, iar creșterea se face în pași mici.

„Aeroportul din Brașov va fi în 4 – 5 ani între primele cinci din țară”, spunea în luna iunie Adrian Veștea. Așadar, chiar și în declarațiile oficiale, în general optimiste, se vede faptul că rămâne de parcurs un drum tare lung

Programul de funcționare nu putea fi prelungit rapid, iar companiile aeriene nu se vor înghesui imediat. Foarte multe lucruri trebuie puse la punct și la operațiunile unui aeroport nou și foarte important va fi testul iernii: cum vor fi gestionate zborurile când va fi zăpadă, frig și ceață.

Au fost multe glume pe Facebook despre acest aeroport de la Ghimbav, unul de pe care „zboară autocarele către Otopeni”, în loc să zboare avioanele către Germania sau UK, aluzie la numeroasele cazuri în care pasagerii au fost duși la (sau de la) Otopeni. Tot pe Facebook, cineva glumea că oricum unul dintre operatorii privați de autobuze avea nevoie de o nouă autogară, iar aeroportul ar fi o bună variantă…

Foarte multe critici s-au îndreptat spre conducerea aeroportului care a fost acuzată că nu a știut să gestioneze situațiile în fața căreia a fost pusă.

Adrian Veștea, actual ministru al Dezvoltării și fost președinte al CJ Brașov spunea că pe aeroport au fost aproximativ 80.000 de pasageri, o „performanță relativ bună” pentru primele luni de la inaugurare. Veștea susținea, citat de mytex.ro că, dintre cele 17 aeroporturi care funcționează în prezent în țara noastră, cel din Brașov s-a plasat în septembrie pe poziţia a 10-a în statistica Asociației Aeroporturilor din România.

Dan Air spune că a pierdut o groază de bani în acest luni

„Am fost nevoiți să luăm o decizie care vă va afecta pe mulți dintre voi. Aeroportul Internațional Brașov a prelungit actualul program, 7:00-19:00, până pe 15 ianuarie 2024.

Orarul redus de funcționare al aeroportului și lipsa dotărilor corespunzătoare ne-au pus de multe ori în situația de a ateriza în alte orașe, lucru care a produs întârzieri și mult disconfort pentru voi, pasagerii”, spunea compania Dan Air, pe 1 noiembrie. Așadar, operatorul susține că a existat o promisiune clară că programul va fi prelungit, dar promisiunea a fost încălcată și aeroportul va continua pentru câteva luni cu programul de 12 ore, care va fi practic și mai scurt pe timp de iarnă, din cauza că, susțin cei de la Dan Air, aeroportul nu are certificare pentru operarea zborurilor în condiţii de vizibilitate redusă, din cauză că echipamentele necesare nu au fost montate corespunzător, deși există în teren.

Matt David, șeful Dan Air, spunea, citat de Bună Ziua Brașov că operatorul a „subvenţionat” existenţa Aeroportului Braşov.

„Trebuie să menţionez că Dan Air nu a beneficiat şi nu beneficiază de niciun sprijin din partea autorităţilor locale pentru stimularea creşterii traficului de pe aeroportul din Braşov, chiar dacă mare parte dintre aeroporturile din ţară oferă aceste facilitaţi sau subvenţii per pasager sau alte servicii gratuite. Dan Air a achitat tarifele cerute de aeroport şi nu le-a negociat niciodată, tocmai pentru a susţine dezvoltarea aeroportului. Dan Air a «subvenţionat» existenţa Aeroportului Braşov şi a forţat alţi operatori să deschidă curse regulate pe acesta ca efect direct al prezenţei companiei noastre însă ca orice business, avem nevoie de predictibilitate. În aproximativ 5 luni, Dan Air a pierdut deja 2,6 milioane de euro, iar braşovenii au pierdut 120 milioane de euro bani publici”.

Compania mai susținea că plănuia să aducă la Braşov încă o aeronavă, pentru a creşte frecvenţa curselor şi implicit a traficului de pasageri. Urma ca frecvenţa zborurilor pe săptămână să crească, la fel şi numărul de destinaţii (se adăugau Paris, Malaga, Roma, Dublin, Tel-Aviv, Dubai şi Oslo)”, spunea Matt Ian David, directorul Dan Air, citat de Bună Ziua Brașov.

Cei de la Aeroportul Internațional Brașov spun că programul va fi prelungit și că discută cu alte companii aeriene

„Decizia conducerii companiei DAN AIR de a muta operaţiunile aeriene de pe Aeroportul Internaţional Braşov pe Aeroportul Internaţional „George Enescu” Bacău ne-a luat prin surprindere şi credem că este o decizie conjuncturală şi cu implicaţii de natură comercială, generată de imposibilitatea operatorului aerian de a asigura de la Braşov cursele deja publicate”, se spunea într-un comunicat.

„Soluţia identificată, şi anume extinderea programului de la 12 la 16 ore începând cu data de 15 ianuarie 2024 a fost cea mai fezabilă, având în vedere că este necesară suplimentarea personalului care activează cadrul Aeroportului Braşov şi implicit efectuarea unui ciclu de pregătire specifică fiecărei instituţii, de către noii angajaţi”, se mai spune în comunicat.

„Din luna decembrie 2023, o nouă companie va începe operarea pe Aeroportul Internaţional Braşov cu câte trei zboruri săptămânale spre două destinaţii din Germania – Munchen şi Stuttgart, şi explorăm posibilitatea ca acest operator să asigure zboruri către noi destinaţii”.

„Săptămâna viitoare vom iniţia discuţii concrete cu conducerea companiei pentru operaţionalizarea altor destinaţii, inclusiv pentru acoperirea destinaţiilor asigurate de DAN AIR, cu atât mai mult cu cât acest operator şi-a manifestat intenţia de a deschide o bază operaţională la Braşov”, mai spuneau cei de la Aeroport.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro