Sari direct la conținut

Lupta dintre masini si biciclisti pe strazile din Bucuresti. Cate accidente au avut loc in Capitala si ce (nu) face Primaria pentru a rezolva problema

HotNews.ro
Biciclisti, Foto: AGERPRES
Biciclisti, Foto: AGERPRES

In urma cu cateva zile, doi biciclisti au fost loviti in trafic, accidentele avand loc la interval de o zi unul fata de altul. Unul dintre ei, Tudor, a fost lovit de un autobuz, dar nu a patit nimic, avand doar cateva daune la bicicleta. Cealalta persoana, Mirela, a ajuns la spital cu mana rupta in doua locuri. Trebuie sa stea cu ghips sase saptamani. Anul trecut, in Bucuresti au avut loc 51 de accidente rutiere in care au fost implicati biciclisti, accidente care s-au soldat cu doi morti, 49 de raniti grav si trei raniti usor. Primaria Capitalei a platit in perioada 2008-2010 circa 11 milioane de euro pentru realizarea a 122 de km de piste pentru biciclete. Aceste piste au fost inchise anul trecut de Politia Rutiera deoarece nu erau conforme si prezentau pericol pentru biciclisti. In prezent, Primaria Capitalei studiaza daca sa amplaseze noile piste pe trotuar sau pe carosabil.

La inceputul lunii martie, reprezentantii Primariei Capitalei au declarat ca vor va trasa in aceasta primavara noi piste pentu biciclete, de aceasta data pe carosabil. Cateva zile mai tarziu de la aceasta declaratie, primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat ca va face pistele pe trotuar, argumentand ca nu vrea sa stea „sa numere mortii”. Pana in prezent inca nu s-a trasat nicio pista, iar municipalitatea a declarat ca studiaza unde este mai bine sa le faca. Asta in conditiile in care pistele vechi au fost inchise inca de vara trecuta, iar aceste studii puteau fi facute pe perioada iernii. Intre timp, biciclistii merg pe unde pot, fara nicio protectie, iar Politia Rutiera numara victimele.

Mirela Bena merge pe bicicleta de cativa ani. Foloseste acest mijloc de transport pentru a ajunge la serviciu: „Nu stau suficient de departe ca sa merg cu masina. Daca pot ajunge lejer la serviciu cu bicicleta nu vad de ce sa folosesc alt mijloc de transport. Este placut, nu polueaza, este ieftin”. In urma cu cateva zile, cand se intorcea acasa, a fost lovita de o masina.

Mirela Bena

Mirela Bena; Foto: Facebook

„Mergeam pe strada CA Rosetti si vroiam sa traversez bd. Magheru spre strada Calderon. Deodata m-am trezit cu o masina in fata. Soferul vroia sa faca dreapta, spre Universitate, si mi-a taiat fata. Nu am avut timp sa franez si m-am lovit de masina. Am cazut. Impactul a fost destul de dur. Am fractura dubla la mana stanga. Soferul s-a speriat foarte tare, era disperat, se ruga sa nu fi patit ceva. A fost foarte amabil. M-a dus la spital. A stat cu mine pana mi s-au facut toate investigatiile. El sustine ca a fost vina mea, ca eu m-am bagat langa el dupa ce el deja se angajase sa faca dreapta. Sincer, eu nu l-am vazut, nu stiu de unde a aparut in fata mea deoarece trecusem de linia semaforului, ma aflam in centrul intersectiei”, povesteste Mirela.

Chiar daca accidentul a fost neplacut, Mirela spune ca, imediat ce se va face bine, va merge din nou pe doua roti: „Cel mai mult m-a deranjat reactia oamenilor care imi spuneau ‘Ce ai cautat cu bicicleta pe strada? Trebuia sa stai pe trotuar sau in parc’. Numai in Romania esti considerat un dubios daca mergi cu bicicleta si te trimite toata lumea in parc cu gorilele. Imediat ce ma recuperez voi merge din nou pe bicicleta si voi participa la toate protestele unde i se cere Primariei Capitalei sa faca piste pentru biciclete”.

Aceasta spune ca o mare parte din vina pentru accidentele petrecute o poarta si Primaria Capitalei. „Primaria este si ea vinovata de aceasta situatie. Primarul Capitalei spune ca nu face piste pe carosabil fiindca nu vrea sa adune mortii, dar si daca nu face nimic este in aceeasi situatie. Primaria poarta indirect vina fiindca nu vrea sa ia in considerare biciclistii. Noi existam si participam la trafic. Nu ne poate sa ne trimita in parc cu gorilele. Trebuie sa fim integrati in trafic”, este de parere Mirela.

Tudor Georgescu pedaleaza de cand se stie. „M-am nascut cu saua intre picioare”, dupa cum ii place sa spuna. In urma cu cateva zile a fost lovit de un autobuz.

Autobuzul care l-a lovit pe Tudor

Autobuzul care l-a lovit pe Tudor; Foto: Facebook

„Plec din Piata Romana – pe banda mea – si un sofer de pe RATB, linia 226, imi da un claxon scurt de imi ingheata inima. Era fix in spatele meu. Eram pe bd. Dacia inainte de semaforul dinspre Calea Victoriei. Mergeam la Biblioteca Academiei cu ceva treaba. Soferul de autobuz prinde rosu. Il ajung si ii bat in usa din fata spunandu-i ca a trecut foarte aproape de mine, ca mi-a atins camasa, ca nu e ok sa faca asta si ca nu ma simt in siguranta. Ma bagase in bordura de tot. El: ‘Hai bai nene, ce? N-ai trotuar? N-aveam unde sa ma duc in stanga’. Zic ok. Ii fac cu mana si ma duc in fata la zebra sa astept verdele ca sa trec Calea Victoriei. Ies primul din intersectie, pedalez si semnalizez dreapta. Mai aveam vreo 10 metri si intram in curte. Langa mine apare autobuzul care se pune atat de aproape incat imi inchide toate unghiurile posibile de manevra. M-a atins. A tras dreapta de volan si m-a bagat in bordura. Am pus mana stanga pe autobuz si apoi am atins bordura cu roata din fata desi incercasem sa franez … apoi am atins autobuzul cu roata din fata si am cazut intre rotile lui. Am cazut din cauza ca m-a busit, ca sa o zic pe romaneste”, povesteste Tudor pe pagina lui de Facebook.

Tudor Georgescu

Tudor Georgescu

Foto: Facebook

„Soferul opreste, dar nu se da jos din autobuz. Ma duc la el si ii zic sa isi anunte calatorii ca li se termina cursa acolo. El nu si nu. ‘A esti ok? respri? hai ca am treaba. Sunt la munca’. Am sunat la 112, primul numar care imi venea in cap. A venit un politist in nici doua minute. A constatat toata situatia, hartogaraie, martorii – niste mosi care imi spuneau mie ca ii iau painea de la gura soferului – si soferul care imi spunea ca daca nu oprea ma lua intre roti, dupa ce a intrat in mine. Siderant! Oricum, ideea a fost sa il opresc sa nu plece. Ne-am vazut peste cateva ore la Serviciul de Tamponari usoare in Calea Grivitei unde dupa multe ore de dat declaratii si analizat cu etilotestul si cu aparatul foto, comisarul de serviciu a concluzionat rece: ‘Domnule sofer, sunteti vinovat de tot ceea ce s-a intamplat. L-ati atins si tarat pe domnul biciclist, care in cele din urma a cazut pe carosabil. (dupa o pauza) … Stiti ca il puteati omori?’. A primit o amenda de 150 de lei si 5 puncte pe carnet si a fost trimis la o reevaluare a capacitatilor de a conduce”, continua Tudor povestea.

Postarea a avut circa 500 de share-uri si peste 600 de like-uri.

51 de accidente in 2012

Potrivit datelor furnizate de Politia Rutiera, anul trecut in Bucuresti au avut loc 51 de accidente rutiere in care au fost implicati biciclisti, accidente care s-au soldat cu doi morti, 49 de raniti grav si doi raniti usor. Din 51 de accidente, in 41 de cazuri a fost vina biciclistilor. In primele luni din 2013, au avut loc 5 accidente soldate cu 5 raniti grav. Biciclistii au fost vinovati in 3 cazuri din cele 5.

Cum s-au cheltuit 11 milioane de euro pe piste nefunctionale

Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a platit 11 milioane de euro in 2008 si 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. In 2012, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefunctionale. In 2011 insa, cu aproape un an inainte sa inchida pistele, Politia Rutiera a cerut Administratiei Strazilor sa remedieze aceste erori. „Am primit foarte multe sesizari de la cetateni, ca pe pistele de biciclete se afla diverse obiecte (chioscuri, panouri publicitare), ca sunt masini parcate, iar bordurile din intersectii nu sunt aduse la nivel. In luna septembrie anul trecut Politia Rutiera a dispus Administratiei Strazilor viabilizarea pistelor. In martie, cand am verificat daca a dus la indeplinire acest lucru, am vazut ca nu s-a facut nimic, asa ca am decis inchiderea temporara a pistei de pe bd. Cantemir pana Administratia Strazilor va indeparta obstacolele si va pune opritoare, astfel incat masinile sa nu poata parca acolo. Saptamana aceasta vom inchide temporar si pista de pe bd. Elisabeta, pana la remedierea problemei”, a declarat Ioana Stancu, purtatoarea de cuvant a Politiei Rutiere, in aprilie 2012, pentru HotNews.ro.

Cu toate acestea, in acest interval de timp Administratia Strazilor nu a facut nimic. Acum, institutia sustine ca pistele au iesit din garantie si firmele care au incasat cele 11 milioane de euro nu mai au nicio obligatie. „Pistele pentru biciclisti au fost desfiintate dupa ce au iesit din garantia oferita de firma care le-a construit”, a raspuns Administratia Strazilor, sec.

Administratia Strazilor sustine ca toate pistele pentru biciclete au avut aviz de la Politia Rutiera, aceasta institutie dandu-si acordul pentru locul unde acestea urmau sa fie amplasate. „Singura problema a fost la receptia pistelor, Politia Rutiera fiind nemultumita ca nu s-au realizat coborarile de pe trotuar”, a declarat purtatoarea Administratiei Strazilor, Carmen Dinca, pentru HotNews.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro