Sari direct la conținut

Marea capcana a Fondului Suveran de Investitii dorit insistent de Dragnea: o firma care va putea sa vanda pachete de actiuni sau active de la marile companii de stat fara sa respecte legislatia privind privatizarea

HotNews.ro
Liviu Dragnea si Benjamin Netanyahu, Foto: Facebook - Liviu Dragnea
Liviu Dragnea si Benjamin Netanyahu, Foto: Facebook - Liviu Dragnea

Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii (FSDI), o inovatie ceruta insistent de Liviu Dragnea, va putea sa vanda actiuni sau active ale companiilor de stat care se vor afla in proprietatea sa, precum Hidroelectrica sau Tarom, fara sa se supuna legislatiei in vigoare referitoare la privatizarea societatilor comerciale. Aceasta este una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului de lege privind infiintarea Fondului, proiect obtinut de HotNews.ro. Insa, vanzarile de participatii vor fi facute in asa fel incat Fondul sa nu-si piarda calitatea de actionar majoritar. O alta capcana a proiectului de lege: sefii Fondului (o societate pe actiuni) vor fi numiti dupa reguli interne, fara sa treaca prin proceduri de selectie conform legislatiei privind guvernanta corporativa. Potrivit informatiilor HotNews.ro, PSD ia in calcul ca proiectul de lege sa fie aprobat direct de catre Parlament, intr-o sesiune extraordinara care ar putea fi convocata in aceasta vara, fara sa mai treaca prin Guvern. Vezi si care ar putea fi rolul Israelului.

Proiectul nu a fost supus dezbaterii publice, desi se vorbeste mult despre el, mizele infiintarii Fondului fiind uriase. Tinand cont de importanta si efectele unei asemenea legi, proiectul ar trebui sa se afle in dezbatere publica conform legislatiei, sa fie asumat si aprobat de catre Guvern, apoi transmis Parlamentului, unde sa parcurga toti pasii necesari pana la adoptare. Pe 30 iunie, proiectul a fost discutat in prima lectura de catre Guvern. Atunci, premierul Mihai Tudose spunea ca proiectul va fi supus dezbaterii publice, trimis catre Eurostat si „concretizat, pana in septembrie, in proiect de lege, trimis spre Parlament”.

Potrivit surselor HotNews.ro, proiectul nu ar fi fost transmis inca spre Eurostat pentru obtinerea unei opinii preliminare (ex-ante) cu privire la infiintarea si functionarea FSDI. Pe aceste teme, HotNews.ro a transmis solicitari Guvernului, insa nu a primit raspunsuri pana in momentul publicarii acestui articol.

  • Care ar putea fi rolul Israelului

Un semn de intrebare ridica faptul ca Fondul ar putea vinde participatii la companii importante ale statului dupa propriile reguli, nu dupa cele prevazute de OUG 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale. Care ar putea fi aceste reguli? „Instrainarea de catre FSDI a unor actiuni sau alte active aflate in proprietatea sa ori in proprietatea societatilor in care FSDI detine capital nu este supusa prevederilor OUG 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si nici Legii 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii„, se arata in draftul de lege privind infiintarea FSDI.

Pe de alta parte, mai exista o prevedere care obliga statul sa ramana actionar majoritar al unei societati, chiar daca vinde pachete de actiuni ale acesteia. „FSDI nu poate incheia acte juridice, inclusiv acte care au ca obiect sau pot avea ca efect instrainarea, sub orice forma, de actiuni aduse ca aport in natura la capitalul social al Fondului, daca prin efectul unui astfel de act Fondul isi va pierde pozitia de actionar majoritar al societatii emitente a actiunilor care fac obiectul actului juridic„.

Interesanta este declaratia facuta de liderul PSD Liviu Dragnea, pe 13 iulie, cand a avut o intalnire cu premierul Israelului Benjamin Netanyahu. Intr-o postare pe pagina de Facebook, Dragnea a precizat ca a discutat cu Netanyahu, printre altele, despre atragerea capitalului israelian in Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii. „Astazi am avut placerea de a discuta cu Benjamin Netanyahu, prim-ministrul Statului Israel si ministru al Afacerilor Externe, despre oportunitatile de a consolida cooperarea noastra prin atragerea #capitalului israelian in Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii, dar si in alte sectoare ale #economiei romanesti„, a scris Dragnea pe Facebook, pe 13 iulie.

Dar opacitatea autoritatilor provoaca in acest moment cateva intrebari legitime: Cum ar putea fi atras capitalul israelian in Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii? Vanzari de actiuni ale companiilor pe care le detine, imprumuturi, infiintarea de companii mixte? De ce capital israelian? Care ar putea sa fie rolul Israelului intr-o entitate extrem de importanta pentru Romania? Atragerea capitalului israelian a fost decisa de cele mai importante autoritati ale statului sau este doar o intelegere intre Liviu Dragnea si oficiali din Israel?

Trebuie precizat ca Fondul va fi format dintre participatiile pe care le detine statul roman la cele mai importante companii pe care le detine, cu exceptia Transelectrica si Transgaz, care vor fi incluse intr-un alt fond (Fondul National de Dezvoltare). Lista nu este inca definitivata, inca se lucreaza la ea, insa cu siguranta din Fond vor face parte „perlele coroanei” – companii precum Hidroelectrica, Romgaz, Tarom, Nuclearelectrica.

Pe 15 iulie, fostul premier Victor Ponta a tras atentia asupra includerii Hidroelectrica in FSDI. „Insa Dl. Liviu Dragnea a decis sa nu mai faca listarea si sa includa Hidroelectrica in Fondul National Suveran de Investitii ( cel care iata tot intarzie sa apara in ciuda presiunilor extraordinare la care au fost supusi si Grindeanu si Tudose)! Cred ca acest mod netransparent si total neuzual in practica Uniunii Europene poate duce la situatia in care Statul Roman va pierde pe degeaba controlul asupra celei mai importante companii pe care inca o detine!!!”, a scris Victor Ponta pe Facebook.

  • Sefii vor fi selectati dupa regulile interne ale Fondului

FSDI va exceptat de la aplicarea prevederilor OUG 109/2011 privind guvernanta corporativa, se arata in draft. Fondul va fi administrat in sistem dualist de catre un consiliu de supraveghere si un directorat. Consiliul de supraveghere va fi format din 9 membri desemnati in adunarea generala a actionarilor, cu mandat de 4 ani. Potrivit proiectului de act constitutiv, primii membri ai Consiliului vor fi numiti prin Hotarare a Guvernului avand ca mandat numirea Directoratului si organizarea activitatii Fondului. Durata primilor membri ai Consiliului va fi de un an.

Membrii Consiliului vor fi alesi dupa o „procedura competitiva si transparenta”, stabilita prin regulile interne ale FSDI, se mai arata in proiect de act constitutiv. Mandatul membrilor CS are o durata de 4 ani si se poate prelungi.

Consiliul de Supraveghere va exercita control permanent asupra activitatii Directoratului, va putea numi si revoca membrii Directoratului.

Directoratul este format din 7 membri. Mandatul membrilor Directoratului este acordat pe o perioada de 4 ani. Conducerea fondului revine Directoratului, insa acesta isi exercita atributiile sub controlul CS. Directoratul reprezinta Fondul in relatiile cu tertii si in justitie.

In cazul in care un membru al Consiliului de supraveghere sau al Directoratului are intr-o anumita operatiune, direct sau indirect, interese contrare intereselor Fondului, trebuie sa ii instiinteze despre aceasta pe ceilalti membri si pe auditorii interni si sa nu ia parte la nicio deliberare si decizie referitoare la aceasta operatiune. Aceeasi obligatie o are si membrul Consiliului de Supraveghere sau al Directoratului in care in care, intr-o anumita operatiune, stie ca sunt interesate sotul sau sotia, rusele ori afinii sai pana la gradul al IV-lea inclusiv.

Actionarul unic supravegheaza activitatea Fondului. De asemenea, actionarul unic stabileste obiectivele FSDI, se mai arata in proiectul de act constitutiv.

  • Fondul va putea infiinta societati cu alte entitati, va putea contracta imprumuturi, emite obligatiuni si vinde actiuni din portofoliu

Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii va fi detinut pe toata durata sa de functionare de catre statul roman. Potrivit informatiilor HotNews.ro, inca se poarta discutii legate de ministerul care sa administreze fondul in numele statului roman. Nu este clar daca va fi Ministerul Finantelor sau alta institutie.

Societatea va putea infiinta filiale si sedii secundare, reprezentante, puncte de lucru sau unitati fara personalitate juridica. Potrivit proiectului de act constitutiv, activitatea principala va fi efectuarea de investitii in nume si pe cont propriu, pentru care isi asuma riscul tranzactiilor. FSDI va putea sa infiinteze societati ca asociat unic sau impreuna cu alti participanti, in orice forma de societate. Va putea sa participe la finantarea societatilor in care este actionar prin participarea la majorarea capitalului social, prin imprumuturi sau alte forme de finantare. Va putea sa vanda actiuni din portofoliu. FSDI va putea sa contracteze imprumuturi, inclusiv prin emiterea de obligatiuni.

FSDI ar avea ca scop atat dezvoltarea si finantarea din fonduri proprii si din fonduri atrase, de proiecte de investitii rentabile si sustenabile, in diverse sectoare economice, prin participare directa ori prin intermediul altor fonduri de investitii sau al unor societati de investitii, singur sau impreuna cu alti investitori institutionali sau privati, cat si administrarea activelor financiare proprii, in vederea obtinerii de profit.

  • Dizolvarea FSDI poate avea loc daca valoarea activului net, determinata ca diferenta intre totalul activelor si datoriile societatii ajunge sa reprezinte mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris si daca cel putin pana la incheierea exercitiului financiar ulterior celui in care au fost constatate pierderile, adunarea generala a actionarului nu procedeaza la reducerea capitalului social cu o suma cel putin egala cu cea a pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve sau la reconstituirea activului net al societatii pana nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social subscris. Mai poate fi dizolvat in cazul deschiderii procedurii falimentului, in cazul in care se constata imposibilitatea realizarii obiectului sau de activitate sau in cazul declararii nulitatii societatii.

In proiect de lege se arata ca operatiunile Fondului vor fi finantate din: venituri obtinute din dividende incasate de la societatile aflate in proprietatea sa; venituri din tranzactionarea de instrumente financiare emise de alte entitati; operatiuni cu instrumente financiare proprii; venituri din vanzare de pachete de actiuni din portofoliu; imprumuturi, inclusiv prin emiterea de obligatiuni; alte surse

Deciziile privind managementul activelor si pasivelor FSDI se iau de catre organele de conducere ale Fondului, pe baze comerciale, in conditiile legii si ale actului constitutiv, fara implicarea sau acordul autoritatii publice care exercita, in numele statului roman, drepturile si obligatiile aferente calitatii de actionar ale Fondului sau al oricarei alte autoritati sau institutii publice.

FSDI este exceptata de la aplicarea prevederilor OG 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome.

  • Cum va fi format capitalul social

Capitalul social al FSDI este format din aport in natura reprezentat de activele detinute de societatile care vor face parte din fond, precum si din aport in numerar. Suma aportului in numerar nu este clar stabilita, insa cu siguranta va depasi 1,5 miliarde lei, in functie si de cate societati vor face parte din proprietatea sa. Inca se lucreaza la lista societatilor.

Valoarea aportului in natura va fi evaluata prin metoda pretului de piata determinat ca medie ponderata a preturilor de tranzactionare inregistrate in ultimele 120 de sedinte de tranzactionare consecutive anterioare datei de 31 martie 2017, in cazul pachetelor de actiuni emise de societatile ale caror actiuni sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau pe un sistem alternativ de tranzactionare, in cazul carora in perioada de referinta mentionata s-au inregistrat tranzactii cu actiuni care sa reprezinte cumulat mai mult de 0,5% din totalul capitalului social al societatii.

Valoarea aportului in natura va mai evaluata prin metoda activului net contabil corespunzator valorii capitalurilor proprii evidentiate in situatiile financiare la data de 31 decembrie 2016, in cazul celorlalte pachete de actiuni aduse ca aport in natura la capitalul social al FSDI.

Valoarea capitalului social initial al Fondului se stabileste prin hotarare a Guvernului, pe baza evaluarilor.

FSDI va contracta servicii de evaluare cu evaluatori autorizati care vor analiza corelatia intre valoarea activelor aduse aport la capitalul social al Fondului si valoarea capitalului social al FSDI.

Ce poate fi facut in cazul in care prin raportul de evaluare se constata ca valoarea activelor aportate nu coincide cu valoarea capitalului social initial al FSDI? In cazul in care valoarea activelor este mai mare decat capitalul social al FSDI, diferenta se inregistreaza in contul de alte rezerve. Aceste rezerve pot fi ulterior incorporate in capitalul social al FSDI.

In cazul in care valoarea activelor este mai mica decat capitalul social al FSDI, diferenta se inregistreaza in contul de capital subscris si nevarsat.

Prin derogare de la prevederile Art.9, alin 2, din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, varsamintele aferente aportului in numerar la capitalul social initial al FSDI vor fi efectuate in felul urmator: 50 de milioane de lei in numerar la constituire; diferenta de capital social va fi varsata in termen de 3 ani de la constituire. Fondurile necesare acoperirii varsamantului in numerar vor fi alocate de catre Ministrul Finantelor din veniturile din privatizare in lei disponibile in soldul contului curent general al trezoreriei statului.

Fondurile necesare acoperirii varsamintelor in numerar vor fi alocate de catre Ministerul Finantelor din veniturile din privatizare in valuta disponibile in soldul contului trezoreriei statului. Varsamintele din veniturile in valuta vor fi efectuate in transe, in lei, la cursul de schimb valabil in data varsarii fiecarei transe comunicat de catre BNR.

Pachetele de actiuni aduse aport la capitalul social al FSDI se transfera din proprietatea privata a statului roman in proprietatea privata a Fondului, acesta putand dispunde liber de respectivele actiuni, in calitate de bunuri proprii.

Prin derogare de la prevederile Legii 297/2004 privind piata de capital, transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor aduse aport la capitalul social al Fondului care sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare se va realiza in baza prevederilor Art. 98, alin 1, din Legea 31/1990 privind societatile comerciale. Prevederile art 37 din Legea 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata nu sunt aplicabile.

Cheltuielile cu taxele si tarifele necesare inregistrarii Fondului se suporta din bugetul Ministerului Finantelor.

Dupa ce intra in vigoare Legea, Guvernul va aproba prin hotarare valoarea capitalului social si numarul actiunilor, sediul social, identitatea primilor administratori si alte elemente necesare inmatricularii Fondului la Registrul Comertului.

Actul constitutiv, strategia si activitatea FSDI se vor supune regulilor cu privire la deficitul bugetar si datoria publica in toate privintele necesare pentru a mentine Fondul in afara sectorului public, pe toata existenta sa.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro