Sari direct la conținut

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a discutat cu o mare firma chineza de stat despre realizarea in parteneriat public-privat (PPP) a autostrazii Iasi-Tg. Mures

HotNews.ro
Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi, Foto: Hotnews
Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi, Foto: Hotnews

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, s-a intalnit marti cu reprezentantii firmei de stat chineze China Communications Construction Company Ltd (CCCC), cea mai mare firma de constructii din China, potrivit unui comunicat al ministerului remis HotNews.ro. Fenechiu a discutat cu reprezentantii companiei chineze, printre altele, despre realizarea in sistem de parteneriat public-privat (PPP) a autostrazii Targu Mures – Iasi.

  • HotNews.ro a scris in urma cu o saptamana despre vulnerabilitatile proiectului noii legi a PPP-urilor, a detaliat cum a esuat o companie de stat chineza in Polonia dupa ce castigase un contract pentru o autostrada cu un pret mult sub competitori si cum se chinuie Polonia sa recupereze garantia din bancile chineze.

„Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, s-a intalnit astazi, 02 aprilie 2013, la sediul ministerului cu reprezentantii firmei chineze China Communications Construction Company Ltd (CCCC), cea mai mare firma de constructii din China, firma ce realizeaza lucrari de infrastructura rutiera, feroviara, proiecte de modernizare si dezvoltare porturi, aeroporturi si constructii civile”, se arata in comunicatul Ministerului.

Reprezentantii ministerului precizeaza ca „discutiile au vizat dezvoltarea unor proiecte privind toate modurile de transport pe care ministerul nostru le are in portofoliu: naval, feroviar, aerian si rutier”.

Potrivit comunicatului, „reprezentantii firmei chineze s-au aratat interesati de oportunitatile de colaborare privind portul Constanta, port ce aprovizioneaza o treime din Europa si reprezinta un punct intermodal ce face legatura intre coridorul feroviar si cel rutier”.

„Un subiect important pe agenda intalnirii l-au reprezentat realizarea lucrarilor in sistem de parteneriat public-privat (PPP). Principalele proiecte PPP vizeaza atat autostrada Targu Mures – Iasi, parte importanta a coridorului TEN-T care face legatura intre vestul Europei si tarile ex-sovietice, cat si porturile din Romania”, se mai arata in comunicarea primita de la Minister.

CCCC a intrat deja in lupta pentru concesionarea autostrazii Comarnic-Brasov

In Romania, compania chineza China Communications Construction Company (CCCC) a intrat in cursa pentru concesionarea autostrazii Comarnic – Brasov (58 km). Compania de stat chineza, una dintre cele mai mari din statul asiatic, a depus o oferta pentru acest proiect intr-o procedura de concesiune in care s-au mai inscris alte trei asocieri de firme romanesti si din Europa.

La inceputul procedurii de concesionare, China Communications Construction Company Limited a contestat fisa de date a achizitiei elaborata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR). Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a suspendat licitatia si, ulterior, a confirmat in parte contestatia depusa de CCC.

Planurile pentru autostrada Iasi-Targu Mures

La finalul lunii februarie, Relu Fenechiu declara pentru HotNews.ro ca va incerca realizarea prin concesiune sau PPP tronsonul de la Iasi la Tg. Neamt, iar continuarea peste munti pana la Tg. Mures ar urma sa fie realizata prin fonduri mixte si europene nerambursabile

Fenechiu il contrazicea atunci pe Dan Sova, ministrul delegat care se ocupa cu autostrazile, care spunea ca autostrada care leaga Ardealul de Moldova nu este eligibila pentru finantare europeana.

Citeste si:

Pe tema realizarii autostrazii de la Iasi la Targu Mures, Fenechiu s-a mai intalnit pe 12 martie si cu o delegatie a Bancii Europene pentru Investitii (BEI) si a discutat, printre altele, despre implicarea institutiei financiare in concesiuni sau parteneriate publice-private (PPP).

In urma cu o saptamana, HotNews.ro publica un articol in care reliefa unele vulnerabilitati a proiectului noii legi a PPP-urilor, proiect elaborat de ministerul condus de Dan Sova.

Una dintre marile vulnerabilitati ale noului proiect de lege a Parteneriatului Public-Privat (PPP) o reprezinta posibilitatea ca o companie cu capital de stat (romanesc sau strain) sa participe la proceduri drept „partener privat” si, pe fondul ajutoarelor de stat primite de-a lungul timpului, sa intre in cursa cu o „oferta de pret neobisnuit de scazuta” prin care sa distorsioneze competitia.

In acelasi material, HotNews.ro a prezentat si un studiu de caz cu firma chineza de stat care a dat chix cu o autostrada in Polonia dupa ce castigase contractul cu un pret mult sub competitori, dar si cum se chinuie Polonia sa recupereze garantia din bancile chineze.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro