Moskvitch, o scurtă istorie a mărcii pe care rușii vor s-o reînvie
Renault a ieșit de pe piața rusă, iar la fabrica de la Moscova se vrea reînvierea unei mărci pe care mulți au iubit-o, o marcă ce a avut modele foarte bune acum câteva decenii, dar și unele foarte puțin fiabile pentru Europa de Vest. Dar ce este Moskvitch?
O renaștere tare greu de făcut
Primarul Moscovei este citat de mai multe publicații ruse care scriu că se vrea readucerea pe piață a acestei mărci de tradiție: Moskvitch. Vor fi produse aceste mașini la uzina de la Moscova ce a avut și în trecut legături numeroase cu marca Moskvich.
Acum, marea întrebare este dacă rușii vor putea face asta, mai ales că s-au rupt legăturile cu furnizorii occidentali de componente. Apoi, rămâne de văzut dacă publicul rus va vrea să cumpere mașini dintr-o marcă ce nu are deloc o imagine bună în rândul tinerilor. Oficialii spun că relansarea Moskvich se va face cu ajutorul altei companii ruse de tradiție: Kamaz.
Istoria mărcii Moskvitch a început în 1929 când a fost înființată o uzină auto la Moscova, uzină ce produce din 1930 modele Ford sub licență SUA, cu piese din SUA.
Moskvitch avea însă să devină una dintre cele mai iubite mărci din URSS, vor exista și mașini sport, vor ajunge la export chiar și în Marea Britanie și în 2016 se estima că mai sunt un milion de mașini ale mărcii pe străzile din Rusia.
De la primul model la cele mai de succes
Primul model auto cu numele Moskvitch a ieșit de pe liniile de asamblare în 1947 și se numea Moskvitch-400, dar avea la bază un model Opel.
În anii 50 uzina moscovită a început să producă mașini tot mai bune, iar între 1958 și 1963 a fost produs un model ce a fost extrem de apreciat, mai ales că avea motor puternic pentru acele vremuri și putea atinge viteza de 115 km/h. Moskvitch-407 se numea și a fost primul mare „hit” al companiei, fiind apreciat în URSS pentru că era un model confortabil la interior și avea design stilat. Această mașină a ajuns și în Europa de Vest și a primit un premiu la o expoziție la Bruxelles, în 1958.
Conform celor mai noi date despre parcul auto, în România mai sunt înmatriculate 543 de mașini Moskvitch. Modelele mărcii sovietice erau foarte populare la noi în anii 70 și 80, fiind considerate ceva mai interesante ca design decât Lada. Mai ales modelul Moskvitch-408 a avut mare succes.
Acest Moskvitch-408 s-a vândut bine, a fost prezentat și la Saloane Auto din Marea Britanie (în 1964) și concura cu modele de la Opel, fiind mai ieftin însă.
Moskvitch a produs și câteva mașini sport, dar a fost o super-nișă, de bază fiind modelele de volum care s-au vândut bine în anii 70 și 80, un exemplu fiind modelul Moskvitch-2141 Aleko, lansat în 1986. A contat mult și faptul că mașinile mărcii se puteau repara și în „spatele blocului” și foarte mulți ruși aveau cunoștințe de mecanică auto și deci nu trebuia mers des în service.
De notat că din 1968 uzina se numea Avtomobilnîi Zavod imeni Leninskogo Komsomola, în onoarea tineretului leninist.
Vremurile bune ale uzinei sunt legate de conducerea unui om pe nume Valentin Kolomnikov, care a fost șef al uzinei timp de 40 de ani, până în 1992.
Un final trist
După căderea URSS a sosit, rapid, declinul, iar vânzările au scăzut, exporturile au dispărut și Moskvitch nu a mai putut face față nici măcar concurenței venite de la cea mai mare marcă rusă: Lada.
După 1995 producția scăzuse așa de mult și situația devenise atât de gravă, încât în unele luni muncitorii erau plătiți în piese de schimb, nu în bani.
O ultimă încercare de salvare a fost făcută în 1998 când uzina a lansat un model considerat premium și numit Ivan Kalita, după un faimos duce moscovit din secolul 14. Nu a fost ce trebuia: mașina nu a interesat aproape pe nimeni, mai ales că avea probleme de fiabilitate.
Venise sfârșitul. Ultimile mașini au fost construite în 2001, în 2003 a început procedura de faliment și în 2006 a fost încheiată acestă procedură. Uzina a mai produs foarte puține piese de schimb, până în 2010.
O parte din uzina Moskvitch a fost preluată și retehnologizată de Renault care în 1998 a început construcția uzinei Avtoframos, cea care acum a fost cedată municipalității Moscovei. Renault a produs la Moscova mașini timp de 22 de ani, inclusiv o mulțime de modele Duster, Sandero și Logan.
Surse: rbth.com, Wikipedia, Telegraph, Moscow Times
Sursa foto: Dreamstime.com