Sari direct la conținut

Încă un ministru al Transporturilor mâncat de sistem

Contributors.ro
Catalin Drula, Foto: Arhiva personala
Catalin Drula, Foto: Arhiva personala

Aș fi vrut astăzi să-i pun câteva întrebări ministrului Lucian Bode de la Transporturi la ședința de audiere din Comisiile de specialitate ale Parlamentului care a durat 3 ore.

Nu am reușit. Nu m-au lăsat sub nicio formă colegii săi din PNL care au făcut un scut mai eficient decât o făcea PSD-ul pe vremuri. Nu înțeleg de ce îi e frică ministrului de niște întrebări pe bune, nu cele servite puse de colegii săi de partid, la trecerea timpului.

Aș fi vrut să-l întreb pe ministru de ce nu îl preocupă deloc reforma. De ce nu face schimbări la compania de drumuri CNAIR sau la cea de căi ferate CFR. De ce nu operaționalizează Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), vehicul special creat în 2016 pentru proiectele de construcție de autostrăzi, abandonat de PSD timp de 3 ani de zile.

Aș fi vrut să-i spun că mandatul său de până acum a fost o dezamăgire. Că arată și vorbește ca încă un ministru mâncat de sistem. A preluat discursul celor din companii și minister cu veșnicele justificări și cu dușmani imaginari din cauza cărora nu avem autostrăzi și căi ferate.

A preluat și prostiile lor.

Precum ideea unui drum pe Valea Doftanei ca o nouă trecere între Ploiești (Câmpina) și Brașov. Dacă ar fi fost pe teren ar fi constatat că această trecere este prin Pasul Predeluș la peste 1300 de metri. Pentru cine a fost la Cota 1400 la Sinaia cu mașina, imaginați-vă că ați trece între București și Brașov pe acolo. Teren dificil și izolat, serpentine, un pas izolat, un drum forestier pe care se avântă acum doar pasionații de off-road.

Asta este soluția propusă pentru Valea Prahovei odată la câțiva ani de CNAIR și câte un ministru pe post de guguștiuc o mușcă.

A deschis lotul 3 din Lugoj-Deva cu o aberantă limitare la 80km/h și cu excluderea traficului greu. Asta, deși calea de rulare a autostrăzii, este peste 80% din autostrăzile pe care le avem în prezent în trafic în România (și pe care limita e 130km/h). De ce? Ca să-și acopere CNAIR-ul fundul pentru prostia pe care a făcut-o reziliind contractul pe acest lot. Ce contează cetățenii? Care oricum nu respectă limita pentru că riști să faci accident și să intre alții în tine mergând pe o autostradă nouă cu 80km/h. O statistică Waze arată o viteză medie (medie!) de aproape 120km/h în realitate. Cum mi-a spus cineva din minister: “Foarte bine. Să facă și prietenii noștri de la MAI bani cu radarele!”

Foarte deranjant este aruncatul cu kilometri de autostradă. Cu previziuni complet nerealiste. Ministrul dă ca finalizate în 2020 loturile 1 și 2 din autostrada Sebeș-Turda, deși progresul fizic este acolo de doar 2-3%/lună și unul din loturi e la 62% progres. Deși există încă blocaje semnificative precum o groapă de gunoi în traseul bretelei de la Alba Sud, o zonă neatacată, și foarte multe rețele electrice de înaltă și medie tensiune nerelocate. Aktor pe lotul 2 abia se târăște cu lucrările cât să nu zică că stă. Pentru oricine știe domeniul și proiectele este evident că șansele sunt aproape nule să se finalizeze cele două loturi anul acesta.

Și totuși ministrul aruncă cu kilometri de autostradă, sport de care românii sunt sătui ca de o mâncare proastă care te îngrețoșează. Anul trecut, Rovana Plumb promitea 180km până la sfârșitul lui 2019, iar Răzvan Cuc promitea încă în septembrie 100km. Au fost de fapt doar 44km gata așa cum am spus încă de la începutul lui 2019. Scuza fiecărui ministru care aruncă cu kilometri? “Așa mi-a zis CNAIR. Ce mi-au zis ei, vă zic și eu!” Asta o folosea dl. Cuc, acum o folosește și dl. Bode.

I-aș mai fi zis ministrului că sunt dezamăgit de nerezolvarea blocajelor de pe marile proiecte. Cele mai multe sunt în același stadiu ca atunci când a preluat mandatul. Centura Timișoara Sud tot n-are autorizație de construire, deși trebuiau să fie începute lucrările încă din vara 2019. La autostrada Lugoj-Deva lot 2, la tuneluri, licitația e tot suspendată în așteptarea unor clarificări cum era și când a preluat ministrul mandatul. Pe autostrada Sibiu-Pitești, lotul 5 tot fără contract semnat e, deși evaluarea ofertelor din licitație e demult încheiată (licitație lansată în iulie 2017!). Loturile de pe Autostrada de Centură a Bucureștiului A0 Sud tot nu au autorizație de construire, deși contractual trebuiau demult începute lucrările. Și lista continuă și continuă.

Ce-i reproșez ministrului este că nu se implică suficient să rezolve aceste blocaje. Birocrația poate fi înfrântă, ca soluție temporară până când se face o reformă reală, prin voință politică și luptă la baionetă pentru a scoate proiectele la liman. Asta ar trebui să fie în mandatul oricărui ministru al Transporturilor, în paralel cu o reformă serioasă. Și cu așezatul pe baze solide al proiectelor viitoare.

I-am spus de nenumărate ori ministrului că pentru autostrada Sibiu-Pitești pe zonele grele din Defileul Oltului și traversarea prin spatele Coziei către Valea Topologului, loturile 2 și 3, trebuie studii geotehnice suplimentare și o proiectare revizuită. Vrea și el ca și predecesorii săi pesediști “să dea drumul pe ce avem” chiar dacă studiul de fezabilitate din 2008 este insuficient. Acum așteaptă pe încă cineva, niște experți, să-i spună că e bine ce face. Pe Comarnic-Brașov vrea să continue proiectul pe traseul primitiv desenat în anii 2000 cu autostrada pe deasupra râului Prahova și prin mijlocul stațiunilor. Avem un traseu mult mai bun proiectate în 2012-2013 cu tuneluri – de ce nu construim ceva demn de secolul 21?

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro