Sari direct la conținut

Noi amanari pentru acordarea stimulentelor in sectorul energiei regenerabile​

HotNews.ro
Energia verde creeaza probleme la Electrica Furnizare, Foto: AGERPRES
Energia verde creeaza probleme la Electrica Furnizare, Foto: AGERPRES

Investitorii din sectorul energiei regenerabile nu vor primi prea curand mult asteptatele stimulentele prevazute in Legea 220/2008. Nici pana la aceasta ora, autoritatile romane nu au reusit sa notifice oficial sistemul de sprijin stabilit de Legea 220/2008 privind stimularea investitiilor in sectorul energiei regenerabile. Ultimul termen pentru trimiterea notificarii la Comisia Europeana a fost sfarsitul lui aprilie. Potrivit presedintelui Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, termenul a fost amanat pentru sfarsitul lui mai, inceputul lui iunie. Insa, aceste intarzieri ar putea „impinge” aplicarea legii pana in toamna. Daca pentru investitori, aceste tergiversari inseamna vesti proaste, pentru consumatori inseamna o amanare a platii contributiei pentru energia regenerabila.

Potrivit legii, producatorii de energie regenerabila vor primi un sprijin sub forma de certificate verzi in functie de tehnologia folosita. Insa, stimulentele acordate pentru investiţiile în energia verde vor fi suportate de toti consumatorii de electricitate. Furnizorii sunt obligati, prin lege, sa cumpere aceste certificate verzi care mai departe se regasesc in pretul la consumatorul final.

  • Contactat de HotNews.ro, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a spus ca notificarea nu a fost transmisa la sfarsitul lunii aprilie deoarece autoritatile romane au fost nevoite sa mai trimita unele clarificari legate de biomasa. Aceste clarificari au fost trimise recent. Abia dupa ce va veni raspunsul Comisiei Europene cu privire la noile clarificari, va putea fi trimisa notificarea oficiala. „Acest lucru se poate intampla la sfarsitul lunii mai, inceputul lunii iunie”, a precizat Chiritoiu. Potrivit acestuia, trebuie grabite lucrurile astfel incat sa fie obtinuta unda verde din partea Comisiei Europene pana la sfarsitul lunii iulie. Dupa aceea, autoritatile europene intra in vacanta de vara. In cazul in care se ajunge in aceasta situatie, Romania va mai putea primi „OK-ul” pentru schema de sprijin abia din septembrie incolo. Procedurile obisnuite ale Comisiei Europene arata ca avizul la o notificare oficiala este acordat in termen de doua luni.

Autoritatile romane au spus in mai multe randuri ca notificarea nu a fost trimisa pana acum din cauza cauza preocuparii intense a Comisiei Europene de a nu exista masuri excesive de sprijin. Dupa doi ani de discutii, corespondenta intensa dintre Bucuresti si Bruxelles s-a materializat intr-o invitatie din partea Comisiei Europene. Aceasta a fost facuta in urma cu trei luni.

Cu toate acestea, autoritatile romane sustin ca inca au mai avut de lamurite unele lucruri, mai ales cele legate de supracompensare. Inca trebuie lamurit daca investitorii care au beneficiat de fonduri europene pot primi si certificate verzi.

Intarzierile produse in aplicarea legii au obligat ANRE sa modifice cota estimata pentru achizitionarea certificatelor verzi in 2011. Potrivit legii, furnizorii trebuiau sa achizitioneze certificate verzi echivalent cu 8,3% din energia comercializata in 2010, urmand sa creasca la 10% in 2011. „Cota estimata de achizitie de certificate verzi de catre furnizorii de energie electrica pentru anul 2011 de 0,109171 CV/MWh (…)a fost calculata considerand ca sistemul de promovare a energiei electrice produsa din surse regenerabile stabilit prin Legea 220/2008 se va aplica de la inceputul anului 2011”, se arata in nota ANRE. Insa, in ipoteza amanarii pana la 1 iulie, „cota estimata de achizitie de certificate verzi pentru 2011 a fost recalculata, rezultand o cota de 0,076926 CV/MWh”.

Aceste intarzieri provoaca neliniste in randul investitorilor din domeniul energiei regenerabile, aratand ca nu este exclus sa caute oportunitati in alte state. In plus, actorii de pe piata regenerabilelor se tem ca oficialii de la Comisie vor cere Romaniei sa reduca beneficiile catre producatorii pentru a evita supracompensarea.

  • Legea arata ca in cazul in care in termen de 2 ani consecutivi nu se atinge nivelul cotelor anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile care beneficiaza de sistemul de promovare, Guvernul va trebui sa ia masuri de stimulare a investitiilor.

„Actorii din domeniul energiei regenerabile sunt ingrijorati in legatura cu timpul pe care il implica aceste schimburi. Aceasta tinde sa creasca incertitudinea ca legea votata va fi aplicata sau nu si in ce conditii. In fata acestei incertitudini, investitorii, in anumite cazuri, incep sa caute posibilitati pentru a investi in alte tari, ceea ce este in detrimentul Romaniei”, sustin reprezentanti ai Grupului de lucru pe energie regenerabila din cadrul Camera Franceza de Comert si Industrie din Romania (CCIFER).

Planurile de dezvoltare a capacitatilor de productie in sectorul energiei regenerabile din Romania sunt blocate din cauza lacunelor legislative, sustin reprezentantii Consiliului Investitorilor Straini (CIS).

Dupa doi ani, inca se discuta modificari la Legea 220/2008. Perspectivele intarzierii legii sau modificarii ei pe parcurs nu incita la investitii. Avem perspectiva atat a intarzierii, cat si a modificarii legii (…)Daca se va face vreo modificare a legii, anulez orice investitie

Jean Valvis

Dupa doi ani, inca se discuta modificari la Legea 220/2008. Perspectivele intarzierii legii sau modificarii ei pe parcurs nu incita la investitii.Avem perspectiva atat a intarzierii, cat si a modificarii legii (…)Daca se va face vreo modificare a legii, anulez orice investitie”, a declarat Jean Valvis, co-presedinte al grupului de lucru pentru Energie al CIS. Acesta a precizat ca nu poate admite nici cea mai mica reducere a stimulentelor deoarece nu o permit planurile sale de investitii.

Ce prevede Legea

Autoritatile nu au elaborat normele de aplicare, insa au reusit sa modifice Legea. Anul trecut a aparut Legea 139 privind modificarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. Actul normativ creaza cadrul legal de respectare a angajamentului din 2007, respectiv procentul de energie produsa din surse regenerabile din totalul energiei consumate in 2020.

Potrivit noii legi, producatorii de energie regenerabila vor beneficia de certificate verzi in felul urmator:

* Pentru energia produsa in centrale hidroelectrice cu puteri instalate de cel mult 10 MW: 3 certificate pentru fiecare MWh produs si livrat daca centralele sunt noi si 2 certificate pentru fiecare MWh daca centralele sunt retehnologizate

* Doua certificate pana in 2017 si un certificat din 2018 pentru fiecare MWh produs si livrat de producatorii de energie eoliana

* Trei certificate pentru fiecare MWh produs si livrat din energie din biomasa, biogaz si sursa geotermala

* Sase certificate pentru fiecare MWH produs si livrat din energie solara

  • Potrivit legii, furnizorii erau obligati sa achizitioneze in 2010 certificate verzi echivalent cu 8,3% din energia comercializata in acest an, urmand ca ponderea sa creasca la 20% in 2020. Insa, legea nu a putut fi aplicata in lipsa legislatiei secundare. Un certificat verde se va putea tranzactiona la o valoare cuprinsa intre 27 si 55 de euro.

* Nivelul tintelor nationale privind ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie in consumul final brut de energie electrica in perspectiva anilor 2010, 2015 si 2020 este de 33%, 35% si, respectiv, 38%.

* Cotele anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru perioada 2010-2020 sunt urmatoarele: 2010-8,3%; 2011-10%; 2012-12%; 2013-14%; 2014-15%; 2015-16%; 2016-17%; 2017- 18%; 2018-19%; 2019-19,5%; 2020-20%.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro