Sari direct la conținut

Nori negri pe cerul Detroit-ului european – Producatorii auto din Europa Centrala intrerup lucrul, fac concedieri, taie schimburi

HotNews.ro

Europa Centrala simte si ea efectele crizei, iar producatorii auto din regiune sunt afectati, desi au forta de munca mai ieftina si foarte bine calificata, noteaza Financial Times. Desi regiunea noastra realizeaza cam 15% din productia totala de automobile a UE, totusi, scaderea cererii in Occident are efect asupra productiei din zona. In Romania, Ungaria, Slovacia, Polonia si Cehia se iau masuri, de la eliminarea unor schimburi, pana la concedieri. Totul pentru a reduce productia si pentru a o adapta cererii in scadere.

In 2007, tarile Europei Centrale au produs 2,8 milioane de automobile, adica 14% din productia UE si dublu fata de cat produceau aceste tari acum opt ani.

Totusi, fiindca majoritatea masinilor merg la export in Occident si in Rusia, tarile central europene se vad nevoite sa taie din productie pentru a nu acumula stocuri. La noi, Dacia a intrerupt de patru ori productia in ultimele luni, si o va relua saptamana viitoare. Daca vanzarile nu-si revin pana in primavara, e posibil ca 3.000 de muncitori sa ramana fara locuri de munca.

In Ungaria, Audi a oprit productia timp de o luna la uzina din Gyor, a concediat 150 de oameni si e de asteptat sa mai urmeze si altii. Tot in tara vecina, Suzuki a anuntat ca va concedia 1.200 dintre cei 5.500 de muncitori si a redus drastic tintele de productie, astfel ca va construi 210.000 de masini anul acesta, fata de 282.000 anul trecut.

Nici Cehia nu sta prea bine, iar efectele crizei vor lovi puternic industria producatoare de componente auto, unde este de asteptat ca 13.000 de oameni sa-si piarda locurile de munca pana la jumatatea anului.

Slovacia, tara care are cea mai mare productie de automobile raportata la numarul de locuitori (106 masini la 1.000 de locuitori), e cea mai afectata de criza mai ales ca pe teritoriul sau sunt facute SUV-uri scumpe cum ar fi Audi Q7, Porsche Cayenne si Volkswagen Touareg.

La aceste masini cererea a scazut drastic in ultimele luni cand lumea a inceput sa se concentreze pe masinile mai mici cu consum mai redus. In Slovacia, Peugeot produce modele mai economice si nu e atat de afectata precum ceilalti producatori. Datorita fortei de munca mai ieftine din regiune, Peugeot a preferat sa reduca productia in fabricile din Occident si sa lase neschimbat planul din Slovacia, insa daca piata isi va continua scaderea nimic nu mai e sigur.

Nici Polonia nu sta pe roze. General Motors produce de luna aceasta in numai doua schimburi, fata de trei, la fabrica din Gliwice al carui principal produs este MPV-ul Opel Zafira ale carui vanzari au scazut in ultima vreme cu 30%. Totusi, GM va muta productia Opel Astra din Antwerp la Gliwice, unde cheltuielile cu forta de munca sunt cam de trei ori mai mici. Ingrijorarea celor din Polonia tine de masurile protectioniste pe care statele occidentale le adopta, facand astfel mai greu procesul prin care un constructor auto isi va putea muta productia spre Est.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro