Sari direct la conținut

Piata auto romaneasca si misterele ei – De ce nu stim de fapt cate masini noi se vand in Romania

HotNews.ro
-, Foto: Newspress
-, Foto: Newspress

​Piata romaneasca a masinilor noi a scazut enorm fata de maximul din 2007, insa in ultimii doi ani si-a revenit un pic, ajungand la aproximativ 120.000 de unitati/an. Dar partea mai ciudata este ca desi exista doua tipuri de date, tot nu stim exact cate masini se vand, mai ales ca multi dealeri trimit masinile la export, desi ele figureaza si in cifrele locale. De ce marimea pietei ramane o necunoscuta, cum ar putea arata piata in 2020 si de ce Tesla Motors este „un exercitiu de smecherie americana” puteti citi in articolul realizat in urma unei dezbateri organizata de Dan Vardie Consult.

Piata auto romaneasca, infima pe plan european

Anul trecut s-au vandut in tara 98.000 de masini noi si 22.000 de utilitare, arata datele APIA, asociatia estimand ca piata totala va putea creste la peste 132.000 de unitati, fata de cele 120.000 de anul trecut. Reprezentanti ai importatorilor si ai dealerilor auto estimeaza o crestere de 10% pentru anul acesta, iar pana in 2020 piata va depasi 150.000 unitati in cele mai conservatoare prognoze si 190-200.000 pentru cele mai optimiste. La masa rotunda au fost prezenti reprezentanti de la Dacia, Tiriac Auto, Peugeot-Citoren, Opel si Fiat.

In primul trimestru din 2016 piata masinilor noi a crescut cu 16%, la peste 19.000 automobile, insa masinile rulate au depasit 67.000 de unitati. La unele marci raportul dintre masinile second-hand inmatriculate si cele noi a fost urias: de exemplu 16:1 la Opel, 11:1 la Audi sau 9:1 la BMW. In aprilie au fost inmatriculate 6.000 de masini si 30.000 de masini rulate, raportul fiind uluitor de mare, spun reprezentantii APIA.

Romania este o piata nesemnificativa in UE,avand sub 1% din total la masinile noi. Un indicator interesant legat de puterea de cumparare este raportul dintre populatie si numarul de masini noi inmatriculate intr-un an. La noi raportul a fost de 4 masini/1.000 locuitori in 2015, in timp ce media din UE este 27/1000, in Germania fiind aproape 40, iar in Bulgaria, 3.

Cum stam cu gradul de motorizare, adica raportul dintre populatie si numarul de masini inmatriculate? La noi sunt 254 masini.1.000 de locuitori, media UE este de 569 masini/1000 loc. iar in SUA media este de 808/1.000. In China sunt 102 masini la mia de locuitori, iar in India, 22.

Practic nu avem cifre exacte care sa arate cate masini se vand

Exista doua surse oficiale de informatii privind marimea pietei masinilor noi: datele APIA ce reprezinta vanzarile raportate de dealeri si importatori catre asociatie si datele Politiei (DRPCIV) ce reprezinta inmatricularile).

In toti anii datele APIA au aratat cifre mai mari, uneori si cu peste 30%, iar asta nu se intampla doar fiindca vorbim de doua tipuri distincte de raportari (vanzari si inmatriculari), ci si fiindca dealerii auto (re)trimit la export masini care mai intai sunt inregistrate si in statisticile nationale, desi nu circula deloc in Romania. Ca exemplu, in 2015 s-au inmatriculat 81.000 masini noi (conform datelor DRPCIV) si s-au vandut 98.000 de masini noi (conform APIA). Asadar diferenta este de 20%, desi vorbim despre acelasi segment.

Subiectul a fost dezbatut pe larg la masa rotunda, concluzia fiind ca nici datele APIA si nici cele ale Politiei nu sunt complete.

Cifrele despre care vorbim contin un semn de intrebare si anume cel al valorii pietei reale, spune Cristi Milea, brand manager Opel Romania. „Punem in dreptul Romaniei cifre care, in acceptiunea mea, nu sunt cifre reale. Macar 25% din ce avem in ultimii trei ani sunt reexporturi si atunci valorile de crestere de la an la an sunt reale in termeni procentuali, dar cu siguranta ca piata in cifre absolute nu este cea la care ne uitam. Este o cutuma pe care o avem de ceva vreme si, din punctul meu de vedere, nu scapam de ea prea curand, iar in ultima vreme vad ca nu avem tendinta de a scapa de acest fenomen”, spune Milea care cere identificarea unui mod de raportare a cifrelor „care sa fie intr-o zona de acuratete”.

Milea a explicat faptul ca reexporturile se fac prin intermediul unor terti care mascheaza aceasta activitate ca o vanzare de flota, astfel ca in rapoarte apar si acele flote,

Citeste articolul complet pe 0-100.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro