Sari direct la conținut

Proiect de OUG: Vor fi eliminate restrictiile legislative privind exportul de gaze incepand cu 31 martie 2017/ Producatorii si furnizorii vor fi obligati sa vanda 40% din gaze pe bursa de la 1 ianuarie

HotNews.ro
Romgaz va trebui sa vanda 40% din productie pe bursa, Foto: AGERPRES
Romgaz va trebui sa vanda 40% din productie pe bursa, Foto: AGERPRES

Ministerul Energiei a pus in dezbatere publica un proiect de Ordonanta de Urgenta prin care vor fi eliminate restrictiile legislative cu privire la exporturile de gaze naturale, incepand cu 31 martie 2017. Aceasta in contextul in care Romania se afla in procedura de infringement din cauza acestor limitari. Mai mult, Comisia Europeana a demarat in iunie o investigatie asupra Romgaz, Transgaz si Petrom pentru posibile intelegeri in vederea blocarii exporturilor de gaze. Aceste actiuni ale CE nu pot fi in avantajul Transgaz care asteapta 180 de milioane de euro, bani europeni, pentru proiectul BRUA. Ordonanta de Urgenta mai prevede ca obligatia ca minim 40% din cantitatea de gaze livrata sa fie tranzactionata pe bursa. In caz contrar, se pot aplica amenzi cuprinse intre 1% si 3% din cifra de afaceri anuala.

  • Liber la exporturile de gaze

Principalele prevederi ale Ordonantei de Urgenta sunt cele referitoare la eliminarea restrictiilor de pe piata gazelor naturale. Este o urgenta aprobarea lor avand in vedere ca Romania se afla in procedura de infringement din cauza blocajelor la exporturile de gaze. De asemenea, inspectori ai Directiei General Competitie, o structura a Comisiei Europene, au inceput investigatie la Romgaz, Transgaz si Petrom, pentru o posibila intelegerea in vederea impiedicarii exportului de gaze naturale. Urgenta este data si de faptul ca Transgaz ar urma sa semneze la Bruxelles un acord de finantare de 180 de milioane de euro. Acordul trebuia semnat inca din luna iunie, insa s-a ajuns la o amanare in contextul actiunilor Comisiei Europene.

Mai exact, prin proiectul de OUG supus dezbaterii publice va fi modificat articolul 124 din Legea energiei 123/2012, care prevede ca producatorii de gaze sunt obligati sa puna cu prioritate la dispozitia furnizorilor cantitatile de gaze necesare acoperirii consumului casnic si cantitatile necesare producatorilor de energie termica.

In urma modificarii articolului 124, aceasta prevedere mai poate fi aplicata doar pana la 31 martie 2017. Dupa acea data, furnizorii vor trebui achizitiona gaze naturale pentru clientii casnici doar in conditii de eficienta economica, in baza unui tratament egal si nediscriminatoriu al persoaneor are participa la procedura de achizitie, in calitate de ofertanti.

Trebuie mentionat ca in acest moment pentru consumatorii casnici sunt furnizate gaze la pret reglementat. In cazul in care piata ar fi fost total liberalizata, nu s-ar mai fi pus problema acestor reglementari. O ocazie pentru liberalizarea totala a fost in vara acestui an, avand in vedere capreturile de pe piata interna au ajuns sa fie aproape de nivelul celor din import. In acest moment, preturile gazelor din import sunt la nivelul de 63-64 lei/MWh, in timp ce pretul regementat este de 60 lei/MWh. De la 1 iulie, pretul ar fi trebuit sa creasca la 66 lei/MWh, conform calendarului de liberalizare. Insa, daca s-ar fi respectat, se ajungea in situatia aberanta ca pretul reglementat sa fie peste cel din import. Astfel, Guvernul a decis sa suspende calendarul de liberalizare pana la 31 martie 2017, fiind inghetat pretul. Atunci, ANRE a pus problema liberalizarii totale a preturilor la gazele naturale livrate consumatorilor casnici. Insa propunerea ANRE nu a fost luata in considerare de catre autoritati.

Proiectul mai prevede ca pana la data de 31 martie 2017, pretul de achizitie a gazelor naturale din productia interna pentru clientii casnici si producatorii de energie termica se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului de resort. Nu este clar ce se intampla dupa aceasta data. Potrivit notei de fundamentare a proiectului de OUG, „se asigură condițiile unui control al ANRE asupra prețului final de comercializare a gazelor naturale de către furnizori, către clienții casnici (control care va fi realizat și la nivelul costurilor, inclusiv al celui reprezentat de prețul de achiziție a gazelor naturale și care va trebui justificat de către furnizori ca fiind unul obținut în condiții de concurență și transparență) și, nu în ultimul rând, premisele necesare pentru formarea unui preț real și echitabil al gazelor naturale pentru clienții casnici, atât până la momentul eliminării prețului final reglementat, cât și după acest moment”.

  • Minim 40% pe bursa

Alte prevederi ale proiectului de OUG nu reprezinta o urgenta, necesitand, poate, o dezbatere mai ampla si de durata. Se refera la obligatia ca producatorii si furnizorii sa incheie, in perioada 1 ianuarie 2017-31 decembrie 2021, contracte pe pietele centralizate (bursele OPCOM si Bursa Romana de Marfuri) din Romania, pentru vanzarea unei cantitati minime anuale din productia proprie de 40% din cat se livreaza. In cazul in care nu sunt respectate aceste obligatii, se aplica amenzi intre 1% si 3% din cifra de afaceri anuala a producatorilor si furnizorilor.

Si in acest moment, conform art.177 din Legea 123/2012, exista obligatia producatorilor si furnizorilor de a incheia tranzactii pe pietele centralizate pentru vanzarea unor cantitati minime. Un ordin al ANRE din 2014 prevede ca „producatorii de gaze naturale – titulari de acorduri petroliere, au obligatia sa incheie tranzactii pe pietele centralizate de gaze naturale din Romania, transparent si nediscriminatoriu, pentru vanzarea unui procent din cantitatea anuala de gaze naturale din productia interna proprie destinata consumului intern, dupa cum urmeaza: minimum 35% in anul 2015, minimum 30% in anul 2016, minimum 25% in anul 2017 si minimum 20% in anul 2018”. De asemenea, au obligatia sa incheie tranzactii pe piete centralizate de gaze naturale din Romania, transparent si nediscriminatoriu, pentru vanzarea/cumpararea unui procent din cantitatea totala de gaze naturale comercializata anual pe piata concurentiala, dupa cum urmeaza: minimum 25% in anul 2016, minimum 20% in anul 2017 si minimum 15% in anul 2018.

Insa, un raport al ANRE pe 2015 arata ca s-au tranzactionat doar 1,5% din totalul consumului de gaze. Practic, in lipsa unor sanctiuni, nu au fost respectate cantitatile minime de tranzactionare stabilite de ANRE. Proiectul de Ordonanta de Urgenta prevede si sanctiuni.

Potrivit proiectului, in perioada 01 ianuarie 2017- 31 decembrie 2021, fiecare furnizor de gaze naturale are obligatia sa incheie, in fiecare an calendaristic, contracte pe pietele centralizate din Romania, in conformitate cu reglementarile emise de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru:

  • cumpararea unei cantitati minime de gaze naturale care nu poate fi mai mica decat 40% din cantitatea de gaze naturale cumparata si receptionata, de catre furnizor, in anul calendaristic respectiv;
  • vanzarea unei cantitati minime de gaze naturale, catre clientii finali, care nu poate fi mai mica de 20% din cantitatea de gaze naturale vanduta si livrata, de catre furnizor, in anul calendaristic respectiv, catre clientii finali;
  • vanzarea unei cantitati minime de gaze naturale, catre clientii angro, care nu poate fi mai mica de 40% din cantitatea de gaze naturale vanduta si livrata, de catre furnizor, in anul calendaristic respectiv, catre clientii angro.

In perioada 1 octombrie 2016-31 decembrie 2016, producatorii si furnizorii vor trebui sa incheie contracte pe pietele centralizate mnimim 5% din cantitatea de gaze naturale contractata.

Aceste prevederi ar putea sa nu fie pe placul producatorilor, mai ales in conditiile in care legislatia actuala le impune un pret minim de vanzare de 72 lei/MWh pe piata libera, in timp ce preturile din import sunt de 63 lei/MWh. S-a ajuns la acest pret minim, dupa o modificare in primavara anului 2014 a OG 7/2013 privind impunerea unui impozit de 60% asupra veniturilor suplimentare obtinute de companiile producatoare de gaze in urma liberalizarii preturilor. Pana atunci, impozitul se calcula fara a se tine cont de pietele pe care ajungeau cantitatile de gaze, in reglementat sau pe piata libera, ceea ce era o anomalie. Practic, la formarea preturilor, piata libera era legata de cea reglementata. In cele din urma, OG 7/2013 a fost modificata, OG 7/2013 in sensul decuplarii formarii preturilor de pe piata libera de formarea preturilor de pe piata reglementata, insa cu conditia ca preturile de pe piata libera sa nu fie mai mici de 72 lei/MWh. Acum, dupa doi ani, aceasta Ordonanta da nastere la o noua anomalie: compania Romgaz este nevoita sa vanda la pret minim de 72 lei/MWh, ceea ce duce la alungarea clientilor. Acestia se orienteaza catre importuri. In aceste conditii, Romgaz se poate vedea in situatia de a-si reduce productia.

Actorii de pe piata gazelor au cerut in acest an abrogarea OG 7/2013, insa Ministerul Finantelor s-a opus deoarece prin aplicarea acestui act normativ se strang sute de milioane de lei la bugetul de stat, avand in vedere ca prevede supraimpozitarea producatorilor de gaze cu 60% pe venitul suplimentar obtinut din liberalizare. Incepand cu 1 ianuarie 2017, acest act normativ ar trebui sa-si inceteze aplicabilitatea.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro