Sari direct la conținut

Propunere de amendament pentru ordonanta care a dat peste cap industria de publicitate: Clientii sa poata cumpara spatiu TV si prin intermediul agentiilor, prevederi suplimentare in cazul rebate-ului

HotNews.ro

Principalele organizatii ale industriei de publicitate si marketing din Romania, IAA Romania si Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR), cer Parlamentului sa aduca un amendament la ordonanta urgenta ce schimba regulile publicitatii, ordonanta publicata pe 12 aprilie, aprobata de Camera si care se afla acum in lucru la Senat. Cele doua asociatii solicita o modificare prin care clientii de publicitate sa poata achizitiona spatiu de publicitate TV si prin intermediul agentiilor, nu doar direct de la posturi, asa cum spune ordonanta, iar acest lucru sa fie facut „in mod total transparent”, potrivit unui comunicat de presa transmis luni. Este ceruta, totodata, o schimbare si in cazul prevederilor legate de rebate, care sa tina cont de revenirea agentiilor in traseul platilor pentru reclama TV.

  • Ordonanta 25/2013, publicata in Monitorul Oficial pe 12 aprilie fara ca in prealabil sa existe o dezbatere publica, a produs un soc pe piata de publicitate. Documentul prevedea eliminarea rebate-urilor pentru agentii din traseul banilor de publicitate TV si plata directa de la beneficiarul final (clientul de publicitate) la postul de televiziune, pentru achizitia de spatiu publicitar TV. Acelasi document mai mentiona ca orice oferte de pret prezentate de agentii clientilor trebuie in mod obligatoriu confirmate de radiodifuzori.
  • Ordonanta a trecut de Camera Deputatilor pe 23 aprilie, deputatii respingand, atunci, amendamentele propuse de IAA Romania. In prezent, proiectul de lege se afla la Senat, unde Comisia pentru buget-finante si-a transmis avizul favorabil pe 23 mai, iar Comisia pentru cultura, arte si mijloace de informare in masa are termen pentru raport 12 iunie 2013.

IAA si UAPR, sprijinite de Camera de Comert Romano-Americana (AmCham), au dat publicitatii si o scrisoare deschisa prin care solicita modificarea ordonantei asa incat beneficiarii finali ai publicitatii – companiile care fac reclama pentru brandurile lor la posturile TV – asa poata achizitiona spatiu atat direct de la radiodifuzori, cat si prin intermediari mandatati (agentii de publicitate).

In plus, cele doua asociatii au si un amendament legat de rabate in cazul publicitatii TV. Propunerea de modificare a ordonantei vizeaza introducerea unei prevederi potrivit careia „orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa in numele fiecarui beneficiar final al publicitatii televizate si transferat integral in mod transparent direct acestuia, daca cumpararea se face prin intermediari (sau conform contractului dintre intermediari si beneficiarul final).”

  • In privinta rebate-ului, ordonanta in forma publicata in Monitorul oficial spune ca „orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate”.

Cum explica IAA si UAPR propunerile de modificare a ordonantei 25/2013, potrivit comunicatului de luni:

  • „aceasta [ordonanta] aduce un plus de transparenta financiara, insa cu un cost de complexitate care poate genera blocaje majore atat in functionarea pietei de publicitate, cat si la nivelul intregii economii”
  • Radu Florescu, presedinte UAPR: „Propunerea de a amenda textul Ordonantei de urgenta 25/2013 vine in completarea interesului companiilor care activeaza in industria de marketing si publicitate pentru o transparenta maxima a procesului de achizitie de spatiu publicitar. Este o propunere pe care am dorit sa o avansam inca de la inceputul demersului legislativ si pentru care am solicitat dezbatere publica inainte de adoptarea actului normativ” (n.red.: Radu Florescu se refera la faptul ca ordonanta a fost adoptata si publicata in Monitorul Oficial fara sa existe consultari publice).
  • „In opinia expertilor, adoptarea de catre Parlament a amendamentului propus ar genera o transparenta totala fiscala, o transparentizare a relatiilor comerciale impreuna cu mentinerea dreptului fiecarei companii de a-si alege liber partenerii contractuali. În plus, adoptarea amendamentului creeaza posibilitatea de crestere a incasarilor bugetare din taxe si impozite prin mentinerea posibilitatii fiecarui jucator din piata de a face profit, in mod onest si transparent, intr-o piata functionala si aliniata principiilor economice corecte.”
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro