Radu Mazare vrea Portul Constanta
Un port pentru… primarii nemultumiti
Daca-i intrebi de ce se dau de ceasul mortii sa puna mana pe port, care reprezinta, evident, o palarie mult prea mare pentru administratia locala, pesedistii lui Mazare iti vor spune ca dumnealor se sacrifica pentru binele… cetatenilor din acest judet! Porumbelul care i-a scapat din gura lui Radu Mazare in timpul Conferintei judetene extraordinare a PSD Constanta ne-a pus serios pe ganduri.
Domnia sa, cerandu-si scuze primarilor fata de care nu si-a putut onora promisiunile electorale, a lasat sa se inteleaga ca Portul Constanta ar putea reprezenta solutia financiara pentru satisfacerea dorintelor lor.
Cu alte cuvinte, daca am inteles noi bine, cu banii de la port, primarii ramasi cu buza umflata, pentru ca nu dispun de fondurile promise in campania electorala pentru locale, vor putea finaliza diverse investitii.
Obiectiv de interes national – sucursala a Consiliului Judetean
Portul Constanta a fost si este considerat un obiectiv de interes national, de la nasterea sa (1896) si pana in prezent aflandu-se in subordinea Guvernului, respectiv a Ministerului Transporturilor. Specialistii spun ca mentinerea actualului statut este de importanta majora.
Obiectiv prioritar pentru Uniunea Europeana
Domeniul normativ care reglementeaza transporturile (Legea nr. 197/1998) integreaza infrastructura de transport naval in sistemul national de transport, care are caracter strategic si constituie parte integranta a sistemului economic si social.
Dezvoltarea si modernizarea acestei infrastructuri se realizeaza in cadrul programelor nationale ce contribuie la o dezvoltare durabila a economiei nationale si trebuie sa tina cont de conditiile legale impuse ce vizeaza nevoile de aparare a tarii si asigurarea racordarii la sistemele internationale de transport.
Aplicarea acestor principii a condus la includerea Portului Constanta in cadrul retelei de interes national si european si reprezinta unul dintre obiectivele prioritare, identificate de Romania si Uniunea Europeana, care urmeaza a fi realizate pana in anul 2015. Importanta deosebita a portului a facut ca acesta sa fie declarat bun de interes public national.
O palarie financiara mult prea mare pentru CJ
Sunt de-a dreptul aberante argumentele celor care sustin ca portul poate fi sustinut financiar de Consiliul Judetean Constanta. Investitiile necesare dezvoltarii si modernizarii, intretinerii si repararii infrastructurii si suprastructurii portuare implica un efort financiar considerabil, care nu poate fi acoperit din surse proprii, ci indeosebi din alocatii de la bugetul de stat.
In perioada 1999-2003, veniturile bugetului de stat realizate din viramentele efectuate de Compania Nationala a Porturilor Maritime SA reprezinta 17,5 milioane euro, comparativ cu contributia statului la dezvoltarea si reabilitarea portului (alocatii bugetare si imprumuturi contractate de stat), care totalizeaza 116,8 mil. euro.
Din analizele efectuate rezulta ca, prin preluarea sub autoritatea Consiliului Judetean a CNAPM, acesta nu ar dispune de resursele financiare necesare pentru cofinantarea proiectelor de dezvoltare a portului, intrucat veniturile pe care le-ar obtine in plus prin preluare vor fi infime pe langa efortul pe care ar trebui sa-l faca bugetul local pentru sustinerea si dezvoltarea portului.
Numai pentru perioada imediat urmatoare proiectele de dezvoltare a Portului Constanta sunt estimate la circa 310 milioane euro.
Modelul Rotterdam
Ca si alte porturi din majoritatea tarilor europene (Franta, Anglia, Germania, Spania, Italia, Rusia, Portugalia etc.), Portul Constanta respecta principiile generale de organizare si subordonare ale acestora.
Mai nou, in ultimul timp se manifesta fenomenul de desprindere a unor porturi ce s-au dezvoltat in timp sub autoritatile locale sau municipale si intreprinderea demersurilor de corporatizare sau chiar preluare in administrare directa de guvernele statelor in cauza.
In acest sens, cel mai elocvent exemplu il constituie portul-fanion al Europei, Rotterdam, care, dupa demersurile incepute inca din anul 2000, a trecut, incepand cu data de 1.01.2004, in administrare guvernamentala.
Rapoartele SRI contrazic firavele argumente ale pesedistilor
Suntem in posesia unor informatii conform carora serviciile noastre secrete au inaintat primului ministru un raport din care reiese clar ca nu este oportuna schimbarea statutului Portului Constanta, dar se pare ca acest lucru nu a fost luat in seama de cine trebuie. Numeroase institutii portuare nu sunt nici ele de acord cu trecerea sub aripa C.
, motiv pentru care intentioneaza sa se adreseze forurilor europene abilitate. Nu este exclus ca intentiile pesedistilor sa provoace miscari de protest in Portul Constanta, cunoscute fiind nemultumirile pe aceasta tema ale operatorilor portuari.