Sari direct la conținut

Statele Unite au exclus Boeing din competiția pentru noua flotă de „Avioane ale Apocalipsei” / În cursă pare să fi rămas o singură companie

HotNews.ro
Boeing E-4B Nightwatch, Avionul Apocalipsei, Foto: Neil Watkin / Alamy / Alamy / Profimedia
Boeing E-4B Nightwatch, Avionul Apocalipsei, Foto: Neil Watkin / Alamy / Alamy / Profimedia

Forțele aeriene americane au eliminat Boeing din competiția pentru dezvoltarea unui succesor al E-4B Nightwatch, a confirmat vineri Boeing, bulversând lupta pentru construirea următoarei versiuni a aeronavei cunoscute sub numele de „Doomsday Plane” (Avionului Apocalipsei) datorită capacității sale de a supraviețui unui război nuclear, transmite Reuters.

Această decizie îl lasă pe contractorul privat din domeniul apărării Sierra Nevada Corp drept singura companie care concurează public pentru contractul SAOC (Survivable Airborne Operations Center) pentru a înlocui o flotă de Avioane ale Apocalipsei aflate în serviciu încă din anii `70.

Forțele aeriene, care intenționează să atribuie contractul SAOC în 2024, au refuzat să comenteze dacă alte firme au depus oferte: „Nu putem discuta despre o selecție activă a furnizorului, iar informațiile detaliate despre program sunt clasificate”.

Boeing nu mai vrea să audă de contracte cu preț fix

Două surse familiarizate cu situația au declarat că Boeing – producătorul actual al E-4B – și Forțele Aeriene nu au reușit să ajungă la un acord privind drepturile asupra informațiilor și termenii contractuali, constructorul american de avioane refuzând să semneze orice acord cu un preț fix care îl obligă să suporte costurile peste limita stabilită.

„Abordăm toate oportunitățile de contracte noi cu o disciplină sporită pentru a ne asigura că ne putem respecta angajamentele și pentru a susține sănătatea pe termen lung a afacerii noastre”, a declarat Boeing într-un comunicat.

„Rămânem încrezători că abordarea noastră SAOC este cea mai cuprinzătoare, cea mai matură din punct de vedere tehnic și cea mai puțin riscantă soluție pentru client și Boeing”.

Divizia de apărare a Boeing a pierdut 1,3 miliarde de dolari în acest an în programele de dezvoltare cu preț fix care includ Starliner-ul NASA și următorul Air Force One.

A pierdut 16,3 miliarde de dolari din contracte cu preț fix începând din 2014, potrivit unei analize Reuters a documentelor de reglementare ale Boeing.

Liderii Boeing au încercat să le demonstreze investitorilor că firma caută condiții contractuale mai avantajoase în viitoarele acorduri cu Pentagonul.

„Fiți siguri, nu am semnat niciun contract de dezvoltare cu preț fix și nici (nu) intenționăm să o facem”, a declarat în octombrie Brian West, directorul financiar al Boeing.

Statele Unite au acum 4 „Avioane ale Apocalipsei” din anii `70

Forțele Aeriene intenționează să cheltuiască 889 de milioane de dolari în anul fiscal 2024 pentru a continua dezvoltarea SOAC și 8,3 miliarde de dolari pentru acest program până în anul fiscal 2028, potrivit proiectelor de buget.

Deși este folosit în mod obișnuit pentru a transporta secretarul american al apărării, E-4B este conceput ca un post de comandă mobil capabil să supraviețuiască după explozii nucleare și efecte electromagnetice, permițând liderilor americani să transmită ordine armatei în caz de urgență națională.

Forțele aeriene operează în prezent patru aeronave E-4B, cel puțin una fiind în alertă în permanență.

Flota de avioane jumbo Boeing 747-200 (mult modificate) datează din anii `70, iar acestea au devenit din ce în ce mai greu și mai costisitor de întreținut pe măsură ce piesele devin depășite moral.

Se preconizează că E-4B va ajunge la sfârșitul duratei sale de viață la începutul deceniului 2030.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro