Negociezi sau nu cu un dictator? "Oameni. De vânzare", povestea celui mai amplu negoţ de oameni din Europa secolului XX
”Oameni. De vânzare”, povestea celui mai amplu negoţ de oameni din Europa secolului XX, este cel mai nou spectacol aflat în pregătire la Teatrul German din Timișoara. Un spectacol documentar în regia lui Carmen Lidia Vidu, câștigătoarea premiului UNITER pentru regie în 2021 cu spectacolul „Jurnal de România. 1989” de la Teatrul Național București.
La Teatrul German din Timișoara se repetă în acest moment pentru spectacol, iar premiera este așteptată la mijlocul lunii aprilie.
Regizoarea Carmen Lidia Vidu a povestit pentru HotNews.ro cum a luat naștere acest spectacol, pentru care a început să se documenteze cu 2 ani înainte de începerea repetițiilor:
Populație veche de 850 de ani în Transilvania, vândută în 22 de ani
„În 2020 am primit invitația Teatrului German din Timișoara de a le propune un nou spectacol”, povestește regizoarea Carmen Lidia Vidu.
„Terminasem de puțin timp la Teatrul Național din București unde l-am avut invitat pe Mădălin Hodor la discuția de după premieră.
Mădălin Hodor
I-am spus că sunt în căutarea unui subiect pentru Teatrul German și mi-a răspuns rapid: vânzarea etnicilor germani în timpul regimului comunist.
În 22 de ani a fost vândută o populație veche de 850 de ani în Transilvania şi de peste 250 de ani în Banat.
Vânzarea aproape a întregii populaţii germane din România către Republica Federală Germania e cel mai amplu negoţ de oameni din Europa secolului XX.”
Repetiții „Oameni. De vânzare”
„Timp de 2 ani m-am documentat, am călătorit, am realizat interviuri, am citit dosare”
„Timp de 2 ani m-am documentat, am călătorit, am realizat interviuri, am citit dosare, am văzut filme de propagandă.
La finalul lui 2021 am terminat un scenariu pe care l-am scris în 5 țări: România, Austria, Franța, Germania, Spania.
Dosar de urmărire
În perioada de cercetare pentru noul proiect de teatru documentar am ajuns la Arhiva Națională de Film unde am vizionat filme de propagandă din anii ’70 menite să prezinte imaginea idilică a traiului etnicilor germani din România.”
Cum s-a distrus o comunitate în timpul regimului comunist
„În iunie 2021, imediat după primirea premiului UNITER pentru regia spectacolului , la 6 dimineața am plecat să-l filmez pe Herr Johann Schaas în Sibiu. Un om – tezaur. El e ultimul sas rămas și sufletul Richișului. Simplu, cu ochi blânzi, față luminoasă, mâini muncite, răbdare și vorbă molcomă.
Johann Schaas
Mi-a cântat cântecul de rămas bun din fața porții celui care primea pașaport de Germania, mi-a povestit despre mituirea autorităților și despre cum s-a distrus o comunitate în timpul regimului comunist.
Din Richiș am plecat spre Neuss, Germania. Să călătorești aproape 4000 de km pentru documentare, interviuri, culegere de materiale, nu e o normalitate pentru o producție de teatru din România. Pentru film, da. Acolo sunt bugete, echipe, e altă organizare. Puteam să stau acasă și să fac pe zoom tot, să citesc o carte, 2-3 interviuri și gata. Am preferat totuși să merg cu mașina în Germania până aproape de granița cu Olanda și să stau de vorbă cu un om care a scris istorie. Heinz Günther Hüsch a fost negociatorul guvernului federal german cu autorităţile române (Ceaușescu și Securitatea) în problema emigrării etnicilor germani în perioada 1967-1989. Născut în 1929, el s-a bucurat de încrederea tuturor guvernelor RFG, indiferent de culoarea politică. Peste 220.000 de germani din România îi datorează faptul că au putut să emigreze în RFG. M-a primit în casa lui, din Berlin a venit fiica lui (o renumită jurnalistă din Germania), au fost prezenți și doi dintre băieții lui. Am filmat mult: documente secrete, povești de familie, negocieri tensionate.
Heinz Gunther Husch
Perioada de cercetare și de intervievare s-a terminat în septembrie 2021 când am filmat la sediul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității cu Germina Nagâț și cu Mădălin Hodor. Împreuna cu ei, mi-am propus o temă dificilă: să fac spectacol din istorie.”
Poți salva într-adevăr omul tratându-l ca pe o marfă?
„Dosarele de urmărire individuale arată la ce chinuri au fost supuși cei care își doreau emigrarea: au fost intimidați, supravegheați acasă și la serviciu, scoși de la locurile lor de muncă. Securitatea a încălcat drepturile omului, între care și dreptul persoanei la liberă circulație. Nu de puține ori, proprietarii au fost păcăliți să-și cedeze casele ofițerilor sub acoperire, prin false acte de vânzare. Sub comunism, România a fost un stat terorist care și-a luat ostatici proprii cetățeni.
Poți salva într-adevăr omul tratându-l ca pe o marfă?
Cum ne raportăm la istorie?
Negociezi sau nu cu un dictator?
Sunt întrebările noastre în munca la noul spectacol.
Germina Nagâț
Din 2 martie 2022 am început repetițiile la Teatrul German de Stat din Timișoara. Lucrez cu actori tineri, cu tehnici de live cinema, încercăm să depășim problemele tehnice, de aparatură și de organizare. Suntem în teste video, de sunet, de aranjare în spațiul multimedia, de abordare regizorală și de actorie. Cumva e ciudată toată perioada asta: s-a trecut din pandemie în război și toți ne întrebam ce avem de făcut, care e rostul nostru și firește, al teatrului. Mi-e teamă ca nu cumva să ratăm momentele astea care cer maturitate.
După multe căutări, mi-am numit spectacolul „OAMENI. DE VÂNZARE” fiindcă e un titlu care te face să te întrebi „care e prețul tău?”, „câți bani dai tu pe viața ta?”.”
OAMENI. DE VÂNZARE
Scenariul și regia: Carmen Lidia Vidu
Multimedia: Cristina Baciu
Muzica și camera live: Ovidiu Zimcea
Actori: Ioana Iacob, Oana Vidoni, Daniela Török, Alexandru Mihăescu, Harald Weisz, Robert Bogdanov-Schein.
Apariții video: Heinz Günther Hüsch, Stelian Octavian Andronic, Johann Schaas, Germina Nagâț, Mădălin Hodor, Hanni Hüsch, Cornel Hüsch
Producător: Teatrul German de Stat din Timișoara