Știrile false în alegerile din SUA. Oxford: E mai rău ca în 2016
Volumul de știri false, senzaționaliste sau conspiraționiste care au circulat în rețelele sociale în perioada premergătoare alegerilor de mijloc de mandat pentru Congresul SUA a fost mai mare decât în campania pentru prezidențialele din 2016, câștigate de Donald Trump, arată o cercetare a Institutului pentru Internet al Universității din Oxford. Fenomenul crește în pofida eforturilor depuse în ultimii ani de media, de instituțiile publice și de corporațiile de tip Facebook de a reduce fenomenul fake news.
Raportul publicat de sursa citată săptămâna trecută, cu câteva zile înainte de alegeri, a fost realizat după analiza a 2,5 milioane de mesaje pe Twitter și 6.986 de pagini Facebook, pe parcursul a 30 de zile. Cercetătorii constată, între altele:
- volumul de știri și informații false, conspiraționiste, senzaționaliste etc (numite generic „junk news”) care au circulat în social media în această perioadă e mai mare decât în cazul alegerilor prezidențiale din 2016, câștigate de Donald Trump. În urma alegerilor de atunci, au fost declanșate chiar anchete referitoare la campaniile rusești de dezinformare și manipulare și la operațiunile de tip Cambridge Analytica.
- studiul amintește că marile companii de tip Facebook au depus eforturi substanțiale, după alegerile americane din 2016 și referendumul pentru Brexit, în creșterea calității informației politice care circulă pe platformele lor. Dar „știrile de tip junk continuă să se răspândească în momente critice ale vieții publice, în SUA.”
- multe dintre conturile asociate cu diversele campanii de dezinformare la prezidentialele din 2016 sunt și azi active și răspândesc știri false.
- știrile de tip junk pe care, acum doi ani, le consumau susținătorii devotați ai Președintelui Trump și adepții extremei drepte sunt acum consumate de utilizatori conservatori moderați.
- sub 5% dintre sursele citate în social media reprezintă instituții publice, experți sau înșiși candidații.
Cercetarea institutului de la Oxford vine în contextul în care apar noi analize ale impactului pe care propaganda rusească îl are în SUA. Astfel:
- Publicația Daily Beast a analizat datele publicate de Twitter referitoare la mesajele asociate așa-numitei „fabrici de troli” a propagandei ruse, Agenția rusă de Cercetare a Internetului, și a constatat că aceasta este mult mai eficiență în SUA, decât în Rusia, în campaniile ei de a influența opinia publică
- Un ultim exemplu e dat tot de Daily Beast, zilele trecute: rolul semnificativ, chit că nu decisiv pe care conturi Twitter asociate propagandei ruse l-au avut în promovarea #Blexit, o campanie recentă a lui Candace Owens, personalitate conservatoare, care îi îndeamnă pe alegătorii afro-americani să abandoneze Partidul Democratic și să îl sprijine pe Trump.