Sari direct la conținut

Subvenția acordată pentru mașinile electrice în programul Rabla ar trebui să crească la 8.500 de euro, susține asociația industriei auto din România. APIA este și pentru excluderea mașinilor diesel din Rabla Clasic

HotNews.ro
Subvenția acordată pentru mașinile electrice în programul Rabla ar trebui să crească la 8.500 de euro, susține asociația industriei auto din România. APIA este și pentru excluderea mașinilor diesel din Rabla Clasic
Masini electrice la incarcat (foto Kanpisut Chaichalor, Dreamstime.com)

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține majorarea subvenției acordate prin programul Rabla pentru autoturismele electrice la un nivel de 8.500 de euro în 2025 și de 7.500 de euro în 2026. Începând cu 2027, subvenția ar trebui să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet, arată o propunere a asociației. Anul trecut, subvenția a scăzut la 5.100 de euro, iar piața s-a prăbușit.

Subvenția pentru full-electrice ar trebui să crească în 2025 și apoi să fie micșorată an de an

APIA susține ca în fiecare an să fie eliminată din Rabla o categorie de autoturisme și susținerea începerii acestor eliminări progresive cu mașinile pe motorină, care să nu mai primească subvenții prin Rabla Clasic începând cu acest an.

„Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România„, spun cei de la APIA.

Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor.

APIA vrea ca mașinile diesel să nu mai fie incluse în Rabla: „o măsură curajoasă și necesară”

Reamintim că pe 23 ianuarie, ministrul Mediului a lăsat de înțeles că se vrea ca mașinile diesel să fie excluse din programul de reînnoire a parcului auto. „La Rabla Clasic ne propunem să fim mai verzi. Să nu mai finanțăm și motorizările diesel. Aceasta este o decizie pe care am luat-o cu producătorii și importatorii auto. Dorim să finanțăm, în viitor, motoare prietenoase cu mediul”.

APIA salută decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din programul Rabla. „Această măsură reprezintă un pas important pentru reducerea emisiilor poluante și pentru alinierea la tendințele globale în sectorul auto, dar este important de menționat că această decizie nu înseamnă că autoturismele cu motoare diesel vor dispărea complet din piață”, spun cei de la APIA.

„Eliminarea subvenției pentru mașinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă și necesară. Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an si jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul”, a declarat Dan Vardie, președinte APIA.

Anul și eliminarea, planul propus de APIA până în 2030

APIA susține un plan detaliat și predictibil pentru eliminarea treptată a subvenției acordată diferitelor tipuri de motorizări, prin programul Rabla:

  • Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025;
  • Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026;
  • Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027;
  • Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028;
  • Excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029;
  • Începând cu anul 2030, eliminarea completă a subvenției, inclusiv pentru vehiculele electrice.

Acest plan multianual ar oferi predictibilitate producătorilor, importatorilor și consumatorilor, asigurând o tranziție coerentă și bine structurată către mobilitatea sustenabilă, spun cei de la APIA.

Calcule pentru Rabla 2025

APIA mai susține că, un buget similar celui din anul trecut, de 1 miliard de lei pentru vehicule electrice și plug-in hybrid (aproximativ 200 de milioane de euro), ar fi suficient pentru a sprijini comercializarea a aproximativ 19.000 de autoturisme electrice și 10.000 de autoturisme plug-in hybrid, în condițiile în care subvenția ar fi majorată la 8.500 de euro pentru vehiculele electrice și 4.000 de euro pentru cele plug-in hybrid.

„Aceasta demonstrează că ipoteza conform căreia un sprijin financiar mai mic ar permite comercializarea unui număr mai mare de vehicule nu este validă. În 2024, cu o subvenție de doar 5.100 de euro, au fost înmatriculate doar 9.743 de autoturisme electrice, consumându-se sub 50 de milioane de euro din bugetul total de 200 de milioane de euro alocat, respectiv 6412 autoturisme plug-in hibrid consumându-se sub 15 milioane de euro din același buget”. APIA adaugă și că susține creșterea plafonului maxim pentru valoarea autoturismelor eligibile prin programul Rabla, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro, luând în considerare inflația din ultimii ani. Această ajustare ar permite ca un număr mai mare de autoturisme electrice, inclusiv modele mai avansate și eficiente, să devină accesibile consumatorilor și să ajungă pe străzile din România, accelerând astfel tranziția către mobilitatea verde.

APIA atrage atenția asupra termenului de 3 ani propus pentru menținerea în proprietate a unui autoturism achiziționat prin programul Rabla, considerând că această perioadă este excesiv de lungă. Conform expertizei APIA, un termen de UN an ar fi mai adecvat, permițând o mai mare flexibilitate pentru consumatori și contribuind la creșterea ratei de punere în circulație a autoturismelor electrice pe străzile din România. Această măsură ar stimula dinamica pieței și ar încuraja înnoirea mai rapidă a parcului auto.

Rabla comercial și un sprijin pentru instalarea de stații de încărcare

APIA pledează și pentru un program Rabla Comercial, dedicat flotelor comerciale, pentru a aborda problema marilor poluatori din România. Aceasta inițiativă vizează transportatorii, firmele de curierat și companiile de taxi, care parcurg de patru ori mai mulți kilometri anual comparativ cu un proprietar persoană fizică. În acest sens, APIA susține că a fost mandatată de către Ministerul Mediului să elaboreze o primă propunere detaliată a acestui program, care ar putea avea un impact semnificativ asupra reducerii emisiilor poluante generate de aceste categorii de vehicule.

APIA spune și că a propus Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor introducerea unui sprijin de 200-300 de euro pentru instalarea stațiilor de încărcare în cadrul programului Casa Verde, alături de panouri fotovoltaice. „Această inițiativă ar contribui la crearea unui ecosistem complet și sustenabil, în care vehiculele electrice să fie încărcate cu energie regenerabilă, reducând astfel și mai mult impactul asupra mediului. În ceea ce privește infrastructura actuală de stații de încărcare de mare putere, propunem ca, în conformitate cu Directivele UE, să fie elaborat de urgență la nivelul Guvernului un plan pentru a dezvolta o adevărată infrastructură aferentă, cu precădere pe rețeaua TEN-T. În acest sens, solicităm de urgență implicarea activă a Ministerului Transporturilor, în primul rând, a Ministerului Energiei, a Ministerului Dezvoltării și a Ministerului Mediului pentru atingerea acestui obiectiv esențial”, spun cei de la Asociație.

Sursa foto: Dreamstime.com

INTERVIURILE HotNews.ro