Sari direct la conținut

Thomas Ciulei interzice difuzarea filmelor semnate de el si de tatal sau, Liviu Ciulei, pe teritoriul Romaniei

HotNews.ro
Thomas Ciulei - regizor, Foto: Hotnews
Thomas Ciulei - regizor, Foto: Hotnews

Thomas Ciulei interzice difuzarea filmelor semnate de el si de tatal sau, Liviu Ciulei, pe teritoriul Romaniei si spune ca a luat aceasta decizie din cauza ‘atitudinii destructive a Centrului National al Cinematografiei legate de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei si a tratamentului discriminatoriu si destructiv’ privind productiile sale, potrivit unui comunicat citat de Agerpres.

Potrivit documentului semnat de Thomas Ciulei, decizia de interdictie a difuzarii si proiectiei publice intra in vigoare pe 19 octombrie, iar ‘exceptii vor face proiectiile in institutiile de invatamant’.

‘Am fost nevoit sa ajung la aceasta masura extrema in urma atitudinii destructive ale Centrului National al Cinematografiei legate de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei si a tratamentului discriminatoriu si destructiv legat de productiile mele’, marturiseste Thomas Ciulei.

De asemenea, fiul cineastului decedat in 2011 declara, in comunicat, ca Centrul National al Cinematografiei (CNC) s-a aratat indiferent la propuneri ale unor organizatii de a restaura filmele tatalui sau.

‘In 2008, Liviu Ciulei a declarat ca, in cazul unei restaurari a filmului ‘Padurea Spanzuratilor’, isi doreste ca aceasta sa fie facuta ‘la cele mai inalte exigente’. Aceasta sansa s-a ivit chiar in 2008, cand Fundatia World Cinema Foundation, infiintata de Martin Scorsese, a dorit sa ofere un proiect de restaurare a Padurii Spanzuratilor, in valoare de peste 200.000 de euro’, scrie fiul lui Liviu Ciulei.

Acesta a adaugat ca ‘dezinteresul Centrului National al Cinematografiei pentru gasirea solutiilor de a sustine aceasta laudabila initiativa pe plan intern a dus la retragerea ofertei facuta de World Cinema Foundation, pierzandu-se astfel o sansa uriasa de a resuscita un film al carui suport original, pelicula, incepe sa-si atinga durata maxima de viata’.

‘O soarta identica l-a avut si filmul ‘Valurile Dunarii’, a carui restaurare finantata de catre Groupama Group, in 2010, s-a lovit de aceeasi indiferenta din partea CNC’, adauga Thomas Ciulei, notand ca ‘prin acest comportament, Centrul National al Cinematografiei incalca grav obiectivele formulate in art. 2F din legea cinematografiei si anume: ‘protejarea, dezvoltarea, si punerea in valoare a patrimoniului cinematografiei nationale”.

In ceea ce priveste interdictia de difuzare, in Romania, a filmelor regizate de el, Thomas Ciulei declara ca a luat aceasta decizie din cauza dificultatilor intalnite in incercarile de a-si finanta productiile.

‘In perioada 2010-2013 am produs doua filme de lungmetraj, ‘Matei Copil Miner’, regia Alexandra Gulea, si ‘2+2′ in regia mea. O parte din finantarea acestor filme era asigurata de catre Televiziunea Romana, care, in urma dificultatilor financiare, nu si-a onorat la timp obligatiile asumate prin contract, lucru care a dus la depasirea perioadei contractuale de predare a filmelor la CNC de catre firma producatoare Europolis Film’, scrie Thomas Ciulei.

Mai mult, regizorul spune ca, in cazul in care finantarea pentru filmele sale a intarziat, Centrul National al Cinematografiei a avut o atitudine ‘discriminatorie’ si l-a dat in judecata pentru restituirea creditului primit.

‘Mentionez ca SRTV are obligatia de a finanta pelicule romanesti, conform legii Cinematografiei. In loc ca CNC sa acorde cazului circumstante atenuante, cum a procedat cu multe alte productii (fiind vorba de un producator care a intampinat dificultati in executia financiara a unui film, fara vina acestuia, si care a facut tot posibilul sa duca filmul la bun sfarsit), a luat in schimb decizia de a ma da ca producator in judecata pentru restituirea sumelor de credit in valoare de 2.045.880 de lei, plus penalizari, si totodata de a bloca plata ultimelor transe de finantare in valoare de 227.320 de lei’, scrie Ciulei.

‘Consider atitudinea Centrului National al Cinematografiei discriminatorie, destructiva si in contradictie cu obiectivele formulate in legea Cinematografiei: ‘dezvoltarea industriei filmului din Romania’, si ‘incurajarea initiativei private in domeniile creatiei, finantarii si productiei (…) filmelor romanesti sau celor realizate cu participare romaneasca”, scrie Thomas Ciulei.

‘Mentionez ca as fi dorit sa nu fiu nevoit sa iau aceasta decizie si imi cer scuze tuturor celor care doresc si nu vor avea posibilitatea sa vada aceste filme in viitor’, isi incheie Thomas Ciulei comunicatul.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro