Transportatorii cer ASF sa faca publice preturile maxime RCA: Orice formula care genereaza valori peste pragul agreat la Guvern in 14 septembrie este inacceptabila
Confederatia operatorilor si transportatorilor autorizati din Romania (COTAR) solicita ASF sa faca publice preturile RCA maxime rezultate in urma calculelor efectuate, inainte de a fi transmise spre ‘inghetare’ catre Consiliul Concurentei, se arata intr-un comunicat remis luni HotNews.ro. COTAR sustine ca ‘ASF nu face publice calculele generate de acele formule pentru a fugi de responsabilitatea rezultatelor, intinzand o mare capcana Consiliului Concurentei, care va fi institutia care va trebui sa isi asume comunicarea acelor rezultate’ si ca ‘orice formula care genereaza valori peste pragul comunicat de catre COTAR si agreat la Guvern in data de 14 Septembrie, este absolut inacceptabila.
COTAR a transmis luni, 10 octombrie, un comunicat de presa in care isi arata ingrijorarea ‘fata de faptul ca Autoritatea de Supraveghere Financiara refuza sa faca publice tarifele RCA, desi acestia si-au asumat public ca acestea vor fi transmise pana in data de 5 octombrie 2016’.
- „Somam public ASF-ul sa transmita preturile politelor RCA rezultate in urma calculelor efectuate. Aceste calcule ale tarifelor RCA trebuie facute publice inainte de a fi transmise spre ‘inghetare’ catre Consiuliul Concurentei.”, a declarat Vasile Stefanescu, Presedinte COTAR.
Ce mai sustin transportatorii COTAR in comunicatul transmis luni:
„Orice formula care genereaza valori peste pragul comunicat de catre COTAR si agreat la Guvern in data de 14 Septembrie, este absolut inacceptabila. Transportatorii nu sustin formulele ‘seci’ calculate de catre tovarasii de la ASF si care, in realitate, sunt construite pentru a majora profitul firmelor de asigurari ce opereaza in piata din Romania si totodata, pentru a plasa responsabilitatea rezultatelor pe o formula matematica, construita a genera valori care avantajeaza multinationalele din asigurari. ASF nu face publice calculele generate de acele formule pentru a fugi de responsabilitatea rezultatelor, intinzand o mare capcana Consiliului Concurentei, care va fi institutia care va trebui sa isi asume comunicarea acelor rezultate.
Preturile politelor RCA nu au scazut in ultima luna, iar multi colegi au scos autovehiculele din circulatie pentru a astepta noile preturi ale politelor RCA, pentru a putea achizitiona aceste produse obligatorii la niste preturi decente.
Analizand rapoartele ASF, observam faptul urmatoarele:
a. Produsul RCA a avut in ultimul an cea mai mare crestere dintre toate produsele comercializate in Romania, acesta fiind si obligatoriu;
b. In ultimul an, daunele au scazut (cu 3%), in timp ce pretul politei RCA a cunoscut cele mai mari cresteri din istorie, transportatorii ajungand sa plateasca polite majorate cu peste 300%.
c. In ultimii 5 ani, piata de asigurari din Romania a inregistrat o crestere a incasarilor de 100%, in timp ce valoarea daunelor a crescut cu 38%.
d. In ultimii doi ani, gradul de asigurare a parcului auto national din Romania este in continua scadere (aproximativ 72% ), cauzat in primul rand, de puterea scazuta de cumparare a unui produs obligatoriu care a ajuns exorbitant de scump.
e. La fiecare 100 de lei incasati de catre asiguratori din partea persoanelor juridice care folosesc autoutilitare, acestia au achitat daune de 24,34 lei. (Raport Milliman) Diferenta de 75,66 de lei reprezinta cheltuieli administrative si profitul societatilor de asigurari.
Pentru o corecta informare a tuturor beneficiarilor de polite de asigurari obligatorii din Romania, amintim faptul ca in UE, cheltuielile administrative si profitul societatilor de asigurari nu depasesc 35% din valoarea politei RCA.
Intr-o piata de asigurari nesupravegheata de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, costurile administrative si profitul societatilor de asigurari care opereaza in Romania, ajung si la 90%, exemplul fiind dat de catre clasa de autobuze, pentru care, la fiecare 100 de lei incasati, asiguratorii achita daune de 10,74 lei!”
- COTAR sustine ca in urma negocierilor de la Guvern s-a agreat un tarif RCA de aproximativ 6.000 de lei pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa Bonus/Malus 0
Confederatia operatorilor si transportatorilor autorizati din Romania (COTAR) si-a suspendat actiunea de protest din 15 septembrie, dupa ce in urma negocierilor cu autoritatile, Guvernul a adoptat in 14 septembrie Ordonanta de Urgenta care prevede plafonarea pentru 6 luni a preturilor RCA pe categorii de vehicule.
La o zi dupa incetarea protestelor, respectiv – vineri, 16 septembrie – COTAR si-a exprimat nemultumirea fata de pretul RCA estimat de ASF in urma negocierilor cu transportatorii, intelegere in urma careia transportatorii au incetat protestul din 15 septembrie.
COTAR sublinia atunci ca in cadrul discutiilor din data de 14.09.2016, purtate la Guvern, impreuna cu reprezentantii ASF, a fost agreat un cost al politei RCA, in baza raportului Milliman, pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa Bonus/Malus 0, la o valoare de aproximativ 6000 de lei.
- ‘Tariful tinta comunicat de catre ASF, in cuantum de 7500 de lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa Bonus/Malus 0, are in final, un cu totul alt cost. La acel cost de 7500 lei se adauga incarcari pentru profit (aproximativ 5%), precum si marja comerciala (aproximativ 10%), conduce in realitate, la un cost de 8625 de lei a politei RCA‘, atentiona COTAR in comunicatul din 16 septembrie.
ASF: Preturile maxime la RCA vor fi facute publice abia dupa ce vor fi avizate de Consiliul Concurentei si adoptate de Guvern
Comunicatul COTAR transmis luni, 10 octombrie, vine in contextul in care ASF a aprobat metodologia de calcul a tarifelor de prima maxime pentru politele RCA, rezultata dupa analiza observatiilor primite din partea UNTRR, FORTE, APULUM, APTE, UNSAR, UNSICAR, Asociatia Romana de Actuariat si mai multor persoane fizice. In urma propunerilor primite, ASF a revizuit formula de calcul. Autoritatea spune ca va stabili tarifele de prima maxime pe categorii de vehicule pana pe 19 octombrie 2016 si ca in zilele urmatoare va proceda la colectarea si agregarea datelor, precum si la analiza primara individuala, proces in care va fi asistata si de consultantul Milliman, care a centralizat baza de date initiala.
ASF a transmis pentru HotNews.ro ca publicarea si explicarea publica a tarifelor RCA maxime stabilite va fi facuta abia dupa ce acestea vor fi avizate de Consiliul Concurentei si adoptate de Guvern prin Hotarare.
„Metodologia de calcul al tarifelor de prima maxime pentru RCA se va aplica pe setul de date utilizat in analiza efectuata de Milliman, date care sunt in curs de actualizare. In baza acestei metodologii, ASF va face calculele tehnice necesare, iar tarifele rezultate vor fi supuse avizului Consiliului Concurentei.Avand in vedere ca tarifele sunt adoptate in baza prevederilor articolului 4, alineat 3 din Legea concurentei nr. 21/1996, dupa avizare acestea trebuie aprobate de Guvern, prin hotarare, urmand ca apoi sa fie facute publice.„, au precizat pentru HotNews.ro oficialii ASF.