UE cere giganţilor internetului să "facă mai mult" pentru combaterea fenomenului ştirilor false
Google, Facebook, Twitter şi Mozilla trebuie să facă mai mult pentru a combate dezinformarea online, în ciuda „unelor progrese” făcute în punerea în aplicare a codului de conduită împotriva ştirilor false semnat în octombrie 2018 în perspectiva alegerilor pentru reînnoirea Parlamentului European, potrivit RaiNews, citat de Rador.
Aceasta este poziţia Comisiei Europene, după ce cei patru giganţi ai internetului și asociația care reprezintă industria de publicitate a prezentat primul raport privind punerea în aplicare a codului de conduită pentru combaterea dezinformării. ”Au existat unele progrese, în special în eliminarea conturilor false şi limitarea vizibilităţii site-urilor care promovează dezinformarea”, a specificat Comisia. „Cu toate acestea, e necesară o acţiune mai amplă pentru a asigura transparenţa publicităţii politice chiar de la începutul campaniei pentru alegerile europene în toate statele membre, pentru a permite accesul corespunzător la datele platformelor în scopuri de cercetare şi pentru asigurarea unei coordonări corespunzătoare între platforme şi statele membre”, a explicat executivul UE.
„Trebuie să mergem mai departe şi mai repede înainte de luna mai. Nu vrem să ne trezim a doua zi după alegeri şi să ne dăm seama că ar fi trebuit să facem mai mult”, a declarat comisarul pentru siguranţei al Uniunii, Julian King.
Concret, raportul publicat de Comisie subliniază că Facebook a luat şi ia măsuri pentru punerea în aplicare a tuturor angajamentelor cuprinse în codul de conduită, dar că acum trebuie să clarifice şi mai mult felul în care reţeaua socială le va permite utilizatorilor să folosesc instrumente anti-fake news şi să dezvolte cooperarea cu fact- checkers.
Google – spune raportul -a făcut progrese în îmbunătăţirea şi evaluarea inserţiilor publicitare şi în ceea ce priveşte transparenţa politicii de publicitate, însă instrumentele aflate la dispoziţia utilizatorilor împotriva ştirilor false sunt disponibile doar într-un număr limitat de state membre.
Twitter-continuă raportul -a acordat prioritate acţiunilor împotriva actorilor ”malefici” cerând închiderea conturilor false sau suspectate că ar fi false, însă trebuie să furnizeze mai multe informaţii despre felul în care intenţionează să acţioneze. În cele din urmă, potrivit raportului, Mozilla va lansa o versiune actualizată a site-ului său, care blochează urmărirea site-urilor vizitate, însă platforma trebuie să ofere mai multe informaţii despre acest instrument şi felul în care acesta poate poate evita campaniile de dezinformare.