Unirea Shopping Center, lider in topul centrelor comerciale de tip mall cu cele mai mari vanzari pentru retailerii de moda
Cu 40.000 de vizitatori zilnici si o locatie centrala, Unirea Shopping Center genereaza vanzari anuale medii de 7.000-10.000 euro/mp pentru magazinele de articole de imbracaminte, situandu-se pe primul loc in topul centrelor comerciale de tip mall cu cele mai mari vanzari inregistrate de retailerii de moda, arata o analiza a departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara Colliers International. In clasament urmeaza Bucuresti Mall si Plaza Romania. La inceputul acestui an insa, pe fondul scaderii consumului, vanzarile retailerilor au scazut cu circa 20-40% fata de perioada similara din 2008.
Potrivit Colliers, in cazuri exceptionale vanzarile anuale in Unirea Shopping Center pot ajunge si pana la 14.000 euro/mp. Printre chiriasii importanti prezenti in Unirea Shopping Center se numara Steilmann, Polo Garage, Flo & Jo, House of Art, Kenvelo, Fox, Levi’s, Lee Cooper sau Playcom.
In topul centrelor comerciale cu cele mai mari vanzari urmeaza Bucuresti Mall si Plaza Romania, centre comerciale construite in 1999, respectiv 2004, in zone de dezvoltare urbana aglomerate (Blvd. Timisoara-Lujerului, respectiv Vitan).
„Vanzarile anuale pe metru patrat ale unor branduri de produse sportive se ridica in Unirea Shopping Center la 10.000 euro/mp. Cu aproximativ 10% mai mici decat in Unirea Shopping Center, vanzarile din Bucuresti Mall si Plaza Romania se situeaza pe pozitia a doua a topului. In ceea ce priveste brandurile de moda, cele doua locatii inregistreaza mici fluctuatii de la luna la luna, mentinandu-se in general in acelasi interval de valori”, se mentioneaza in comunicatul Colliers.
Atat Plaza Romania cat si Bucuresti Mall au un trafic zilnic de 30.000 – 35.000 de vizitatori, iar principalii chiriasi ai celor doua centre comerciale sunt, in linii mari, aceiasi: Mango, Debenhams, Esprit, Famous Brands, BSB, Motivi, Leonardo, Promod, Polo Garage etc.
Deschis in 2005, City Mall beneficiaza in prezent de 15.000-17.000 de vizitatori zilnic si se afla inca intr-o perioada de redefinire a segmentului de piata vizat. Vanzarile pe metru patrat in aceasta locatie sunt mult sub cele inregistrate de catre centrele comerciale din varful clasamentului.
Baneasa Shopping City a fost deschis in aprilie 2008, iar pana in prezent a reusit sa atraga o medie zilnica de 27.000 de persoane. Pozitionat pe segmentul de lux, dar avand dezavantajul unui acces mai dificil, centrul comercial a inregistrat anul trecut vanzari pe metru patrat cu 20-50% sub cele din Plaza Romania si Bucuresti Mall. Diferentele apar in functie de tipul de retail si localizarea brandului in cadrul centrului comercial.
Vanzarile au scazut cu 20% – 40% in 2009
La inceputul acestui an vanzarile in centrele comerciale de tip mall inregistreaza scaderi substantiale.
„In ceea ce priveste chiriile platite de chiriasi centrelor comerciale, se face simtita o presiune pentru reducerea acestora. Pe fondul scaderii consumului, majoritatea retailerilor se confrunta cu vanzari cu 20-40% sub nivelul celor din perioada similara din 2008, ceea ce ii determina sa isi recalculeze costurile. In afara de factorii externi – precum conjunctura economica internationala – factorii interni – precum lipsa de experienta a retailerilor pe piata locala, personalul insuficient si slab pregatit, actiunile de marketing ineficiente si un management inadecvat al stocurilor – toate au o contributie importanta la performanta magazinelor”, mai spun reprezentantii Colliers.
Potrivit acestora, datele incluse in acest studiu se refera la centrele comerciale (de tip mall si outlet) din Bucuresti, cu o perioada de functionare de cel putin sase luni. Analiza a fost efectuata in special la nivelul magazinelor de moda, iar informatiile referitoare la trafic provin din declaratiile oficiale ale proprietarilor centrelor comerciale.