Sari direct la conținut

Petiție depusă la Avocatul Poporului pentru nerespectarea de către Guvern a legii pentru Autostrada Unirii A8 Tg. Mureș – Iași

HotNews.ro
A8 Tg Mures - Iasi, Foto: Hotnews
A8 Tg Mures - Iasi, Foto: Hotnews

O delegație a asociației „Împreună pentru A8” va depune la Avocatul Poporului o petiție legată de nerespectarea, de către Guvernul României, a dispoziţiilor Legii nr. 291/2018 privind construirea Autostrăzii A8. Asociația susține că obligațiile actului normativ nu sunt respectate, fapt ce duce la „încălcarea unor drepturi constituţionale şi chiar a unor drepturi fundamentale ale cetăţenilor regiunii de NE a României”.

„Luni, 30.09.2019, ora 10:00, o delegaţie a Asociaţiei “Împreună pentru A8” urmează să se prezinte la Avocatul Poporului, invitaţia fiind urmarea unei solicitări adresate instituţiei pe data de 24.09.2019. Cu această ocazie, delegaţia asociaţiei va prezenta Avocatului Poporului, doamna Renate Webber, o petiţie legată de nerespectarea, de către Guvernul României, a dispoziţiilor Legii nr. 291/2018 privind construirea Autostrăzii A8. Totodată, această discuţie va viza şi modul în care ignorarea obligaţiilor decurgând din actul normativ menţionat duce la încălcarea unor drepturi constituţionale şi chiar a unor drepturi fundamentale ale cetăţenilor regiunii de NE a României., cum ar fi dreptul la nediscriminare, dreptul la egalitate de şanse, dreptul la dezvoltare economică, dreptul la muncă şi alte asemenea drepturi”, transmite asociația pe Facebook.

Legea adoptată de Parlament pentru Autostrada Unirii, așa cum a fost supranumită A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni, a fost promulgată la sfârșitul lui noiembrie 2018 de președintele Klaus Iohannis într-o ceremonie la Cotroceni.

Legea prevede ca autostrada de circa 320 de km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată din credite externe, pe fonduri europene și/sau prin parteneriat public-privat, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.

Tronsonul Tg. Neamț – Iași – Ungheni a fost lansat în luna mai 2019 prin procedura de parteneriat public-privat (PPP) prin coordonarea Comisiei Națională de Prognoză. Pe 8 august au fost depuse patru candidaturi formate din asocieri de firme chinezești și turcești, iar până în prezent nu a fost luată o decizie cu privire la proiect.

Pentru tronsonul Tg. Mureș – Tg. Neamț, cel mai greu, circa 210 km care străbat în cea mai mare parte zona montană, Compania de Autostrăzi a lansat în februarie o licitație pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate. La acel moment licitația avea o valoare estimată la circa 30 de milioane de lei, un preț considerat mult prea mic de către experții independenți. Asociațiile civice atrăgeau atenția asupra faptului că în 2014 când s-a propus revizuirea estimările erau aproape de 76 de milioane de lei, iar noua estimare de la licitația de 30 de milioane de lei riscă să ducă la un studiu precar, cu deficiențe sau incomplet.

În cele din urmă, în luna mai s-a semnat revizuirea SF-ului cu firma spaniolă Acciona pentru circa 18 milioane de lei. Termenul contractului este de 14 luni pentru realizarea studiului, la care se mai adaugă alte patru luni pentru asistență în lansarea licitației de proiectare și execuție și obținerea finanțării europene.

A8 Tg. Mureș – Tg Neamț – Iași – Ungheni (conform Master Planului de Transport)

Lungime: 318 km

Cost estimat în MPGT: 4 mld euro

RIRE (Rată Internă de Rentabilitate Economică) – 8,8% pe zona montană și 10,8% de la Tg. Neamț la Iași-Ungheni

În MPGT-ul adoptat în 2015 și aprobat de Comisia Europeană, A8 era planificată a fi implementată pe două cicluri financiare europene, tronsonul Tg. Neamț – Iași – Ungheni în exercițiul 2014-2020, iar porțiunea Tg. Mureș – Tg. Neamț, zona montană cea mai grea, era planificată pentru perioada 2020-2030, începând din 2023.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro