Desi era proiectat sa reziste cel putin 5 ani fara modificari, Codul Fiscal si cel de procedura vor fi schimbate in urmatorii doi ani
„In mod cert vor fi modificari ale Codului fiscal. De fapt , vom vedea modificari in 4 zone: legslatia interna – Codul fiscal si cel de procedura, dupa care vor fi modificari in privinta conventiilor bilaterale pentru evitarea dublei conventii si privind preturile de transfer. In aceste 4 domenii vom vedea schimbari. In privinta Codului Fiscal, schimbarile vor fi in zona impozitului pe profit si a celui cu retinere la sursa. In unul-doi ani vom avea o schimbare majora in zona de impozitare, la modul in care se calculeaza dobanzile, la modul de impunere a redeventelor si a proprietatii intelectuale. Dar nu sunt modificari care nu izvorasc din necesitati practice interne, cum sunt cele la care se lucreaza in actuala varianta a Codului Fiscal, ci impuse de legislatia europeana”, a explicat vineri Dan Badin partener coordonator servicii fiscale si juridice la Deloitte Romania.
Modificarile vin ca urmare a proiectului care va fi pus in practica de OECD (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica), care vrea sa elimine „optimizarile fiscale” prin care firmele multinationale se sustrag platii taxelor si impozitelor in tara de origine. Foarte multe din asemenea companii profita de diferentele dintre legislatiile diferitelor state si isi deduc diverse cheltuieli pentru a-si diminua baza de impozitare.
E drept ca nu intotdeauna o supra-reglementare rezolva problema- nu de legalitate ci mai degraba de moralitate a marilor jucatori, dar in conditiile unei „secete” financiare, Guvernele au decis sa revizuiasca o intreaga padure de legi pentru a mai scoate un ban in plus.
Companiile se plang ca viitoarele reglementari (care sunt mult mai multe si implica proceduri de o birocratie apasatoare) le vor ingreuna costurile, nefiind exclus ca aceste costuri sa fie transferate catre consumatorul final.
Planul de actiune al OECD prevede 15 masuri necesare combaterii fenomenului erodarii bazei impozabile si transferul profiturilor. Aceste masuri vor lua forma unor rapoarte, modificari ale liniilor directoare ale OCDE privind preturile de transfer, modificari aduse modelului Conventiei de evitare a dublei impuneri OCDE, si, ce este cel mai important, vor fi implementate prin modificari legislative adoptate de fiecare stat in parte.
„in contextul actual, caracterizat de mari constrangeri bugetare, este deosebit de important ca marile multinationale sa-si plateasca corect partea lor de impozite” , arata comisarul Joaquin Almunia.
Este cunoscut cazul lantului de cafenele Starbucks, care a fost lovit in 2013 de boicotul consumatorilor britanici din cauza ca isi mutase sediul in Olanda, si platea acolo toate taxele, in loc sa le achite in Regatul Unit. In final, compania a anuntat ca isi muta sediul european din Olanda in UK si astfel vor fi platite taxe mai mari britanicilor. La fel s-a intamplat si cu divizia europeana a unui alt colos mondial, care se inregistrase in Irlanda pentru a plati cat mai putin impozit. A ajuns la o „intelegere financiara” cu tara gazda si acum isi continua activitatea.
Intrebarea care ramane este daca Statul Roman (prin Finante si ANAF) este pregatit sa aplice un nou cod de legi fiscale infinit mai stufos decat cel din prezent, cata vreme exista semne de intrebare cu privire la capacitatea administrativa si a precaritatii bazelor de date pe care le gestioneaza in prezent.
„Noi suntem optimisti cu privire la ANAF, spunea vineri Dan Badin, mai ales ca in urma programului derulat cu Banca Mondiala, vom avea parte de functionari foarte bine instruiti pe zonele lor de activitate”.