Efecte colaterale ale prabusirii rublei: organele de propaganda media ale Kremlinului au bugetele injumatatite
Televiziunea RT (fosta Russia Today) si agentia de stiri Rossiya Segodnya (care incorporeaza fosta agentie RIA Novosti si postul de radio Vocea Rusiei) sunt obligate sa-si reduca cheltuielile cu 50% si sa renunte la planurile de expansiune din cauza devalorizarii accentuate a rublei, transmite ziarul independent Moscow Times. RT si Rossiya Segodnya, cunoscuta sub brandul Sputnik, sunt principalele organe de propaganda externa ale Rusiei, ele prezentand realitatea exclusiv din punctul de vedere al Kremlinului. Sputnik anuntase chiar intentia de a crea un birou local in Bucuresti.
„Caderea rublei inseamna ca bugetul nostru e deja injumatatit”, a declarat redactorul sef al televiziunii RT, Margarita Simonyan. Ca urmare, RT isi va inceta probabil emisia in multe tari si va renunta momentan la planurile de lansare a canalelor in limbile franceza si germana, a spus Simonyan. Motivul? Circa 80% din costurile retelei RT sunt in dolari si euro.
Si oficialii rusi au admis dificultatile financiare intampinate de organele de propaganda media. „In acest an, finantarea va fi injumatatita daca luam in calcul echivalentul in dolari sau euro al sumelor bugetate in ruble”, a spus Ekaterina Larina, oficial in Ministerul Comunicatiilor rus.
In 2014, RT a avut un buget de 445 milioane dolari (bazat pe o rata de schimb de 30,5 ruble /dolar), in timp ce bugetul din va fi de doar 236 milioane de dolari (o rata de schimb actuala de 65 ruble/dolar), a spus Larina.
Similar, bugetul agentiei Rossiya Segodnya va scadea de la 250 milioane de dolari in 2014 la aproximativ 100 milioane de dolari in 2015.