Sari direct la conținut

Ce faci dacă-ți pierzi ori ți se fură actele mașinii sau numărul de înmatriculare dacă esti în vacanță în străinătate

HotNews.ro
Cozi la frontieră, Foto: Politia de Frontiera
Cozi la frontieră, Foto: Politia de Frontiera

Orice șofer trebuie să aibă la el actul de identitate, permisul auto și talonul. Ce faci însă dacă ești în concediu în străinătate și pierzi ori ți se fură aceste acte sau plăcuțele cu numărul de înmatriculare?

Atât actele de identitate, cât și permisul auto, certificatul de înmatriculare (talonul auto) și plăcuțele cu numărul de înmatriculare nu pot fi înlocuite decât în țară, așa că dacă ești în străinătate și pierzi ori ți se fură toate aceste acte trebuie să anunți imediat cele mai apropiate organe de Poliție din statul respectiv.

Adeverințele eliberate în urma acestui proces te vor ajuta la trecerea prin punctele de frontieră și la obținerea unor acte noi la revenirea în țară.

Recomandările MAE la pierderea actelor mașinii: Sesizați Poliția și compania de asigurări și cereți ajutor la misiunile diplomatice

Ce ai de făcut dacă îți pierzi ori îți sunt furate în străinătate și actele de la mașină ori plăcuțele cu numărul de înmatriculare?

  • „Având în vedere faptul că normele legislative privind siguranța rutieră și regulile de circulație pe drumurile publice diferă de la un stat la altul, în situația pierderii/furtului documentelor sau a numerelor de înmatriculare ale unui autovehicul, este necesară sesizarea cu prioritate a poliției din statul pe teritoriul căruia s-a produs incidentul, precum și a companiei de asigurări, pentru obținerea unor informații specifice referitoare la pașii de urmat în astfel de situații, precum și cu privire la modalitatea prin care poate fi permisă continuarea călătoriei către România cu un autoturism fără plăcuțe de înmatriculare, inclusiv prin utilizarea serviciilor unor companii internaționale de transport autoturisme pe platformă.
  • Reprezentanții misiunilor diplomatice și ai oficiilor consulare ale României pot îndruma cetățenii români către autoritățile străine competente pe plan local pentru acordarea de sprijin, în funcție de dispozițiile legale în materie din statul de reședință.”, au transmis la solicitarea HotNews.ro oficialii MAE.

Ce spune MAI: Ce acte sunt cerute la graniță și cum treci frontiera

De cealaltă parte, oficialii Ministerului Afacerilor Interne (MAI) au precizat că la controlul de frontieră, alături de un document de călătorie valabil (cartea de identitate/pașaport), conducătorul auto trebuie să prezinte permisul de conducere valabil și corespunzător categoriei din care face parte vehiculul condus, certificatul de înmatriculare al autovehiculului (n.a talonul auto) și dovada inspecției tehnice periodice (n.a ITP).

Oficialii MAI atenționează că „la controlul de frontieră este verificată valabilitatea și autenticitatea documentelor, fapt pentru care cartea de identitate/pașaportul, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare valabil al autoturismului, și documentul care atestă efectuarea inspecției tehnice periodice trebuie prezentate în original.”

  • „În cazul în care persoana care se prezintă în punctul de trecere a frontierei pentru a intra în România declară ca este cetățean român, dar nu posedă documente de călătorie eliberate de autoritățile române, valabile sau expirate, care să ateste identitatea acesteia, organele poliției de frontieră efectuează în cel mai scurt timp posibil verificările necesare pentru stabilirea identității și cetățeniei persoanei respective. Ulterior verificărilor, persoanei i se permite intrarea în România.
  • În ceea ce privește intrarea în ţară cu un autovehicul înmatriculat în România al cărui certificat de înmatriculare a fost declarat pierdut pe teritoriul altui stat, facem precizarea că reprezentanții Poliției de Frontieră permit intrarea în ţară (în vederea eliberării unui duplicat al certificatului de înmatriculare) în baza documentului eliberat de autorităţile statului respectiv, care atestă pierderea certificatului de înmatriculare al autovehiculului.”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii MAI.

Cum faci rost de un nou certificat de înmatriculare: Acte și costuri

Înmatricularea, respectiv eliberarea unui certificat de înmatriculare se efectuează, potrivit legii, de serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor (denumite în continuare SPCRPCIV) în a căror rază de competență proprietarii își au domiciliul, sediul ori reședința în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, la cererea acestora.

Oficialii MAI subliniază că „eliberarea unui duplicat al certificatului de înmatriculare se efectuează de către SPCRPCIV care a efectuat înmatricularea, la solicitarea titularului certificatului de înmatriculare, în baza depunerii următoarelor documente:

  • cererea solicitantului;
  • certificatul de înmatriculare deteriorat sau, după caz, declarația de pierdere sau furt a acestuia;
  • dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare (49 RON);
  • actul de identitate al solicitantului sau documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea și sediul persoanei juridice;
  • procura specială în formă autentică, după caz, în măsura în care documentele sunt depuse prin mandatar.

Eliberarea unei/unor plăcuțe cu număr de înmatriculare în caz de pierdere sau furt

În ceea ce privește eliberarea unei/unor plăcuțe cu număr de înmatriculare ca urmare a pierderii, deteriorării sau furtului, operațiunea se efectuează de SPCRPCIV care a efectuat înmatricularea vehiculului, în baza următoarelor documente:

  • cererea solicitantului;
  • dovada plății contravalorii plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înmatriculare (20 RON/23 RON/17 RON, în funcție de tipul plăcuței);
  • actul de identitate al solicitantului sau documentele care atestă dobândirea personalității juridice, denumirea și sediul persoanei juridice;
  • plăcuța/plăcuțele deteriorată/deteriorate ori, după caz, declarația de pierdere sau dovada declarării furtului acesteia/acestora emisă de către autorități competente;
  • procura specială în formă autentică, după caz, în măsura în care documentele sunt depuse prin mandatar.

Cum obții un nou permis de conducere în cazul pierderii sau furtului acestuia

Pentru eliberarea permisului de conducere în cazul pierderii sau furtului acestuia, conform prevederilor art. 3 din O.M.A.I. nr. 123/2013, sunt necesare următoarele documente:

  • cerere, depusă personal de către titular la oricare serviciu public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor;
  • actul de identitate al titularului, în original, în termenul de valabilitate, din care să rezulte că acesta are domiciliul sau reședința în România;
  • dovada plății taxelor și tarifelor aferente eliberării permisului de conducere (89 lei);
  • documentul emis de o unitate medicală autorizată, din care să rezulte că titularul este apt din punct de vedere medical să conducă autovehicule din categoria pentru care se
  • solicită eliberarea permisului de conducere, în cazul în care se solicită eliberarea permisului de conducere cu o nouă valabilitate administrativă.

Până la eliberarea noului permis de conducere cu o nouă valabilitate administrativă sau a duplicatului, titularului i se eliberează un document cu valabilitatea de 15 zile.

În cazul cetățenilor români care au domiciliul sau reședința în România și se află temporar în străinătate, cererea poate fi depusă prin mandatar, împuternicit prin procură specială autentificată de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro