Sari direct la conținut

Agentia Nationala de Consultanta Agricola imparte banii publici ziarelor pro-PSD

Evenimentul Zilei

Infiintata in 1998 pentru a stimula „constituirea exploatatiilor

performante”, Agentia Nationala de Consultanta Agricola (ANCA) s-a

transformat in ultimii doi ani in cel mai eficient instrument

propagandistic al partidului de guvernamint. Cu o retea de 940 de

consultanti raspinditi in toate judetele tarii – a caror menire este

sa bata ulitele satelor pentru a-i invata pe tarani sa faca

agricultura – ANCA poate fi considerata trimbita partidului de la

putere in cel mai fidel segment de votanti PSD, populatia rurala.

ANCA a devenit o pretioasa structura de partid si pentru ca,

potrivit legii, nu are restrictii referitoare la cuantumul

cheltuielilor de promovare si publicitate din bugetul repartizat,

asa cum au alte institutii de stat sau firmele private. De exemplu,

numai valoarea unuia dintre contractele semnate in 2004 de ANCA este

de patru miliarde lei (aproape zece la suta dintr-un buget anual de

50 de miliarde lei) si reprezinta pretul a 7.000 de abonamente

anuale la „Jurnalul National”. Contractul a fost semnat cu Intact

SRL, firma care editeaza cotidianul „Jurnalul National” si apartine

trustului de presa infiintat de Dan Voiculescu, aliat la vremuri de

restriste al PSD-ului.

In luna mai, „Evenimentul zilei” publica o lista de contracte

incheiate de Agentia Nationala de Consultanta Agricola cu mai multe

firme private. Dintre acestea, iesea in evidenta contractul prin

care ANCA urma sa plateasca din bani de la buget 1.300 de abonamente

la ziarul „Popular” inainte de aparitia pe piata a publicatiei.

Ziarul este editat de Popular Media Grup, o firma in actionariatul

careia se regaseste Anca Alexandrescu, fiica ziaristului Horia

Alexandrescu si fosta sotie a lui Dan Andronic, unul dintre

personajele-cheie in campania electorala a PSD. Anca Alexandrescu,

ea insasi membru PSD, ocupa la vremea respectiva functia de sef

al „Departamentului de Reactie Rapida” din cadrul partidului, fiind

ulterior promovata consilier de stat la Palatul Victoria. O alta

firma care avea legaturi cu Dan Andronic, One Communication SA,

primea aproape 36 de milioane lei pentru 200 de exemplare ale

lucrarii „Programul pregatirii si desfasurarii campaniilor agricole

in anul 2004″. Dupa declansarea scandalului de presa „Afacerea

ANCA”, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale

(MAPDR) a inlocuit-o din functia de director general ANCA pe Greta

Popa, fara a opri insa contractele aflate in derulare si, mai ales,

fara a aplica vreo sanctiune. Greta Popa a ramas pe postul de

director adjunct, cu drept de semnatura in banca, dupa cum ne-a

declarat chiar ea. In fruntea agentiei a fost numit de curind Marian

Cioceanu, fost consilier al ministrului Ilie Sirbu. In 2002, din

cauza ca nu a vrut sa renunte la cele doua firme private cu profil

agricol (Manor Impex si Manor Center) in care figura ca actionar,

Marian Cioceanu a fost demis pentru „conflict de interese”. El a

fost numit acum, pe ultima suta de metri a actualei guvernari,

director la ANCA, „pusculita” cu bani pentru publicitate

electorala.

Sapte miliarde pentru propaganda PSD

Dupa cum spuneam, contractele s-au derulat, in ciuda scandalului

declansat in presa, ordinele de plata catre beneficiarii aflati in

anturajul PSD fiind semnate de aceeasi Greta Popa. „Evenimentul

zilei” este nevoit sa-si faca „mea culpa”, intrucit la vremea

respectiva nu aflase despre „grosul” contractelor de publicitate

care au umplut cu bani de la buget vistieria unor firme apropiate

partidului de guvernamint.

Cea mai mare suma, de sapte miliarde lei, a fost cheltuita cu ocazia

Conferintei PSD pe teme de agricultura, desfasurata pe 7 mai 2004.

Suma reprezinta contravaloarea unor ecusoane, fluturasi, pliante cu

realizarile din agricultura ale guvernarii Adrian Nastase, mape si

pixuri, precum si a doua filmulete propagandistice cu acelasi

subiect – „formele de sprijin acordate de Guvernul Romaniei

producatorilor agricoli”. Din cele 7 miliarde, aproximativ 1,6

miliarde lei s-au decontat catre firma Media Promotion, ai carei

actionari sint Dragos Radu Tora (un fost jurnalist de la „Atac la

persoana”, ziar care apartine acum omului de afaceri Ovidiu Tender),

si lui Bogdan Teodor Oltean. Media Promotion a realizat doua

productii TV, un filmulet de 10 minute si unul de 60 de minute. Cel

din urma, multiplicat pe CD-uri, cuprinde referiri la Conferinta

Nationala a PSD si prezinta rezultatele agriculturii in guvernarea

Nastase.

Sponsor pentru concurenta privata

O alta firma platita generos din bugetul ANCA este Last Time, al

carei actionar este Stefan Lungu, producator la Societatea Nationala

de Televiziune. In virtutea faptului ca Legea achizitiilor publice

nu impune licitatie atunci cind este vorba despre productiile de

film, Last Time a primit o comanda de 44 de spoturi publicitare a

cite 60 de secunde fiecare. In fiecare minut de „spot”, Stefan Lungu

citeste din Monitorul Oficial pasajele referitoare la diferitele

subventii acordate de guvern pentru agricultura. Materialele au fost

difuzate pe TVR, ca „avanpremiera” la emisiunile „Viata Satului”

si „Ferma”.

Alte doua miliarde de lei au fost alocati revistei Agro Terra, care

il are ca presedinte pe fostul ministru PSD al agriculturii Ioan

Oancea. Revista apartine Grupului Roman pentru Investitii si

Consultanta, concurent privat al agentiei de stat ANCA.

„Jurnalul National”, de sapte ori pentru fiecare angajat ANCA

Din multimea firmelor care si-au rotunjit profitul cu ajutorul ANCA

se remarca, de departe, editura Intact. Aceasta societate editeaza

cotidianul „Jurnalul National” si face parte din trustul de presa

cladit de Dan Voiculescu, liderul PUR, aliatul PSD.

Contractul de prestari servicii dintre ANCA si Intact poarta numarul

154 si exista informatii ca a fost semnat pe 1 martie, anul curent,

de catre Greta Popa (director general al agentiei la vremea aceea)

si Mihai Craiu, directorul general al editurii. Cu toate acestea,

documentul nu figureaza in Registrul de contracte al ANCA, asa cum

impune legea. Prin intelegerea respectiva, ANCA plateste patru

miliarde lei pentru 7.000 de abonamente la „Jurnalul National”,

adica aproape 10 la suta din intregul buget anual, de 50 de

miliarde, al agentiei.

Contractul mai prevede 44 de aparitii publicitare ale ANCA in

acelasi cotidian, dar valoarea acestor calupuri de publicitate nu ne

este cunoscuta. In schimb, stim cit spatiu este destinat acestei

reclame: potrivit actului aditional incheiat pe 9 august, reclama

ANCA din „Jurnalul National” inseamna doua jumatati de pagina alb-

negru si 42 de sferturi de pagina.

Centrele de consultanta din tara se pling ca nu au bani pentru

abonamente la revistele de specialitate precum „Apicultorul”, insa

pot lectura zilnic „descoperirile” despre revolutie publicate

in „Jurnalul National”. Culmea ironiei, ANCA are doar 950 de

angajati, asa incit fiecaruia ii revin cam sapte exemplare din

fiecare numar al „Jurnalului National”.

„Putem sa va cumparam si dumneavoastra publicitate”

Despre nici unul dintre aceste subiecte delicate nu am reusit sa

discutam cu protagonistii lor. Lui Mihai Craiu, director la Intact,

i-am transmis prin secretara solicitarea noastra, dar i-am asteptat

zadarnic telefonul. La ANCA n-am avut succes desi, timp de o

saptamina, am purtat nenumarate discutii telefonice cu directorul

general Marian Cioceanu si cu adjuncta sa, Greta Popa. Directoarea

adjuncta nu s-a lasat convinsa ca modul in care se cheltuiesc banii

publici, adunati din impozitele cetatenilor, nu este „informatie

confidentiala”. Directorul general Cioceanu a insistat ca n-a fost

trimis la ANCA sa faca o ancheta si ne-a tot povestit cum

pastreaza „sub cheie”, in biroul sau, contractele care ne

intereseaza. Cind a inteles ca articolul o sa apara si fara

confirmarile sau infirmarile asteptate zadarnic de la agentie,

Marian Cioceanu l-a sunat pe editorul coordonator Gelu Trandafir. I-

a propus o discutie „ca intre doi parteneri”: „Putem sa va cumparam

si dumneavoastra publicitate. Sa facem o programare de o jumatate de

pagina pe saptamina. Pe bani de la bugetul tarii”, a incercat

Cioceanu sa-l tenteze pe acesta. Ieri, sunat pentru ultima oara de

redactorul nostru, directorul Marian Cioceanu a crescut oferta:

EVZ: – Acum ne oferiti o pagina intreaga de reclama?!…

Marian Cioceanu: – Pai, asa lucram. Cu o pagina de ziar, cu

jumatate. Unii au o pagina intreaga… Nu este vorba de reclama a

agentiei, ci o informare a producatorului agricol. Asta este

obiectul nostru de activitate.

Bun. Nu vreti sa ne oferiti informatiile cerute. Noi vom publica

acest dialog, care este mult mai relevant pentru cititori. Sa stie

cetateanul care-si plateste impozitele cit de usor se cheltuiesc

banii de la buget si cita indiferenta au unii fata de banii lui. Cit

de usor se distribuie banii pe publicitate fara rost.

Se inregistreaza cumva?

Da, dialogurile au fost inregistrate pentru a sta dovada ca, uneori,

reclama apare doar ca un troc al tacerii intre presa si unii dintre

demnitari, care se simt probabil culpabili.

Asa s-a transformat ancheta noastra jurnalistica despre publicitatea

electorala intr-o demonstratie neprogramata a fenomenului de

coruptie in presa.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro