Agentia Nationala de Consultanta Agricola imparte banii publici ziarelor pro-PSD
Infiintata in 1998 pentru a stimula „constituirea exploatatiilor
performante”, Agentia Nationala de Consultanta Agricola (ANCA) s-a
transformat in ultimii doi ani in cel mai eficient instrument
propagandistic al partidului de guvernamint. Cu o retea de 940 de
consultanti raspinditi in toate judetele tarii – a caror menire este
sa bata ulitele satelor pentru a-i invata pe tarani sa faca
agricultura – ANCA poate fi considerata trimbita partidului de la
putere in cel mai fidel segment de votanti PSD, populatia rurala.
ANCA a devenit o pretioasa structura de partid si pentru ca,
potrivit legii, nu are restrictii referitoare la cuantumul
cheltuielilor de promovare si publicitate din bugetul repartizat,
asa cum au alte institutii de stat sau firmele private. De exemplu,
numai valoarea unuia dintre contractele semnate in 2004 de ANCA este
de patru miliarde lei (aproape zece la suta dintr-un buget anual de
50 de miliarde lei) si reprezinta pretul a 7.000 de abonamente
anuale la „Jurnalul National”. Contractul a fost semnat cu Intact
SRL, firma care editeaza cotidianul „Jurnalul National” si apartine
trustului de presa infiintat de Dan Voiculescu, aliat la vremuri de
restriste al PSD-ului.
In luna mai, „Evenimentul zilei” publica o lista de contracte
incheiate de Agentia Nationala de Consultanta Agricola cu mai multe
firme private. Dintre acestea, iesea in evidenta contractul prin
care ANCA urma sa plateasca din bani de la buget 1.300 de abonamente
la ziarul „Popular” inainte de aparitia pe piata a publicatiei.
Ziarul este editat de Popular Media Grup, o firma in actionariatul
careia se regaseste Anca Alexandrescu, fiica ziaristului Horia
Alexandrescu si fosta sotie a lui Dan Andronic, unul dintre
personajele-cheie in campania electorala a PSD. Anca Alexandrescu,
ea insasi membru PSD, ocupa la vremea respectiva functia de sef
al „Departamentului de Reactie Rapida” din cadrul partidului, fiind
ulterior promovata consilier de stat la Palatul Victoria. O alta
firma care avea legaturi cu Dan Andronic, One Communication SA,
primea aproape 36 de milioane lei pentru 200 de exemplare ale
lucrarii „Programul pregatirii si desfasurarii campaniilor agricole
in anul 2004″. Dupa declansarea scandalului de presa „Afacerea
ANCA”, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
(MAPDR) a inlocuit-o din functia de director general ANCA pe Greta
Popa, fara a opri insa contractele aflate in derulare si, mai ales,
fara a aplica vreo sanctiune. Greta Popa a ramas pe postul de
director adjunct, cu drept de semnatura in banca, dupa cum ne-a
declarat chiar ea. In fruntea agentiei a fost numit de curind Marian
Cioceanu, fost consilier al ministrului Ilie Sirbu. In 2002, din
cauza ca nu a vrut sa renunte la cele doua firme private cu profil
agricol (Manor Impex si Manor Center) in care figura ca actionar,
Marian Cioceanu a fost demis pentru „conflict de interese”. El a
fost numit acum, pe ultima suta de metri a actualei guvernari,
director la ANCA, „pusculita” cu bani pentru publicitate
electorala.
Sapte miliarde pentru propaganda PSD
Dupa cum spuneam, contractele s-au derulat, in ciuda scandalului
declansat in presa, ordinele de plata catre beneficiarii aflati in
anturajul PSD fiind semnate de aceeasi Greta Popa. „Evenimentul
zilei” este nevoit sa-si faca „mea culpa”, intrucit la vremea
respectiva nu aflase despre „grosul” contractelor de publicitate
care au umplut cu bani de la buget vistieria unor firme apropiate
partidului de guvernamint.
Cea mai mare suma, de sapte miliarde lei, a fost cheltuita cu ocazia
Conferintei PSD pe teme de agricultura, desfasurata pe 7 mai 2004.
Suma reprezinta contravaloarea unor ecusoane, fluturasi, pliante cu
realizarile din agricultura ale guvernarii Adrian Nastase, mape si
pixuri, precum si a doua filmulete propagandistice cu acelasi
subiect – „formele de sprijin acordate de Guvernul Romaniei
producatorilor agricoli”. Din cele 7 miliarde, aproximativ 1,6
miliarde lei s-au decontat catre firma Media Promotion, ai carei
actionari sint Dragos Radu Tora (un fost jurnalist de la „Atac la
persoana”, ziar care apartine acum omului de afaceri Ovidiu Tender),
si lui Bogdan Teodor Oltean. Media Promotion a realizat doua
productii TV, un filmulet de 10 minute si unul de 60 de minute. Cel
din urma, multiplicat pe CD-uri, cuprinde referiri la Conferinta
Nationala a PSD si prezinta rezultatele agriculturii in guvernarea
Nastase.
Sponsor pentru concurenta privata
O alta firma platita generos din bugetul ANCA este Last Time, al
carei actionar este Stefan Lungu, producator la Societatea Nationala
de Televiziune. In virtutea faptului ca Legea achizitiilor publice
nu impune licitatie atunci cind este vorba despre productiile de
film, Last Time a primit o comanda de 44 de spoturi publicitare a
cite 60 de secunde fiecare. In fiecare minut de „spot”, Stefan Lungu
citeste din Monitorul Oficial pasajele referitoare la diferitele
subventii acordate de guvern pentru agricultura. Materialele au fost
difuzate pe TVR, ca „avanpremiera” la emisiunile „Viata Satului”
si „Ferma”.
Alte doua miliarde de lei au fost alocati revistei Agro Terra, care
il are ca presedinte pe fostul ministru PSD al agriculturii Ioan
Oancea. Revista apartine Grupului Roman pentru Investitii si
Consultanta, concurent privat al agentiei de stat ANCA.
„Jurnalul National”, de sapte ori pentru fiecare angajat ANCA
Din multimea firmelor care si-au rotunjit profitul cu ajutorul ANCA
se remarca, de departe, editura Intact. Aceasta societate editeaza
cotidianul „Jurnalul National” si face parte din trustul de presa
cladit de Dan Voiculescu, liderul PUR, aliatul PSD.
Contractul de prestari servicii dintre ANCA si Intact poarta numarul
154 si exista informatii ca a fost semnat pe 1 martie, anul curent,
de catre Greta Popa (director general al agentiei la vremea aceea)
si Mihai Craiu, directorul general al editurii. Cu toate acestea,
documentul nu figureaza in Registrul de contracte al ANCA, asa cum
impune legea. Prin intelegerea respectiva, ANCA plateste patru
miliarde lei pentru 7.000 de abonamente la „Jurnalul National”,
adica aproape 10 la suta din intregul buget anual, de 50 de
miliarde, al agentiei.
Contractul mai prevede 44 de aparitii publicitare ale ANCA in
acelasi cotidian, dar valoarea acestor calupuri de publicitate nu ne
este cunoscuta. In schimb, stim cit spatiu este destinat acestei
reclame: potrivit actului aditional incheiat pe 9 august, reclama
ANCA din „Jurnalul National” inseamna doua jumatati de pagina alb-
negru si 42 de sferturi de pagina.
Centrele de consultanta din tara se pling ca nu au bani pentru
abonamente la revistele de specialitate precum „Apicultorul”, insa
pot lectura zilnic „descoperirile” despre revolutie publicate
in „Jurnalul National”. Culmea ironiei, ANCA are doar 950 de
angajati, asa incit fiecaruia ii revin cam sapte exemplare din
fiecare numar al „Jurnalului National”.
„Putem sa va cumparam si dumneavoastra publicitate”
Despre nici unul dintre aceste subiecte delicate nu am reusit sa
discutam cu protagonistii lor. Lui Mihai Craiu, director la Intact,
i-am transmis prin secretara solicitarea noastra, dar i-am asteptat
zadarnic telefonul. La ANCA n-am avut succes desi, timp de o
saptamina, am purtat nenumarate discutii telefonice cu directorul
general Marian Cioceanu si cu adjuncta sa, Greta Popa. Directoarea
adjuncta nu s-a lasat convinsa ca modul in care se cheltuiesc banii
publici, adunati din impozitele cetatenilor, nu este „informatie
confidentiala”. Directorul general Cioceanu a insistat ca n-a fost
trimis la ANCA sa faca o ancheta si ne-a tot povestit cum
pastreaza „sub cheie”, in biroul sau, contractele care ne
intereseaza. Cind a inteles ca articolul o sa apara si fara
confirmarile sau infirmarile asteptate zadarnic de la agentie,
Marian Cioceanu l-a sunat pe editorul coordonator Gelu Trandafir. I-
a propus o discutie „ca intre doi parteneri”: „Putem sa va cumparam
si dumneavoastra publicitate. Sa facem o programare de o jumatate de
pagina pe saptamina. Pe bani de la bugetul tarii”, a incercat
Cioceanu sa-l tenteze pe acesta. Ieri, sunat pentru ultima oara de
redactorul nostru, directorul Marian Cioceanu a crescut oferta:
EVZ: – Acum ne oferiti o pagina intreaga de reclama?!…
Marian Cioceanu: – Pai, asa lucram. Cu o pagina de ziar, cu
jumatate. Unii au o pagina intreaga… Nu este vorba de reclama a
agentiei, ci o informare a producatorului agricol. Asta este
obiectul nostru de activitate.
Bun. Nu vreti sa ne oferiti informatiile cerute. Noi vom publica
acest dialog, care este mult mai relevant pentru cititori. Sa stie
cetateanul care-si plateste impozitele cit de usor se cheltuiesc
banii de la buget si cita indiferenta au unii fata de banii lui. Cit
de usor se distribuie banii pe publicitate fara rost.
Se inregistreaza cumva?
Da, dialogurile au fost inregistrate pentru a sta dovada ca, uneori,
reclama apare doar ca un troc al tacerii intre presa si unii dintre
demnitari, care se simt probabil culpabili.
Asa s-a transformat ancheta noastra jurnalistica despre publicitatea
electorala intr-o demonstratie neprogramata a fenomenului de
coruptie in presa.