Administratia Dacia anunta reluarea productiei, sindicalistii spun ca e vorba de o provocare. Greva continua
Liderii sindicali de la Dacia Automobile Pitesti au declarat, vineri, ca anuntul facut cu o zi in urma de reprezentantii administratiei privind reluarea productiei cu muncitorii din primele doua schimburi reprezinta „o provocare la adresa grevistilor” pentru ca acestia sa renunte la protest, informeaza Mediafax. Administratia Dacia anunta joi ca muncitorii care nu participa la greva au reluat productia de masini.
Directorul de comunicare al companiei, Liviu Ion, a declarat, cu o zi in urma, ca Dacia a reluat, joi, productia, cu angajati din schimburile unu si doi, fabricand in total 85 de vehicule, fata de o cadenta de 61 de vehicule pe ora cat avea uzina inainte de greva.
„In ciuda presiunilor salariatilor grevisti, salariatii non-grevisti de la Dacia au fabricat joi 85 de vehicule”, a spus Ion.
Cadenta de productie a Dacia era, inainte de greva care a inceput la 24 martie, de 61,3 vehicule pe ora, respectiv 1.300 de vehicule pe zi.
Ion Iordache, viceliderul sindical de la Dacia Automobile Pitesti, a sustinut, vineri, ca toti cei 7.600 de muncitori din toate schimburile care au semnat pentru declansarea grevei generale continua protestul si nu vor renunta pana cand revendicarile nu le vor fi solutionate.
„Patronatul vrea acum sa-i incite pe grevisti pentru ca acestia sa devina violenti si greva sa fie suspendata pe acest motiv sau sa-si piarda increderea in protest si sa renunte, dar va asigur ca nu vor reusi. Masinile anuntate ca au fost fabricate sunt rebut, o afirm cu toata responsabilitatea, deoarece ele au fost realizate cu muncitorii tineri, de-abia angajati si cu o calificare mica, in formare, care acum invata tainele meseriei. Nu stiu ce vor sa demonstreze cu acest lucru, eu va spun ca toti cei 7.600 de sindicalisti, dispusi in toate schimburile, care au semnat pentru greva generala sunt in greva generala si nu vor renunta”, a spus Iordache.
El sustine ca, in loc sa cheme sindicatul la negocieri realiste, administratia incearca sa ii intimideze si sa ii provoace pe muncitori.
„Mai mult, stiu ca celor 500 de maistri, sefi de echipe si sefi de sectie din uzina, li s-a spus sa determine cate doi grevisti din echipele pe care le conduc sa renunte la greva, ar fi fost 1.000 de oameni care sa renunte, dar actiunea nu a reusit”, a mai sustinut Ion Iordache.
Viceliderul sindical a mai spus ca solidaritatea colegilor sindicalisti francezi de la Renault se va materializa si „printr-un ajutor financiar al sindicatului francez la fondul de greva”. „Vom incerca astfel sa acoperim o parte, subliniez, o parte din pierderile financiare suferite de grevistii nostri care sunt in a zecea zi de greva generala. Vom aduna suma totala si vom incepe distribuirea unor sume de bani catre grevisti, care si-au asumat neplata zilelor de cand sunt in protest”, a explicat liderul sindical.
Schimbul unu de muncitori de la Dacia incepe lucrul la ora 7:00 si termina la ora 15:00, iar schimbul doi incepe de la 15:00 si termina la ora 23:00. Cele 85 de vehicule au fost fabricate de angajatii care nu au fost in greva, cifrele fiind valabile pana la ora 18:30.
Liviu Ion a precizat ca joi s-au declarat in greva 3.002 angajati, ei reprezentand 38,8% din cei prezenti la posturile de lucru din interiorul uzinei.
Oficialul Dacia a spus ca pe toata durata grevei nu s-au produs masini, ci doar cutii de viteza, elemente mecanice si colectii CKD (pachete de vehicule dezasamblate).
Administratia Dacia Pitesti declarat joi ca, prin greva generala, angajatii uzinei au pierdut posibilitatea de a primi retroactiv marirea cumulata pe ianuarie-martie, ceea ce inseamna minimum 672 de lei brut, salariatii fiind „invitati sa decida singuri pentru ei insisi si pentru familiile lor”.
„Daca era sigur ca greva e legala, Sindicatul Autoturisme Dacia ar fi cerut o judecata pe fond. Cautand prin toate mijloacele sa evite o judecata pe legalitatea grevei, sindicatul a aratat ca stie ca greva este ilegala. Continuand aceasta greva, sindicatul actioneaza impotriva intereselor salariatilor. Iata ce au pierdut deja grevistii: opt zile de salariu si opt tichete de masa. Toti salariatii au pierdut posibilitatea de a primi retroactiv marirea cumulata pe ianuarie-martie, ceea ce inseamna minimum 672 lei brut”, a afirmat Liviu Ion.
Conform sursei citate, in perioada grevei livrarile Dacia au fost: 24 martie – 381 vehicule, 25 martie – 675 vehicule, 26 martie – 458 vehicule, 27 martie- 556 vehicule, 28 martie – 583 vehicule, 31 martie- 444 vehicule, din care 101 Dacia Logan Pick-Up, primele livrari in Romania, 1 aprilie – 468 vehicule, din care 254 Dacia Logan Pick-Up pentru Romania.
Administratia uzinei mai sustine ca salariul mediu la Dacia este peste cel pe economia nationala: 1.663 lei brut in medie/luna pentru muncitori, cu 19% peste salariul mediu din Romania, 1.896 lei brut mediu/luna, adica cu 36% peste salariul mediu din Romania, 140%: cresterea salariului mediu intre 2003 si 2007, in timp ce inflatia nu a crescut decat cu 32,66%.
Reprezentantii administratiei Dacia Automobile Pitesti au anuntat, miercuri dupa-amiaza, ca negocierile patronatului cu sindicatul uzinei se sisteaza pana cand muncitorii vor relua lucrul.