Alexandru Lazescu: Ce va ramane in televiziune vor fi stirile si marile productii
Alexandru Lazescu, presedinte-director general al Televiziunii Romane, a vorbit, joi, la evenimentul Graffiti BBDO The next 20 years, despre factorii care vor influenta modelul de business media in viitor, apreciind ca in televiziune ceea ce va ramane important sunt stirile si marile show-uri, transmite Mediafax.
Lazescu a explicat ca, in analizarea industriei mass-media in contextul digitalizarii, trebuie luati in considerare mai multi factori. Primul dintre acesti factori ar fi suprasaturarea informationala. In Europa, la sfarsitul anului 2010, existau peste 7.000 de posturi de televiziune, existand o oferta de informatii ampla si variata.
Un alt factor se refera la erodarea profunda a increderii in mass-media. Potrivit lui Lazescu, mediile traditionale aveau o anumita autoritate in societate, lucru care nu mai este valabil in totalitate, in prezent. Aceasta erodare a increderii a adus cu sine o serie de probleme, printre care si promovarea eficienta a brandurilor.
Cel de-a treilea factor se refera la decuplarea publicitatii de media. Daca in trecut media depindea de continuturile publicitare si invers, in prezent, lucrurile s-au schimbat. In acest sens, Lazescu a dat exemplul anunturilor de mica publicitate, care reprezentau o sursa importanta de venituri imediate pentru ziare, insa, in prezent, exista site-uri de acest tip, ceea ce a reprezentat o lovitura pentru publicatiile tiparite.
Pe de alta parte, Lazescu a spus ca trebuie sa existe o diferentiere a tipurilor de continut. Continut este si un filmulet de la o petrecere de absolvire, postat pe YouTube, care intereseaza cateva zeci de oameni si un episod din „Anatomia lui Grey”, care costa doua milioane de dolari, a explicat Lazescu.
El a mai precizat faptul ca industria media se indreapta spre alte modele de business. Aceste noi modele de business viabile se vor baza in special pe organizarea informatiei. „In oceanul de informatii, consumatorul are nevoie de ghidare”, a spus el, oferind exemplul motorului Google, care selecteaza informatiile relevante pentru consumator.
Totodata, el vorbit si despre consumul liniar si neliniar de media. In opinia sa, media a fost puternica atat timp cat a putut controla continuturile si distributia lor, ceea ce s-a schimbat in prezent, capacitatea televiziunii de a securiza continuturile fiind in scadere.
In opinia sa, televiziunile care doar impacheteaza continuturile vor fi principalii perdanti ai industriei in viitor, cele care vor trece cu bine peste aceasta perioada fiind posturile TV care produc continuturi. Ce va ramane in televiziune vor fi stirile si marile productii de tipul „Got Talent” si „X Factor”, a explicat Lazescu, adaugand ca serialele si filmele vor trece in zona digitala de consum neliniar.
In ceea ce priveste consumul neliniar, Lazescu a precizat ca platformele care ofera continuturi online, cum ar fi Hulu, au la dispozitie doua modele de business – cel al publicitatii online de tip pre-roll video sau sistemul cu taxe de acces.
De asemenea, presedintele-director general al TVR a vorbit despre televiziunea hibrid – televizoarele conectate la internet si schimbarile pe care proliferarea acestui fenomen le va impune – de la schimbarea felului in care se consuma media la modificarea sistemului de masurare a audientelor. In acest sens, el a oferit ca exemple platforme precum Google TV, Apple TV si HDDTV, care il ajuta pe consumator sa isi selecteze continuturile transmise de canalele TV si ii permit, simultan, sa se conecteze la internet si sa caute informatii suplimentare despre ceea ce urmareste sau sa comenteze cu prietenii pe site-urile de socializare.