Amendată pentru întârzieri la plata daunelor RCA, Euroins susține că plătește în 5 zile dosarele în care nu sunt victime
Euroins, liderul RCA după falimentul City Insurance, a anunțat marți că în primul trimestru din acest an a ajuns să plătească daunele în medie în doar 5 zile de la depunerea cererii de plată, în dosarele în care nu au existat victime, proces cu 25% mai rapid decât în ultima parte a anului trecut. Euroins tocmai ce a fost amendat cu peste 3 milioane de lei, inclusiv pentru întârzieri la plata despăgubirilor.
În comparație, în ultimul trimestru din 2021, timpul mediu de plată a despăgubirii a fost de 6,8 zile, față de 37,5 zile în trimestrul doi din 2021.
„Faptul că am continuat să ne îmbunătățim constant procedurile și să menținem relații bune cu toate servicice-urile auto cu care avem relații contractuale – o colaborare cu creștere rapidă la nivel național, este dovada că tratăm cu responsabilitate angajamentele pe care ni le-am asumat, în strategia pe care o aplicăm la Euroins România.”, a declarat Tanja Blatnik, CEO Euroins România.
Euroins România a mai anunțat marți și o creștere semnificativă a volumului asigurărilor non-RCA.
270% este avansul mediu în 2022 față de 2021, cu un volum de prime brute subscrise de aproape 70 de milioane de lei în primele patru luni.
Cea mai mare creștere se înregistrează în segmentul asigurărilor de călătorie și al asistenței rutiere, unde vedem în trimestrul 1 din 2022 – un avans de 10 ori a polițelor față de trimestrul similar din 2021.
Produsul CASCO Start oferit de Euroins a avut o cerere mai mare cu 800%, iar pe segmentul asigurărilor de sănătate, vânzările s-au dublat în prima parte a anului 2022, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Euroins, amendată cu peste 3 milioane de lei luna trecută
Euroins, liderul pieței RCA cu 3,1 milioane de polițe în vigoare, a fost amendată cu peste 3 milioane de lei pentru înregistrare fonduri neconforme și întârzieri la plata despăgubirilor și la constatarea daunelor RCA, a anunțat joi ASF. Și șefa Euroins, Tanja Blatnik, a fost amendată.
- „Euroins România Asigurare Reasigurare S.A. – sancționarea societății cu amendă în valoare de 2.398.700 de lei pentru înregistrare fonduri neconforme și cu amendă cumulată în valoare de 652.100 de lei pentru neprezentarea tuturor documentelor solicitate de echipa de control, plata cu întârziere a despăgubirilor RCA, neplată penalități, constatare daune RCA cu întârziere și subevaluare rezervă de daună avizată.
- Euroins România Asigurare Reasigurare S.A. – sancționarea doamnei Tanja Blatnik, CEO Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., cu amendă în valoare de 98.500 de lei pentru transmitere raportări neconforme.”
Euroins a dat în judecată ASF pentru sancțiuni anterioare
Euroins, cel mai mare asigurător RCA după falimentul City Insurance, a dat în judecată recent Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), solicitând anularea unei decizii emise anul trecut de această autoritate. La solicitarea HotNews.ro ASF a precizat că în acest dosar Euroins contestă decizia prin care a fost sancționată cu peste 3,5 milioane de lei și stabilirea unor măsuri de redresare financiară.
Ce spune Euroins despre motivele pentru care a deschis acest proces împotriva ASF?
- „Nu negăm că în trecutul companiei, Euroins a avut unele provocări legate de interpretarea normelor tehnice, specifice industriei asigurărilor. Contestăm însă valoarea ultimei amenzi, mai ales că acele concluzii nu sunt valabile în prezent, când Euroins îndeplinește toți indicatorii financiari. Reducerea amenzii ar însemna folosirea acelei sume adiționale in investiții suplimentare în digitalizare, produse noi și îmbunătățirea relației cu clienții.”, a declarat în luna februarie 2022, Kiril Boshov, presedinte al Consiliului de Administrație al Euroins România.
Culisele sancțiunilor ASF la Euroins: De ce decizia a venit la 2 luni de la finalizarea controlului, cât de grave sunt neregulile găsite și ce urmează
ASF a anunțat în data de 22 decembrie 2021 amenzi de peste 5,8 milioane lei la Euroins, liderul RCA după falimentul City Insurance, și a obligat asigurătorul să prezinte în 2 luni un plan pentru restabilirea indicatorilor de solvabilitate. Decizia a venit însă după un control finalizat acum 2 luni și care a avut ca referință situația companiei la 31 martie 2021, iar Euroins a anunțat deja că și-ar fi remediat între timp problemele.
La solicitarea HotNews.ro, Valentin Ionescu, directorul general al Direcției de asigurări-reasigurări din ASF, a oferit mai multe explicații legate de acest control și durata luării deciziei.
- „Controalele periodice sunt stabilite cu 1 an înainte. Echipele de control au o dată de referință, o perioadă din urmă pe care o verifică.
- În cazul de față, data de referință a fost 31 martie 2021. Echipa de control a început acest control la sfarșitul lunii mai. Procedurile au fost finalizate la finele lunii octombrie. În luna noiembrie nota de control a fost analizata de alte direcții din ASF, de direcția juridică, și în paralel s-au pregătit documentele pentru ședința de Consiliu.
- Astfel, în ședința de Consiliu de săptămâna trecută a fost discutată nota echipei de control și aprobate propunerile din notă. Practic a fost valorificat controlul la Euroins, s-au închis toate etapele controlului.
- După ședința de Consiliu, deciziile (sunt 2 decizii, iar una are 70 de pagini) au fost semnate de juridic, de echipa de control, au fost verificări de conformitate, semnate de președinte și trimise societății. Abia după ce societatea a luat la cunoștință, am făcut publice deciziile luate.”, a declarat joi pentru HotNews.ro Valentin Ionescu, director general asigurări în ASF.
Ce nereguli au fost depistate: Întârzieri la plata daunelor și regreselor și daune subrezervate. Deficitul de lichiditate nu este mare, poate fi rezolvat – spune directorul ASF
Directorul geneal al ASF a mai precizat că echipa de control a verificat câteva mii de dosare.
Ce nereguli a depistat echipa de control a ASF și cum răspunde oficialul ASF celor de la Euroins care susțin că ‘în ultimele 12 luni, compania a beneficiat de o serie de majorări de capital în valoare totală de peste 300 de milioane de lei, infuzii de capital care au dus la remedierea tuturor provocărilor financiare, inclusiv cele existente în trecut și identificate de ASF’?
- „Am constatat întârizeri la plata daunelor, la plata regreselor către alte societăți de asigurare. Ne interesează ca Euroins și restul societăților de asigurare să-și plăteasca corect și la timp daunele către clienți, persoane fizice și juridice.
- Ce am identificat cu data de referință 31 martie a fost penalizat prin cele 2 decizii. Cele două amenzi trebuie plătite și apoi ei pot contesta în instanță. Asta dacă nu cumva obțin o suspendare a deciziei în instanță. Nu sunt sigur, pentru că nu sunt jurist. 50% din veniturile din amenzi se duc la bugetul de stat, potrivit legii. Planul de masuri pe care ei trebuie să ni-l trimită vizeaza să ne spuna în maxim 2 luni ce masuri au luat pentru ajustarea deficientelor identificate de ASF la 31 martie 2021.
- Într-adevăr au făcut majorari de capital, dar unele au fost făcute ulterior datei de referință. În maxim 2 luni trebuie deci să ne justifice cum remediază problemele identificate de noi la 31 martie 2021.
- Pe lângă întârzieri la plată, unele dosare de daună erau subrezervate. Ce înseamnă asta? Rezerva de daune avizate pe unele dosare verificate era mai mică decat consideram noi ca ar trebui să fie. Ca urmare a acestei subrezervări, a reiesit că au un deficit de lichiditate. Nu este mare, societatea poate reface acest deficit, care face ca SCR indicatorul de solvabilitate să fie sub 1, cât este limita legală. Ca urmare ei trebuie să aduca lichiditate în companie astfel încât să-și restabilească acest indicator.
- Ei trebuie să ne spună acum și cum stau financiar la data de 30 septembrie 2021, să calculeze indicatorii SCR si MCR.
- Ca o concluzie finală, deficiențele identificate de noi sunt sustenabile și cred ca Euroins le va rezolva în sensul că vor aduce lichiditatea necesară.”, a precizat Valentin Ionescu.
Ce obligații are Euroins în perioada următoare? Potrivit legii, spune oficialul ASF, de la decizia care i-a fost comunicată în această săptămână, Euroins are maxim 6 luni pentru a-și restabili indicatorul de solvabilitate (SCR). În plus, are la dispoziție 2 luni pentru a trimite către ASF planul de măsuri.