Sari direct la conținut

Amice, esti idiot! Despre declaratiile in format electronic pentru Fisc.

Contributors.ro
Mircea Modan, Foto: Hotnews
Mircea Modan, Foto: Hotnews

Se apropie ziua “Z”. Ziua in care are loc ceva. Ceva important sau, pur si simplu, un deadline. Ceva musai de facut, de respectat.

Contribuabilii au mai multe zile “Z”. Zile in care descarca. Descarca la declaratii pe care trebuie sa le completeze, ca niste buni contribuabili ce sunt. Sau, mai degraba, nebuni.

25 februarie. Ziua “Z2″ (ziua “Z1″ este in ianuarie) pentru nu mai putin de 16 activitati posibile de raportare. Nu ma credeti? Intrati pe calendarul obligatiilor fiscale pe 2015.

http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Calendar/Calendar_obligatii_fiscale_2015.htm

Te orientezi in functie de tipul de afacere in care te incadrezi, calendarul cuprinde toate raportarile posibile, dar si cele imposibile. Concret, sa luam declaratia 392b. Contribuabilul intra pe site-ul ANAF, urmeaza „poteca” de butoane care-l duce catre scopul mult dorit, sfanta declaratie. Ca sa intelegi ce raportezi gasesti explicatii, tot pe site-ul ANAF

392B Declaraţie informativă privind livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate în anul … (OPANAF 93/2014) FormularAcest formular este inclus în această pagină doar pentru informare, şi nu pentru utilizare, deoarece el se completează electronic. Se completează de către persoanele impozabile care, la data de 31 decembrie a anului de referinţă, respectiv a anului pentru care se depune acest formular, nu erau înregistrate în scopuri de TVA, potrivit dispoziţiilor art.153 din  Codul fiscal şi a căror cifră de afaceri realizată la acea dată, excluzând veniturile obţinute din vânzarea de bilete de transport internaţional rutier de persoane, este inferioară sumei de 220.000 lei. Nu se depune în situaţia în care persoanele impozabile nu au desfăşurat în anul de referinţă livrări de bunuri şi prestări de servicii în interiorul ţării şi/sau achiziţii efectuate din ţară. Se depune la organul fiscal competent, până la data de 25 februarie, inclusiv, a anului următor celui de raportare. Se depune, în format electronic, însoţit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistenţă, semnat şi ştampilat. Program

In anii trecuti a fost la fel, trebuia sa descarci tot de pe site-ul ANAF un programel (refacut an de an, ajunsese la versiunea 1.0.6 in 2014). Dupa cum scrie si in textul explicativ, formularul este doar pentru informare, practic doar prin intermediul programelului poti completa declaratia, pe care apoi o printezi, salvezi ceva (practic cifra de afceri si TVA-ul pe care nu poti sa-l deduci, nefiind platitor de TVA) pe un suport electronic si abia apoi poti sa te duci cu ele la fisc. Sau sa le trimiti prin posta.

In link-ul Formular gasesti si alte explicatii:

Formularul “Declarație informativă privind livrările de bunuri, prestările de servicii şi achizițiile  efectuate în anul….” se depune, în format electronic, astfel:

‐ la registratura organului fiscal competent;

‐ la poştă, prin scrisoare recomandată.

Formatul electronic depus pe suport electronic va fi însoțit de formularul editat de persoana impozabilă  cu ajutorul programului de asistență, semnat  şi  ştampilat, conform legii.

Formularul se editează în două exemplare:

‐ 1 exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic;

‐ 1 exemplar se păstrează de către persoana impozabilă.

Formatul electronic al formularului “Declarație informativă  privind livrările de bunuri, prestările de servicii  şi achizițiile efectuate în anul….”    se obține prin folosirea programului de asistență.   Programul de asistență  este pus la dispoziția contribuabililor gratuit de unitățile fiscale sau poate fi descărcat de pe site‐ul Ministerului Finanțelor Publice, portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Putin cam intortocheat, dar functionabil – trebuie sa descarci in fiecare an un programel, apoi sa-l dezinstalezi, ca sa nu tii toate prostiile in calculator, desi nu ocupa mult spatiu este deranjant sa cauti in fiecare an executabilul din lista de „chestii”, care se tot aduna, an de an.

Bun, te-ai lamurit cu data, cu ce trebuie sa faci, te duci la link-ul „Program”.

Care la randul lui te duce in pagina de unde poti selecta „Declaratii fiscale”, care la randul ei te duce in pagina unde poti selecta declaratia care te intereseaza, care te duce apoi in pagina unde poti de-adevaratelea sa descarci programelul mult dorit.

Aici vezi ca programul valabil pe 2015, pentru raportarea pe 2014 nu exista. Bun, reiei atunci toata procedura, pe alta poteca, calendar, explicatii, citesti formularul, te mai dumiresti o data ca el este informativ, ca nu este pentru utilizare, si ca trebuie sa-l completezi electronic, intri pe linkul „electronic”. Ajungi tot in pagina unde programul nu exista.

Ce faci atunci? Intai iti creste usor tensiunea. Chiar atat de in urma ai ramas, sa nu mai poti descarca un programel? Pe care tot „prostu”il descarca? Pui mana pe telefon, fie ce-o fi! Intrebi de regula la fisc, la agentia unde esti arondat. Acolo afli ca trebuie sa-l descarci de pe net, sa intri pe site-ul fiscului si sa urmezi pasii. Bun, dar pasii i-ai urmat, si… canci. Ei, nu se poate, zice functionarul public, doar am primit declaratii completate, poate nu stii sa umbli, ce sa cauti. Esti cam prostanac, iti zici in sinea ta. Cu coada intre picioare mai faci o data demersul cu pricina. Nimic. Iti aduci aminte instant de Toma Caragiu. Ai gresit strada. Amice, esti idiot!

Mai dai o data telefon. Acum un pic mai nervos. Functionarul, amabil, o amabilitate la limita, la fel ca a ta, te trimite sa iei legatura cu informaticianul institutiei! Ei, na, pai ce treaba am eu cu informaticianul? Eu am treaba cu „organul”, nu cu informaticianul. De ce nu ia functionarul legatura cu el, sa se lamureasca si apoi sa-mi spuna ce si cum? Pai, cica nu e treaba lui. Evident! Amice, esti… dar nu o spui.

Ah, da, iti aduci aminte, sau functionarul iti aduce el aminte, ca exista un numar de telefon, asistenta contribuabili. La fiscul judetean.

Tirrr, tirrr… ajungi si la ei. Mda, aici lucrurile se complica si mai mult. S-a „schimbat modificarea”. S-a simplificat procedura. Adica acum vorbim de o declaratie „inteligenta”, care inlocuieste din acest an programelul. Uraaa. Unde se gaseste? Ti se explica poteca, alta, diferita de aia unde te duce calendarul.

Una in care trebuie sa ai semnatura electronica. Si poate ca nu ai (nu e obligatorie, poti sa optezi sau nu pentru asa ceva).

Iarasi iti creste tensiunea… unde scrie ca, din acest an, avem alta procedura? Unde sunt pasii? Expliciti, „link-uiti” cu calendarul? Ca daca nu scrie, de unde sa stii? O fi asa? Iarasi te simti cam prostanac. De ce pasii te duc catre un program inexistent? Si nu catre „inteligenta” aia? Sa fie obligatorie semnatura electronica? Unde scrie (o obsesie)? De ce explicatiile atasate formularului spun altceva? Poate nu ai cautat unde trebuie. Sau poate „ala” de la telefon te minte, zice si el ceva, asa, ca sa scape de tine. Cum mama naibii trebuia sa cauti, daca nu pe calendar, pe declaratie, pe explicatii ? Care te duc undeva unde ceea ce gasesti nu e bun.

OK, cum se rezolva totusi problema? Treci peste toate, platesti poate un pret pentru reticenta pe care o ai privind semnatura electronica, de care nu ai nevoie in mod curent, fiind mai „conservator”. Important este sa rezolvi cumva chestiunea.

Asistentul iti spune ca, daca nu ai semnatura electronica va trebui sa descarci formularul (ala informativ, care, cica, nu se utilizeaza) sa-l completezi de mana si sa-l depui la fisc. Evident nu poti sa-l depui si in format electronic, pentru ca nu mai exista programelul. Cam ciudat, cum se vor centraliza datele privind TVA, unde „ocheanul” fiscului functioneaza , probabil, utilizand programe automate, focusate pe baze de date cu raportari intr-un anumit format electronic? Imposibil acum pentru cei fara semnatura electronica? Se lucreaza inca din pix? Putin probabil…

Bun, chiar asa sa fie? Asta-i simplificarea? Sincer, nu stiu, in fond informatia este data „pe gura”, poate sau nu sa fie valabila, site-ul oficial zice altceva… urmeaza sa intreb iarasi la fiscul la care sunt arondat, cine stie? Poate voi lua legatura si cu informaticianul. Aleluia!

Concluzii

Una ar putea fi cam asa: Modan asta e cam tampitel! Fa-ti dracului semnatura aia electronica si ai rezolvat chestiunea. In loc sa zici ”multam fain” ca nu mai trebuie sa faci un drum la fisc, ne omori cu teoria chibritului.

A doua suna altfel.

Exista doua tipuri de contabilitate, in partida dubla si in partida simpla.

Prima este complexa, foloseste un sitem de sute de conturi, fiecare miscare a banilor, produselor, marfurilor etc se „traduce” , in baza unui algoritm foarte clar, in operatiuni contabile, intre conturi. I se spune in dubla partida pentru ca se utilizeaza atat conturi care definesc sursele de finantare, cat si conturi care definesc activele companiei. Precum si conturi mixte. In bilant trebuie sa existe egalitate intre total surse si total active. In baza lor se tine evidenta costurilor si cheltuielilor , dar si, la fel de important, se pot face analize economico financiare, fara de care nici un administrator de firma nu poate lua decizii. Bilantul, Contul de pierderi si profit, fluxurile de bani sunt instrumente in baza carora se pot calcula indicatori de risc, de lichiditate sau de rentabilitate etc.

Toate aceste activitati sunt reglementate, se pot face doar de persoane cu cunostinte solide in domeniu, autorizate in acest sens. De regula se folosesc programe informatice, updatate periodic (pe baza de abonament) de specialisti care urmaresc dinamica reglementarilor, atat in codul fiscal cat si in sistemul contabil romanesc. Este imposibil pentru o singura persoana sa se puna singura la curent cu absolut toate „chestiile” care apar destul de frecvent.

Putem spune, fara sa gresim, ca o „armata”de oameni sunt platiti de firme si de stat pentru a concepe si adminstra algoritmii si programele care definesc aceasta activitate, care include si raportarile catre fisc.

Al doilea tip de contabilitatea, in partda simpla, se poate utiliza, din cate stiu, doar de persoane fizice, cei care au activitati independente, activitati agricole etc.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro