Ardelenii si bucurestenii calatoresc cel mai des cu taxiul
In medie, cheltuielile pentru o deplasare se situeaza, la nivel national, intre 20.000 de lei si 50.000 de lei
Aproape jumatate dintre oraseni apeleaza lunar cel putin o data la serviciile unei firme de taxi, se arata intr-un studiu de piata realizat de compania Daedalus Consulting.
Dintre persoanele adulte, tinerii par a fi cei mai predispusi la calatoriile cu taxiul: 63% din cei intre 18 si 24 de ani, respectiv 57% din cei intre 25 si 34 de ani, comparativ cu media lunara de 43% inregistrata la nivel national. Incidenta utilizarii acestui tip de servicii este dependenta nu numai de varsta clientilor, ci si de nivelul educatiei si al veniturilor lor.
De exemplu, doar 30% din persoanele care au absolvit zece clase sau chiar mai putin au apelat la un taxi in ultimele patru saptamani, in timp ce ponderea creste la 51% in cazul celor cu studii superioare.
Totodata, s-a constatat ca respondentii cu venituri lunare scazute, sub 50 de dolari pe membru de familie, recurg intr-un numar mic la un astfel de mijloc de transport (36%), fata de cei cu venituri care depasesc 150 de dolari (55%). Distributia pe categorii de ocupatii arata ca elevii si studentii, patronii, managerii si angajatii cu studii superioare agreeaza cel mai mult acest mod de deplasare.
In ceea ce priveste gradul de urbanizare a localitatilor in care s-a efectuat sondajul, se observa ca in orasele de marime medie, care au intre 50.000 si 200.000 de locuitori, tendinta de a solicita un taxi este mai mare decat in restul tarii. Precizam ca studiul companiei Daedalus Consulting a fost realizat pe un esantion de 1.
357 de respondenti si este reprezentativ pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 de ani, din mediul urban. Majoritatea clientilor recurg la comanda telefonica „In privinta frecventei de utilizare a taxiurilor, orasele medii se situeaza pe pozitia a doua, dupa Bucuresti”, constata Teodora Dragusinoiu, analist marketing la Daedalus Consulting.
„Probabil ca, in aceste orase, taxiurile inlocuiesc mijloacele de transport in comun, care fie s-au desfiintat, fie nu isi justifica tarifele practicate.” In medie, un utilizator de servicii de taxi calatoreste in acest mod o data pe saptamana, insa mai mult de o treime depaseste aceasta frecventa.
In randul patronilor, managerilor si angajatilor cu studii superioare se inregistreaza media lunara cea mai mare: 4,62 ori, fata de 3,96 ori la nivel national. Asa cum era de asteptat, venitul lunar mediu pe membru de familie influenteaza in mod direct si numarul de calatorii efectuate cu taxiul, intr-un interval de patru saptamani.
Tot din punctul de vedere al frecventei utilizarii, se remarca faptul ca ardelenii si bucurestenii se deplaseaza mai des cu taxiul decat locuitorii din celelalte regiuni. O alta concluzie a sondajului este ca cei mai multi dintre clienti (54%) iau taxiul direct de pe strada, restul comandandu-l prin telefon.
La comanda telefonica apeleaza indeosebi femeile si persoanele care au mai mult de 55 de ani. Analiza categoriilor ocupationale arata faptul ca si patronii, managerii si angajatii cu studii superioare prefera aceasta modalitate de a ocupa un taxi.
Obiceiurile difera insa si in functie de regiuni, ardelenii si locuitorii oraselor de marime medie preferand intr-o masura mai mare decat ceilalti intervievati sa recurga la comanda telefonica.
Cele mai solicitate sunt taxiurile de firma
Potrivit Camerei Nationale a Taximetristilor din Romania, la nivel national exista 41.000 de autorizatii eliberate de catre primarii celor aproximativ 500 de firme care presteaza servicii de taximetrie. Numai in Capitala se inregistreaza 8.690 de autorizatii, din care 4.000 pentru taximetristii particulari.
In fiecare judet, ca si in Bucuresti de altfel, se poate vorbi de un numar de zece – cincisprezece companii care domina piata locala. In aceste conditii, este clar ca sondajul efectuat de Daedalus Consulting nu putea sa realizeze – de fapt nici nu si-a propus acest lucru – un top al celor mai solicitate companii de taxiuri.
In schimb, releva foarte clar faptul ca taxiurile de firma au cea mai mare cautare. Tendinta este foarte usor sesizabila in Bucuresti, unde numai 11% din utilizatori iau taxiuri oarecare, de pe strada. La polul opus se afla orasele mici, cu sub 50.000 de locuitori, unde in aproape jumatate din situatii alegerea se face la intamplare, in strada.
Dintre utilizatorii de taxiuri de firma, 41% au o companie preferata, la serviciile careia apeleaza de fiecare data, in timp ce 33% au doua-trei optiuni si aleg in functie de disponibilitatea autoturismelor. Se pare ca gradul de loialitate fata de o singura firma este mai ridicat in randul femeilor si al persoanelor cu studii superioare. In medie, utilizatorii platesc 37.
000 de lei pentru o deplasare cu taxiul, in majoritatea cazurilor (62%), cheltuielile pentru o calatorie situandu-se intre 20.000 si 50.000 de lei. Cei care cheltuiesc mai mult decat media sunt tinerii intre 24 si 35 de ani, elevii si studentii. In Bucuresti sunt foarte putine calatoriile care costa sub 20.
000 de lei (2%, fata de 17% media la nivel national); aici se inregistreaza cele mai multe deplasari cu taxiul care presupun cheltuieli mai mari de 100.000 de lei (19%, fata de media de 5%).