Buget 2019 Două noi pagini apar în strategia care însoțește bugetul. Adio linii feroviare de mare viteză și reabilitarea gărilor
În strategia care însoțește bugetul au fost adăugate două noi pagini. Dacă anterior scria de modernizarea gărilor și construcția de linii de mare viteză, chiar de îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre şi canale navigabile, acum aceste idei au dispărut. Au fost adăugate, în schimb, autostrăzi, “un munte de proiecte”. Este vorba despre Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2019-2021.
Ce se spunea anterior:
Alocarea resurselor financiare ale Ministerului Transporturilor va fi focalizată, în principal, pentru:
- Construcţia de autostrăzi/drumuri expres pe TEN-T;
- Modernizarea și dezvoltarea rețelei de drumuri naționale, inclusiv prin construcția de variante de ocolire;
- Reabilitarea şi modernizarea infrastructurii feroviare aflate pe reţeaua TENT, prin finalizarea secţiunilor lipsă aferente coridoarelor pe TEN-T centrală, incluzând și acțiuni de creștere a calității serviciilor de transport feroviar;
- Modernizarea/reabilitarea gărilor și dezvoltarea/construcția de linii de mare viteză;
- Îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre şi canale navigabile;
- Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii porturilor maritime şi fluviale;
- Investiţii în infrastructura aeroportuară în vederea creșterii nivelului de securitate și siguranță pe toate aeroporturile și aerodromurile din România;
- Dezvoltarea rețelei de transport RO-LA și transport multimodal.
În varianta nouă apar proiecte propriu-zise, dar dispar lucruri menționate mai sus.
Ce spun noile pagini:
Prioritățile strategice ale Ministerului Transporturilor sunt focalizate în principal pe:
– finalizarea lucrărilor la obiectivele/proiectele de investiții aflate într-un stadiu avansat de realizare, cu finanțare asigurată;
– continuarea lucrărilor la obiectivele/proiectele de investiții aflate în derulare, precum și începerea de noi lucrări, situate pe rețeaua TEN-T, cu finanțare asigurată din fonduri nerambursabile și fonduri rambursabile.
Alocarea resurselor financiare ale Ministerului Transporturilor va fi focalizată, în principal, pentru construcţia de autostrăzi/drumuri expres pe TEN-T.
Lista principalelor proiecte de construcție autostrăzi, introduse în Buget în anul 2019 cuprinde următoarele obiective:
• Autostrada Lugoj – Deva (sector Dumbrava-Deva),
• Autostrada Sebeș – Turda,
• Autostrada Suplacu de Barcau – Borș,
• Autostrada CâmpiaTurzii – Târgu Mureș,
• Autostrada Varianta de ocolire Bacău (profil de autostradă),
• Drum expres Craiova – Pitești
• Autostrada de centură Sud a municipiului București, inclusiv intervențiile privind centura existentă (Lărgire la 4 benzi de circulație a Centurii București între A1 – DN 5, DN 2 – A2 și A1 – DN 7, pasajele Berceni, Domnești, Oltenița și Mogoșoaia),
• Autostrada de centură Nord a municipiului București,
• Autostrada București-Brașov tronson Comarnic-Brașov sector Predeal – Cristian,
• Podul suspendat peste Dunare în zona Brăila,
• Autostrada Sibiu – Pitești secțiunile 1,4 și 5.
Proiectele de autostrăzi în pregătire, pentru care există deja alocări bugetare în anul 2019 cuprind:
• Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu – Făgăraș, Târgu Neamț – Târgu Mureș,
• Elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru Autostrada Brașov – Bacău și pentru drumurile de mare viteză Ploiești – Buzau – Focșani – Bacău – Pașcani.
Proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2019, după obținerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/atribuire în vederea elaborării documentațiilor tehnico-economice sau proiectării și execuției:
• Completarea studiilor geotehnice pentru Secțiunile 2 și 3 din Autostrada Sibiu – Pitești;
• Autostrada Nadaselu – Suplacu de Barcău (proiectare și execuție);
• Drum Expres Brăila – Galați (proiectare și execuție),
• Varianta de ocolire Galați (proiectare și execuție la profil de autostradă),
• Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Autostrada Timișoara – Moravița;
• Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Autostrada Făgăraș – Brașov;
• Elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru drumurile Expres Craiova – Târgu Jiu, Ovidiu – Tulcea, Brăila– Tulcea, Brăila – Buzău, Focșani – Brăila, Pașcani – Suceava – Siret; Găești – Ploiești și Legatura dintre A3 și Aeroportul Henri Coandă;
• Elaborare studiu de prefezabilitate pentru autostrada Tișița – Albița;
• Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru Drum expres/ Autostrada Nordului (Drum expres Petea – Satu Mare – Baia Mare și Autostrada Baia Mare – Dej – Bistrita – Vatra Dornei – Suceava și analiza conexiune Cluj – Dej);
• Completarea studiului de fezabilitate pentru drum expres Arad – Oradea, – modernizarea şi dezvoltarea reţelei de drumuri naţionale, inclusiv prin construcţia de
variante de ocolire;
Lista principalelor proiecte de construcție variante de ocolire, introduse în Buget în anul 2019 cuprinde următoarele obiective:
– Variantele de ocolire aflate în executie: Tecuci, Mihăilești, Suceava, Carei, Bârlad, Târgu Mureș, Satu Mare, Stei, Rădăuți, Timișoara Sud;
– Variantele de ocolire care vor intra în execuție: Mediaș, Dej, Alesd Sud, Comarnic, Bușteni, Săcueni, Craiova Sud – Vest,Târgu Frumos, Fălticeni, Iași, Drum de legatură DN5
– Podul prieteniei (Vo Giurgiu Vest), Târgu Jiu.
Proiectele în pregătire, pentru care există deja alocări bugetare în anul 2019 cuprind variante de ocolire aflate în etapa de pregătire (elaborare Studii de Fezabilitate și/Proiecte Tehnice): Sfântu Gheorghe, Giurgiu (Est), Zalău, Râmnicu Vâlcea, Vaslui și Techirghiol;
Proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2019, după obținerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire și/sau execuție:
– Varianta de ocolire Bistrița;
– Varianta de ocolire Baia Mare;
– Varianta de ocolire Huși;
– Varianta de ocolire Salonta prin preluarea documentației tehnico-economice întocmite de către autoritățile locale.
Lista principalelor proiecte de modernizare drumuri naționale, introduse în Buget în anul 2019 cuprinde următoarele obiective:
– DN 18, Moisei – Iacobeni ; Baia Mare – Sighetul Marmației;
– DN 56, Craiova – Galicea Mare – Calafat;
– DN 66, Bumbești Jiu-Petroșani;
– DN76, Ionești – Vârfurile – Stei – Beius – Oradea;
– DN 5, București – Adunății Copăceni;
– DN 6, Alexandria – Craiova (lot 2);
– DN 73, Pitești-Câmpulung-Brașov;
– Modernizarea infrastructurii privind siguranța circulației pe DN 1, în „Sate liniare și puncte negre”;
– A1 – Titu – Bâldana – Târgoviște– Sinaia (proiectare și execuție pentru Lărgirea la 4 benzi a lui DN 7 între Bâldana și Titu și proiectare și execuție pentru modernizarea DN 71, Bâldana – Târgoviște– Sinaia);
– DN 67B, Scoarța – Pitești;
– DN 52, Alexandria – Turnu Măgurele;
– DN 51, Alexandria – Zimnicea;
– DN 28B, Târgu Frumos – Botoșani;
– DN 7A, Brezoi – Petroșani;
– DN 55, Craiova – Bechet;
– DN 2L, Soveja –Lepșa;
– DN 2N, Jitia – Bisoca;
– Evacuare ape pluvialeTartașești;
– Lărgire DN 7, Valea Oltului, la 3 benzi/4 benzi;
Proiectele în pregătire, pentru care există deja alocări bugetare în anul 2019 cuprind:
– DN 7C, Transfăgărășan (expertiza tehnică și elaborare Studiu de Fezabilitate);
– Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic pentru secțiunea drum de legatură A1
– DN 7 (Titu/DJ 711A)
Proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2019, după obținerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/atribuire în vederea elaborării documentațiilor tehnico-economice sau proiectării și execuției:
– DN 66A, Câmpu lui Neag – Cerna;
– DN 17 C, Bistrița – Salva – Moisei;
– DN 17 D, Beclean – Cârlibaba;
– DN 15, Poiana Largului – Bicaz;
– Pasaj Drajna;
– Nod Cumpăna (conexiune la A4 – DN 39E);
– Nod Martinești (conexiune la A1 si DN 1);
– Centru de Întreținere și Coordonare pe A3.
– întreţinerea infrastructurii rutiere
„Compania Națională de Administrare a Infrastucturii Rutiere S.A. (C.N.A.I.R. S.A.) asigură în prezent administrarea și întreținerea unei rețele de 17.740 km din care 823,24 km de autostrăzi și 16.916 km drumuri naționale, rețea care este dezvoltată pe întreg teritoriul României, din care peste 61% are durata de funcționare expirată (durata normală de funcționare a unui drum este durata de utilizare exprimată în ani, de la darea în circulație a drumului ca nou și până la introducerea sa în prima reparație capitală sau între două reparații capitale)”, se arată în noua variantă a documentului.
La această data C.N.A.I.R. S.A. are încheiate acorduri cadru pe trei ani pentru lucrări de întretinere periodică (tratamente bituminoase, straturi rutiere foarte subțiri, covoare bituminoase) în valoare de 2.271.986.000 lei.
În cadrul prevederilor bugetare aprobate pentru anul 2019 pot fi încheiate contracte subsecvente în valoare de 576.027,35 mii lei pentru execuția a 1.571 km covoare bituminoase.