Sari direct la conținut

Cartea electronică de identitate: Doar 1.272 de acte au fost emise la Cluj în 7 luni și nu se știe exact când vor fi eliberate în alte localități – explicațiile MAI

HotNews.ro
Noul specimen de Carte electronica de identitate, Foto: DEPABD
Noul specimen de Carte electronica de identitate, Foto: DEPABD

​​Noua carte electronică de identitate, care va înlocui treptat actualul buletin, întârzie să apară. După 7 luni de la proiectul pilot lansat în județul Cluj, au fost emise 1.272 documente electronice, a transmis MAI, la solicitarea HotNews.ro. Deși legea prevede ca aceste acte să fie eliberate, eșalonat, în maxim 18 luni de la emiterea primei cărți electronice de identitate, MAI spune că nu a finalizat toate testele și nu poate estima nici când se termină proiectul pilot și nici când va elibera actele în restul țării.

Proiectul pilot privind cartea electronică de identitate a fost lansat la Cluj în data de 2 august 2021, moment la care autoritățile au spus că această perioadă de teste va dura 6 luni, urmând ca ulterior, până la finele anului 2022, toate serviciile de evidență a populației din țară să poată emite aceste carduri.

Noul document va înlocui treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate aflată în circuit din 1997, potrivit termenelor stabilite de Regulamentul (UE) 1157/2019, care a intrat în vigoare în data de 2 august 2021.

Ce spune MAI despre situația la zi a eliberării cărților electronice de identitate

Câte cărți electronice au fost emise de atunci și până acum? Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (n.a DEPABD) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a transmis la solicitarea HotNews.ro, care era situația emiterii acestor acte vineri, 11 februarie.

  • „În prezent cartea electronică de identitate se eliberează cetățenilor români care au domiciliul în municipiul Cluj-Napoca și depun cererea în vederea obținerii acesteia la direcția de evidență a persoanelor din localitatea enunțată mai sus.
  • Până în prezent în Registrul Național de Evidență a Persoanelor (RNEP) au fost înregistrate un număr de 1.350 de cereri pentru eliberarea unei cărți electronice de identitate, fiind emise un număr de 1.272 documente electronice.„, se arată în răspunsul DEPABD.

Când ar urma să se elibereze astfel de acte și în restul localităților? La această întrebare, oficialii MAI nu au un răspuns precis. Aceștia amintesc în primul rând ce prevede legislația:

  • „Cartea electronică de identitate face obiectul Ordonanței Guvernului nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaționalizarea sistemului informatic de emitere și punere în circulație a documentelor electronice de identitate și rezidență (..) care prevede, la art. 11 alin (1) că punerea în circulație a cărții electronice de identitate și a cărții de identitate simple se realizează, în mod eșalonat, în termen de maxim 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor cu suportul tehnic necesar.”

Când mai exact va începe exinderea proiectului pilot din Cluj?

  • „Extinderea activității pentru eliberarea cărții electronice de identitate la nivelul celorlalte localități se va face, în termenul enunțat la pct. I.2 (n.a cele 18 luni de la emiterea primei cărți electronice de identitate), de îndată ce proiectul pilot va fi finalizat. Nu există, la acest moment, o estimare cu privire la data finalizării proiectului pilot.
  • Demn de precizat este faptul că nu doar Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (n.a DEPABD) este implicată în amplul demers aferent eliberării cărții electronice de identitate.
  • Având în vedere faptul că nu au fost finalizate toate testele legate, pe de o parte, de emiterea tuturor versiunilor de carte electronică de identitate și, pe de altă parte, de testarea aplicațiilor dezvoltate și a fiabilității materialelor utilizate, nu a fost realizată, până la acest moment, o proiecție a extinderii emiterii cărții electronice de identitate la nivel național.”, mai menționează oficialii DEPABD în răspunsurile la solicitarea HotNews.ro.

De notat că la început autoritățile estimau că vor fi emise aproximativ 5.000 de cărți electronice de identitate până la finele anului 2021.

MAI, despre controversatul proiect care viza anularea buletinului pe motiv că titularul nu locuiește la adresa din actul de identitate: Va fi reanalizat

În privința recentului scandal legat de un proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) care a provocat controverse prin sancțiunile drastice prevăzute pentru românii care nu pot dovedi că locuiesc la adresa din cartea de identitate, putându-se ajunge până la anularea documentului, oficialii DEPABD au precizat că soluțiile vor fi reanalizate, date fiind observațiile primite.

  • „Proiectul de modificare a OUG nr. 97/2005 (…) ce a fost supus dezbaterii publice, propune aspecte care țin de obligațiile cetățeanului român de a solicita eliberarea atului de identitate, ca urmare a schimbării domiciliului în termenul prevăzut de lege, la adresa la care locuiește efectiv, astfel cum este reglementat la ‘art. 19 alin. (1) și alin. (2) lit (b) din OUG nr. 97/2005 (..).
  • Având în vedere că în activitatea practică s-au înregistrat situații în care cetățenii solicită stabilirea domiciliului/reședinței la o adresă fără a locui efectiv în imobilul respectiv sau fără a avea în realitate o legătură cu imobilul respectiv, o parte a înregistrărilor efectuate în Registrul Național de Evidență a persoanelor nu reflectă întocmai realitatea.
  • În concluzie, precizăm că a fost vorba doar de un proiect de act normativ carer nu a fost supus aprobării Guvernului, soluțiile avansate urmând a fi reanalizate ca urmare a observațiilor și ppropunerilor primite”, se mai arată în răspunsul DEPABD.

CITEȘTE AICI INTEGRAL RĂSPUNSURILE DEPABD LA SOLICITAREA HOTNEWS.RO

Cum va putea fi folosită noua carte electronică de identitate și cât costă

  • CEI este recunoscuta în afara granițelor țării.
  • acest document facilitează accesul cetățeanului la servicii publice prin preluarea funcționalității cardului de sănătate și implementarea unor servicii electronice.
  • poate fi solicitat opțional de către părinți pentru copiii lor încă de la naștere, cu o valabilitate variabilă în funcție de vârsta titularului.
  • conține elemente suplimentare de siguranță, care se datorează noilor tehnologii ceea ce-i conferă titularului o protecție suplimentară și previne situațiile de furt de identitate.
  • primul serviciu care va putea fi accesat cu CEI este cel de autentificare în platforma Casei naționale pentru asigurări de sănătate, având în vedere că potrivit legii, cartea electronică de identitate înlocuiește cardul de sănătate.
  • va putea fi folosită pentru autentificare în sistemele informatice ale administrației publice. Interfețele urmează a fi dezvoltate de către deținătorii acestor sisteme.
  • sunt avute în vedere dezvoltarea unor interfețe care să permită accesarea unor servicii precum cazierul judiciar sau servicii furnizate de către direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor.
  • costul eliberării unei cărți electronice de identitate este 14 euro (70 de lei), în condițiile în care media europeană este de 41 de euro.

Ce se întâmplă cu cei care nu-și doresc cartea electronică de identitate?

Prezent luni la Cluj, la evenimentul de lansare a proiectului pilor, Cătălin Giulescu, directorul Directiei pentru Evidenta Persoanelor (DEPABD), a explicat ce se întâmplă cu cei care nu-și doresc cartea electronică de identitate și care ar fi beneficiile acesteia.

El a spus că românii vor putea opta pentru o carte simplă de identitate și după data de 2 august 2031, însă doar ca act de identitate la nivel național.

  • Legislația în vigoare astăzi prevede posibilitatea cetățeanului să opteze pentru această carte electronică de identitate cu suport electronic de stocare ori pentru o carte simplă de identitate fără suport de stocare, pe același format, dar fără niciun fel de inserție.
  • Diferența este deosebită dintre ele. Prima, cartea de identitate fără suport electronic de stocare, îți permite doar să te identifici, deci este doar act de identitate.
  • Următoarea – cartea electronică de identitate – îți permite să te identifici, să călătorești în spațiul UE și în statele care permit călătorii în baza acestui act de identitate, îți permite să te autentific în acest moment în sistemul Casei naționale de asigurări de Sănătate și într-un viitor foarte apropiat în interfețele administrației publice locale sau centrale oriunde te-ai afla pe acest glob.
  • Cei care vor opta pentru cartea de identitate simplă vor putea să călătotească în baza pașaportului electronic.
  • Dreptul la liberă circulație poate fi exercitat în baza pașaportului sau în baza actualului document de călătorie până la expiurarea acestuia, dar nu mai târziu de 2 august 2031.
  • Începând din 2 august 2031 doar cu documentele electronice se poate circula, indiferent că vorbim de pașaport electronic sau de cartea electronică de identitate, a precizat directorul Directiei pentru Evidenta Persoanelor (DEPABD).

De menționat că în luna octombrie 2021, fuseseră emise doar 274 de cărți electronice de identitate au fost emise de la momentul 2 august 2021, când s-a lansat proiectul pilot de la Cluj-Napoca, în condițiile în care până la data de 1 octombrie 2021, fuseseră preluate 385 de cereri pentru eliberarea cărților electronice de identitate de la locuitorii din acest municipiu pilot, potrivit datelor transmise atunci de DEPABD. Noutatea a fost introducerea tricolorului pe cărțile de identitate cu cip, după controversele iscate de lipsa acestuia.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro