Cat de mult se poate mari gama Logan?
La inceput s-a vorbit de o masina cheala de 5.000 de euro care sa se vanda in tarile sarace. Proiectul Logan parea curajos, nici chiar sefii Renault nu aveau incredere totala in el. Acum vorbim de producerea unui milion de masini pe an, vorbim de un SUV, iar in presa au aparut zvonuri despre un coupe Dacia. Sunt exagerari, fabulatii, exaltari? E vreo sansa sa vedem o Dacie super-sportiva produsa in serie? Am fi nebuni sa asteptam si un cabrio?
Recent, un oficial Renault a spus ca programul Logan ar mai putea cuprinde patru modele pana in 2012, pe langa cele cinci din prezent. El nu a dat nici un exemplu, dar presa a scris ca ar putea fi vorba de un coupe si de un monovolum, printre altele. In plus, productia de masini pe platforma Logan pe plan mondial ar putea ajunge chiar la 1,4 milioane de unitati anual, de la 350.000 anul trecut, desi pana acum maximul vizat era de un milion in 2009 sau 2010.
Se lasa in trecut de inteles ca planul Contract 2009, care prevede lansarea a sase modele pe platforma Logan pana la anul, va fi punctul final la extinderii pe segmentul Logan. Se pare ca francezii s-au razgandit pe parcurs si nu pun punct gamei Dacia, mai ales ca cifrele de vinzari sunt imbucuratoare .
Renault a prins curaj; la inceput, compania franceza voia sa produca o masina „cheala”, pe care sa o vanda in tari sarace, dar a vazut ca publicul-tinta nu cumpara varianta cea mai simpla. Consumatorii, fie ei si din piete sarace, vor aer conditionat, geamuri electrice, ABS, radio-CD.
Apoi, Renault a incercat marea cu degetul si s-a dus si spre Occident. Cu tinte modeste. Pana si acolo vanzarile au depasit asteptarile: oameni de varsta medie si-au luat Logan, fie ca a doua masina, fie ca alternativa la o masina second hand, fie pentru ca oferea fiabilitate pentru pretul sau.
A trecut un deceniu de cand Dacia e in mainile Renault. Spre comparatie, Skoda e in grupul Volkswagen de aproape doua decenii, iar imaginea masinii cehe este foarte buna in multe tari. De la masini percepute ca fiind est-europene, harsaite ca Lada, Skoda a ajuns sa stea cu demnitate la masa bogatilor. Si produce lucruri despre care nu ai putea niciodata sa crezi ca pot purta sigla Skoda.
De exemplu, noua generatie Superb, care va fi lansata oficial in Romania la toamna, are in varianta de top un interior comparabil cu o masina germana de top. Costa, ce-i drept, aproape 40.000 de euro, dar Skoda nici nu urmareste sa scoata volume mari. Un Logan cu motor de 250 de cai nu cred sa vedem vreodata, insa unul cu motor de 150 de cai si interior peste medie din punct de vedere calitativ ar fi viabil de produs. Dar peste destui ani.
Continuand paralela, Skoda va lansa la anul primul sau SUV, desi nu are traditie in acest segment. Oficialii cehi nu au vrut sa comenteze concurenta cu primul SUV Dacia, insa e clar ca modelul Skoda va fi ceva mai scump pozitionat mai sus, gratie imaginii superioare a marcii. Dar iata ca Dacia face acest pas relativ repede, chiar daca nu a precizat inca daca SUV-ul va fi 4X4 (ar fi normal sa fie), sau daca preturile lui pornesc de la 11000 – 12000 sau 13.000 de euro, cum a speculat presa.
Un coupe Dacia ar fi interesant si controversat pe piata; unii vor rade cu lacrimi, altii vor ridica sprancenele a neincredere, altii vor cumpara. Dar, mai mult ca sigur, nu vom vedea prea curand o Dacie supersportiva. Mai ales ca ideea unei Dacii care sa coste 20.000 de euro ar fi cu totul contrara filosofiei cu care Renault a pornit la drum cand a decis sa scoata o masina low cost, produsa in cele mai diverse locuri din lume.
Cat despre un Dacia cabrio… ce sa mai spunem, cred ca ne da suficiente motive de ras campania electorala, nu mai adaug si eu unul in acest material.