Cateva detalii din culisele bataliei pentru justitie
Premierul Victor Ponta i-a solicitat, recent, ministrului justitiei, Mona Pivniceru, sa inceapa demersurile pentru desemnarea noilor sefi la Parchetul General si la Departamentul National Anticoruptie. Mandatului Laurei Codruta Kovesi la PG expira la 2 octombrie si nu mai poate fi prelungit. Daniel Morar se afla deja in prelungiri iar mandatul sau la sefia DNA poate inceta, teoretic, oricand. Presa vehiculeaza deja variante de posibili inlocuitori. Ministrul justitiei a precizat, intr-un comunicat, ca informatiile publicate „nu corespund realitatii” si ca „nominalizarile vor fi efectuate in urma unei proceduri transparente ce va fi adusa la cunostinta opiniei publice”.
Agentia Mediafax a anuntat miercuri seara ca Alina Bica, consilierul sefului DIICOT si fost secretar de stat in MJ s-ar fi intalnit cu ministrul justitiei si ca ar putea fi o varianta la sefia Parchetului General. Ministrul de externe, Titus Corlatean, care a detinut cateva luni portofoliul justitiei, a comentat, miercuri seara, la Realitatea TV, in termeni elogiosi activitatea procurorului Alina Bica, despre care a spus ca este „o persoană cu nivel de profesionalism ridicat” şi ca are „experienţă foarte solidă în materie”. Din informatiile HotNews.ro, pe vremea cand era la justitie, Corlatean l-ar fi avut in vedere chiar pe seful DIICOT, Codrut Olaru. E neclar daca acest nume a ramas in carti dupa venirea Monei Pivniceru la minister, insa Olaru pare sa fie un nume cu sanse de a fi acceptat in caz de nominalizare la sefia Parchetului General.
In comunicatul ministerului se spune ca „ministrul Justiţiei, Mona Pivniceru, nu a avut nicio întâlnire cu procurorul DIICOT la care se face referire în materialul de presă şi nici cu alţi procurori pentru a discuta despre o posibilă nominalizare pentru funcţia de Procuror general sau aceea de Procuror şef DNA”. Putin probabil ca fie adevarat. Cele doua functii sunt prioritate zero pentru PNL. Din interceptarile in dosarul „Curentul si Motorul” (Balan&Sampetru) rezulta interesul major in cautarea viitorilor procurori sefi de la PG si DNA.
Insa oricat s-ar grabi premierul Victor Ponta, oricat si-ar dori liberalii sa impuna noi sefi in procuratura, realitatea le cam taie elanul. Nu este nici oportun nici posibil ca noii sefi sa fie schimbati pana la alegerile generale. Nu e un moment oportun deoarece orice inlocuire realizata acum, cu trei luni inainte de alegeri, va fi privita cu suspiciune. Nu mai conteaza daca propunerea e buna sau rea. O schimbare in plina campanie electorala sufera din start de o acuta lipsa de credibilitate. Apoi, o miscare brusca nu pare posibila din punct de vedere tehnic.
Procedura inlocuirii procurorului general este urmatoarea: Ministerul Justitiei selecteaza un candidat, Consiliul Superior al Magistraturii trebuie sa-i acorde un aviz consultativ (favorabil sau nu, dar avizul trebuie sa existe). Potrivit Constitutiei, presedintele Traian Basescu decide in final, avand posibilitatea sa tina sau nu cont de avizul CSM. Observati, asadar, ca sunt trei actori care trebuie sa cada de acord. Greu de imaginat ca se va ajunge la consens intr-o perioada tensionata cum este campania electorala.
Apoi, ministerul justitiei se loveste de un detaliu tehnic: avizul CSM. Chiar daca Mona Pivniceru va trimite, sa zicem, numele viitorului procuror general la CSM in urmatoarele doua saptamani, termenul in interiorul caruia se poate acorda acest aviz este de 60 de zile. Exista deja, la nivelul sectiei de procurori din CSM, un curent de opinie potrivit caruia acest aviz, daca va fi solicitat, sa fie dat cat mai tarziu. In absenta avizului, propunerea nu poate pleca spre Cotroceni. In acest caz se ridica intrebarea cine va conduce Parchetul General dupa data de 2 octombrie cand expira mandatul Laurei Codruta Kovesi? Prim-adjunctul poate asigura, fara probleme, un intermiat de cateva luni.
Ca un detaliu, CSM si-a modificat regulamentul pe data de 7 iulie 2012, adica la cateva zile dupa suspendarea presedintelui in Parlament, stabilind acest termen maxim de 60 de zile. Inainte, nu era prevazut un termen. In aceasta situatie, Guvernul putea impune acordarea avizului intr-un termen scurt (24 de ore), asa cum a procedat cu avizul Curtii Constitutionale in cazul suspendarii lui Traian Basescu. Modificarea in regulamentul CSM s-a realizat tocmai pentru a proteja Parchetul General si DNA de schimbari politice intr-o perioda in care USL pare mai tentat decat oricand sa preia controlul asupra justitiei.
Guvernul Ponta a intuit, proabil, acest blocaj greu de evitat in numirea viitorului sef la Parchetul General. Prea multe solutii nu are la indemana. Fie schimba legea pentru a elimina CSM din circuitul de avizare, fie forteaza revocarea membrilor Consiliului. Modificarea legii ar arata extren prost si in tara si afara. Revocarea membrilor CSM este o actiune complexa, cu putine sanse de reusita, chiar daca Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) condusa pana mai ieri de actualul ministru al justitiei, Mona Pivniceru, a inceput sa se agite pe tema asta.
Problema este ca anchetele preseaza la varf USL, dosarele penale i-au speriat pe multi mai ales dupa condamnarea lui Adrian Nastase si nimeni nu mai pare dispus sa riste. Lideri importanti ai USL (Liviu Dragnea de la PSD sau liberalii Victor Paul Dobre, Tedor Atanasiu, Samson Dobritoiu, fiul ministrului apararii) sunt anchetati in legatura cu presupuse fraude comise la referendum. Cum vor reactiona toti acestia cand vor constata ca institutiile laudate de Traian Basescu pentru faptul ca au rezistat presiunilor pe durata tentativei de lovitura de stat nu pot fi reduse la tacere chiar atat de usor?
Una din solutii pare sa fie atacul dezlantuit impotriva membrilor acestor institutii. Antena 3 a lansat o campanie furibunda impotriva unor judecatori de la Curtea Constitutionala, membri CSM, impotriva sefului DNA cu scopul evident de a-i intimida. Aceasta campanie de teroare mediatica se bazeaza pe manipulare, atacuri la persoana, invadarea vietii private si incalcarea oricaror norme etice si profesionale. Toti acesti oameni trebuie aparati de institutiile statului, de catre CSM, de CNA sau in instanta, unde este cazul. Batalia pentru supravietuirea unor institutii cheie este vitala pentru lunile care vin.