Ce plan de actiuni are ASF pentru a normaliza piata RCA: Pe termen scurt, o grila de referinta privind preturile RCA/Pe termen lung, emiterea politelor RCA pe autovehicul si sofer
In urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativa a tarifelor RCA aplicabile in special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut miercuri in revista un pachet de initiative si masuri, atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung, avand drept tinta protejarea intereselor consumatorilor si stabilizarea pietei. Una dintre actiunile pe termen scurt vizeaza contractarea unui consultant in servicii actuariale cu ajutorul caruia sa poata fi realizata o grila de referinta la nivel de piata RCA si la care sa se poata raporta atat asiguratorii, cat si consumatorii. Pe termen lung, o masura luata in calcul este schimbarea modelului de emitere a politelor RCA (polita pe autovehicul si sofer).
- ASF a reactionat miercuri la reclamatiile privind cresterea tarifelor RCA. Redam mai jos comunicatul integral al autoritatii:
„In urma numeroaselor semnale privind majorarea semnificativa a tarifelor RCA aplicabile in special transportatorilor rutieri, Consiliul ASF a trecut astazi in revista un pachet de initiative si masuri, atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung, avand drept tinta protejarea intereselor consumatorilor si stabilizarea pietei.
Astfel, pe langa actiunile de control inopinat declansate la toate cele noua societati de asigurare autorizate sa vanda polite RCA in vederea verificarii modului de determinare a tarifelor, ASF le-a solicitat deja asiguratorilor sa reconsidere formulele de calcul care au stat la baza ultimelor tarife notificate pentru anul 2016 si asteapta, pana cel tarziu la 31 decembrie 2015, noi notificari cu tarifele recalculate pentru perioadele urmatoare.
Reanalizarea modului de fundamentare a tarifelor RCA trebuie sa aiba in vedere cerinte precum:
- eliminarea coeficientului de majorare a tarifului de baza calculat pentru o categorie de autovehicule in baza codului CAEN,
- renuntarea la includerea unor componente de cost neaplicabile unui anumit segment de autovehicule in stabilirea indicatorilor de daunalitate (de exemplu includerea in tariful pentru segmente de autovehicule care prin natura lor si efectul legii nu pot parasi teritoriul Romaniei – tramvaie, troleibuze, autoutilitare, autobuze – a unei cote parti din daunele inregistrate ca urmare a unor accidente intamplate in strainatate),
- eliminarea sau limitarea semnificativa a reflectarii in calculul tarifelor RCA a cheltuielilor generate de plata cu intarziere a daunelor sau generate de litigii aparute pentru neplata in termen a dosarelor de dauna, luarea in considerare a informatiilor de tip calitativ privind profilul conducatorilor autovehiculelor pentru care sunt incheiate politele, precum si a informatiilor privind starea tehnica si calitatea intretinerii vehiculelor asigurate.
Din setul de actiuni pe termen scurt intreprinse de ASF, ca reactie la reclamatiile privind cresterea tarifelor RCA, face parte si decizia Consiliului de modificare a Normei nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila prin eliminarea plafonului de 10% la acordarea de reduceri comerciale pentru aceasta categorie de polite.
Nu in ultimul rand, ASF a hotarat contractarea unui consultant in servicii actuariale cu ajutorul caruia sa poata fi realizata o grila de referinta la nivel de piata RCA si la care sa se poata raporta atat asiguratorii, cat si consumatorii. In completarea acestui demers, au loc discutii cu Asociatia Romana de Actuariat pentru elaborarea unui set de bune practici privind determinarea tarifelor RCA.
Pe langa actiunile pe termen scurt initiate deja de ASF, strategia privind asigurarile auto obligatorii discutata in cadrul Consiliului are in vedere masuri pe termen mediu si lung precum:
- schimbarea modelului de emitere a politelor RCA (polita pe autovehicul si sofer),
- adoptarea unor masuri de crestere a calitatii serviciilor pentru asigurati (cum ar fi decontarea directa),
- crearea unei baze de date privind istoricul de incidente al unui sofer, dar si legiferarea modalitatilor de stabilire a daunelor morale si a daunelor pentru vatamari corporale prin infiintarea institutiei evaluatorilor medicali profesionisti.
Toate aceste proiecte vor figura pe agenda unui grup de lucru dedicat din care vor face parte reprezentanti ai tuturor partilor implicate – ASF, asiguratori, consumatori, Parlament – si care va avea ca misiune gasirea celor mai bune solutii de modernizare a legislatiei privind RCA”.
- Un amplu protest al transportatorilor va fi organizat joi in fata Guvernului: Primaria Bucuresti a autorizat prezenta a maxim 7000 de autovehicule
Reactia ASF are loc in conditiile in care un amplu protest al transportatorilor este organizat joi, 17 decembrie in fata Guvernului, unde Primaria Bucuresti a anuntat ca a aprobat prezenta a maxim 6000-7000 de autovehicule.
Transportatorii cer interventia ASF pentru un cost al primei RCA suportabil de catre transportatori, in conditiile in care tariful RCA a ajuns sa creasca cu peste 300% in ultimele 6 luni pentru activitatea de transport persoane si transport marfa, inclusiv taxi, eliminarea supraacizei, incepand cu data de 1 ianuarie 2016 si interventia Guvernului Romaniei pentru modificarea actelor normative (decizii ORDA) prin care operatorii de transport sunt obligati sa plateasca sume enorme pentru drepturile de autor, desi obiectul lor de activitate il constituie transportul de persoane, si nu difuzarea operelor muzicale sau a muzicii ambientale in autobuze, taxiuri.