Sari direct la conținut

CFR Marfa- Cronica unei privatizari incalcite 

HotNews.ro

Despre privatizarea CFR Marfa se vorbeste de cel putin cinci ani. Prin primavara lui 2008, Ministerul Transporturilor anunta ca a finalizat strategia de privatizare a CFR Marfa si ca spera sa obtina cel putin un miliard de euro in urma vanzarii companiei. De atunci s-a tot vorbit despre posibila privatizare a CFR Marfa si tot de atunci s-a zvonit ca cel care doreste cu orice pret sa o cumpere este Gruia Stoica. De aceea, nu a surprins pe nimeni faptul ca GFR a fost declarat castigatorul licitatiei din vara. Nu a oferit 1 miliard de euro cat spera in urma cu cativa ani Ministerul Transporturilor sa obtina, ci doar 202 milioane de euro, in conditiile stergerii datoriilor. Pana pe 20 iunie, ziua adjudecarii, totul a mers ca uns pentru Gruia Stoica, nimic nu parea sa-l opreasca sa devina proprietarul unei companii cu bunuri (vagoane, locomotive, terenuri, cladiri) de sute de milioane de euro. Si totusi…

Au aparut problemele. Ba nu era aprobata Hotararea de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, ba nu voia presedintele Traian Basescu sa convoace CSAT, ba s-a publicat Hotararea de Guvern cu intarziere, ba nu exista avizul Consiliului Concurentei, ba nu are Gruia Stoica banii si umbla pe la banci sa faca rost de ei, ba e o privatizare care se poate lasa cu dosare penale etc. Toate acestea asezonate cu schimburi de replici acide intre premier si presedinte. Toate acestea se petrec ca si cum Guvernul si Gruia Stoica ar fi fost luati pe nepregatite de o privatizare, de altfel, mult discutata si analizata. Legat de pretul de adjudecare, statul ar fi putut obtine 1 miliard de euro in urma cu 5 ani cand compania statea inca bine: in 2007 obtinuse un profit net de 12 milioane de euro, opera cu aproape 1.000 de locomotive si peste 50.000 de vagoane. De atunci pana acum, lucrurile s-au schimbat mult in rau. A facut afaceri paguboase, inclusiv cu GFR-ul lui Gruia Stoica, a intrat pe pierderi, si-a redus cota de piata, a vandut din bunuri si a ajuns sa mai detina doar vreo 800 de locomotive si 38.000 de vagoane, multe dintre ele bune pentru fierul vechi. Asa s-a ajuns ca 2013 sa fie anul potrivit pentru Gruia Stoica sa ajunga proprietarul unei companii slabite.

  • Cronologia privatizarii CFR Marfa cu Gruia Stoica in rol de cumparator

5 februarie. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a avizat Proiectul de Hotarare al Guvernului Romaniei pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa CFR Marfa si a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia. CSAT a cerut ca privatizarea sa se faca cu un investitor strategic si cu respectarea obligatiilor pe care societatea le are fata de MApN, NATO si alte structuri de securitate.

13 februarie. Guvernul a aprobat Hotararea privind privatizarea a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa „CFR Marfa” SA si mandatul Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia. Potrivit strategiei de privatizare a CFR Marfa, aprobata de Guvern in luna februarie, CFR Marfa inregistra datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget si 600 milioane lei catre CFR Infrastructura, restul reprezentand penalitati de intarziere si restante catre furnizori privati. In strategia de privatizare a CFR Marfa, Guvernul a luat in considerare vanzarea inclusiv a pachetului de actiuni care va fi detinut de stat in urma „conversiei creantelor statului in actiuni”.

8 mai. Compania americana OmniTRAX, Grup Feroviar Roman (GFR) si asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) si Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria au depus documentatia de paticipare la privatizarea CFR Marfa. OmniTRAX este una dintre cele mai mari companii feroviare private din America, asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) si Donau- Finanz GmbH & Co KG Austria are interese mari de extindere si in Bulgaria, iar GFR este cel mai mare operator feroviar privat din tara noastra.

15 mai. Niciuna dintre cele trei oferte depuse pentru participarea la privatizarea CFR Marfa nu s-a precalificat pentru etapa urmatoare, in urma verificarii si analizarii documentatiilor. Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat atunci ca documentele depuse de cei trei investitori interesati de privatizarea CFR Marfa au fost respinse deoarece nu includeau toate elementele necesare si a precizat ca ar demisiona doar daca esecul privatizarii ar fi din vina sa. Cu toate acestea, procesul de privatizare a fost reluat.

23 mai. Toti cei trei investitori interesati anterior de preluarea CFR Marfa s-au precalificat pentru etapa urmatoare a procesului de privatizare

6 iunie. Compania americana OmniTRAX a fost respinsa dupa ce a depus un plic gol in cadrul etapei de oferte preliminare neangajante si comentarii asupra cadrului contractual. OmniTRAX a contestat procesul de privatizare a CFR Marfa, acuzand lipsa de transparenta. Compania americana sustinea ca are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfa.

12 iunie. Guvernul a decis ca datoriile fiscale ale CFR Marfa vor fi stinse de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prin conversie in actiuni, inclusiv obligatiile de plata, in cuantum de 127,4 milioane lei, pe care operatorul feroviar de marfa le va prelua de la CFR SA.

17 iunie. Asociatia Transportatorilor Feroviari din Romania (ATFER) considera ca Ministerul Transporturilor ar trebui sa reia procesul de privatizare a companiei CFR Marfa, in conditiile in care s-au produs „o serie de inadvertente si erori”. ATFER face referire, printre altele, si la faptul ca s-au anulat datoriile companiei catre CFR Insfrastructura si catre stat, fiind o masura „discriminatorie in raport cu ceilalti operatori din piata , influentand in mod necorespunzator concurenta loiala”. In plus, in urma stergerii datoriilor, companie devine si mai atractiva si pentru alti investitori, nu doar pentru cei care sunt deja inscrisi in cursa.

19 iunie. Si asocierea TFG – Donau Finanz s-a retras de la privatizarea CFR Marfa. Transferoviar Grup a precizat ca, avand in vedere complexitatea procesului si volumul semnificativ de informatii care trebuiau analizate pentru realizarea in mod corespunzator a propriei evaluari a CFR Marfa, a depus la Ministerul Transporturilor mai multe cereri de amanare. Aceste cereri au fost respinse.

20 iunie. Grupul Feroviar Roman a fost declarat castigatorul licitatiei pentru CFR Marfa, oferind suma de 202 milioane euro si s-a angajandu-se sa investeasca alte 900 milioane lei. In acea zi, Gruia Stoica a spus ca are o parte din suma licitata pentru CFR Marfa, dar ca marea majoritate a banilor vor veni din credite. El a explicat ca daca nu va plati acesti bani, risca sa piarda 28 de milioane de euro, banii ceruti drept garantie de catre comisia de privatizare. Tot in aceeasi zi, premierul Victor Ponta a afirmat ca procedura de privatizare prevede, dupa ce se declara castigatorul, ca in cinci zile se semneaza contractul si dupa aceea in 60 de zile se plateste toata suma si se transfera actiunile. Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a spus ca la inceputul lunii iulie va fi semnat contractul de privatizare.

12 iulie. Relu Fenechiu a fost revocat din functia de ministru al transporturilor, dupa ce a fost condamnat in prima instanta la cinci ani de inchisoare cu executare. Victor Ponta a devenit ministru interimar al Transporturilor, fiind asteptat sa fie cel care semneaza contractul de privatizare a companiei.

22 iulie. Gruia Stoica nu da semne ca ar urma sa plateasca banii pentru privatizarea CFR Marfa. Presedintele Traian Basescu a ridicat o serie de semne de intrebare legate de privatizarea CFR Marfa, proces castigat de controversatul om de afaceri Gruia Stoica, si i-a cerut premierului Victor Ponta sa asigure interimatul la Ministerul Transporturilor pana va semna contractul de privatizare sau il va respinge. Seful statului a afirmat ca Gruia Stoica”cauta cu oarecare disperare bani la banci” pentru a-si onora angajamentele. Victor Ponta, aflat intr-un tur al televiziunilor, declara ca „nu e nimic in neregula cu privatizarea CFR Marfa. Nu m-ar mira, ca la presiunea presedintelui, sa apara si niste dosare penale pentru investitor”, iar „Daca Gruia Stoica nu va plati in 60 de zile, CFR Marfa ramane la statul roman”. Declaratia premierului a survenit dupa ce in presa au aparut unele informatii cu privire la faptul ca pe numele lui Gruia Stoica s-ar fi deschis procedura de urmarire penala. Omul de afaceri Gruia Stoica ar fi fost audiat la DIICOT in dosarul privatizarii TVM (Transbordare Vagoane Marfa), dosar care ar fi fost inchis in 2006 prin neinceperea urmaririi penale (NUP). Victor Ponta spune ca este nevoie de aprobarea unui proiect de Hotarare de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, alta decat cea referitoare la aprobarea strategiei de privatizare.

24 iulie. Premierul a anuntat ca a aprobat proiectul de Hotarare de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, insa il va trimite la CSAT pentru aviz. Practic, a evitat sa-si asume cu totul raspunderea, asa cum sustinea, asupra semnarii contractului de privatizare a CFR Marfa. Anticipand intentia premierului de a trimite Hotararea de Guvern in CSAT, presedintele spusese cu doua zile in urma ca „CSAT nu se ocupa de targuieli, ci doar de probleme de securitate nationala. CSAT a solicitat un investitor strategic”. Intrebat ce se intampla daca nu este convocat CSAT, Ponta a spus ca „se anuleaza privatizarea”. Incepe un razboi al declaratiilor intre Guvern si Presedintie. Purtatorul de cuvant al presedintelui, Bogdan Oprea, afirma ca ar fi o ilegalitate ca CSAT sa se pronunte pe contractul de privatizare a companiei CFR Marfa, acuzandu-l pe premierul Victor Ponta ca incearca sa fuga de responsabilitate in acest caz. In replica, purtatorul de cuvant al Guvernului, Andrei Zaharescu, a transmis ca Executivul asteapta o decizie privind CFR Marfa in prima sedinta a CSAT, purtatorul de cuvant al Presedintiei neavand dreptul legal sa exprime pozitii in numele CSAT, pentru ca nu face parte din componenta acestuia.

26 iulie. Presedintele Traian Basescu „il invita” pe Victor Ponta sa nominalizeze cele trei contracte de privatizare care ar fi primit avizul CSAT, dupa ce premierul afirmase joi ca alte trei contracte de privatizare ar fi fost aprobate de Consiliu, in trecut. Schimbul de scrisori intre Palatele Cotroceni si Victoria continua la nivelul purtatorilor de cuvant. Dupa ce Presedintia ii ceruse lui Victor Ponta sa precizeze ce cazuri de privatizare a mai avizat CSAT, purtatorul de cuvant al guvernului sustine ca, fara avizul Consiliului, privatizarea CFR Marfa va fi „blocata”. Premierul Victor Ponta a refuzat sa nominalizeze, cum ceruse presedintele, cele 3 contracte de privatizare despre care sustinea ca au fost avizate de CSAT, el afirmand ca despre „lucruri serioase” nu se vorbeste la plaja sau la raliu si adaugand: „Lasati-l pe Basescu ca e la plaja sau la Ciresica”

28 iulie. Traian Basescu a declarat intr-un interviu in Romania Libera ca privatizarea CFR Marfa poate fi un aranjament murdar, de care Victor Ponta nu pare a fi strain si vrea sa atraga si CSAT

1 august. Presedintele Traian Basescu a decis, joi, convocarea de urgenta a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii vineri, la ora 11:00, in urma unei solicitari a Guvernului. Premierul se afla in vacanta. Guvernul reactioneaza spunand ca asteapta in continuare un punct de vedere al CSAT legat de privatizarea CFR Marfa, dar precizeaza ca nu a cerut convocarea „de urgenta” a Consiliului, ci includerea pe agenda proximei sedinte a proiectului de HG, si vede ca o fortare decizia presedintelui de a convoca „de urgenta” CSAT.

2 august. „Membrii CSAT au avut o discutie constructiva legata de acest proces de privatizare avand ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa C.F.R. Marfa – S.A.” si „nu s-a emis o alta decizie CSAT”, se arata intr-un comunicat al Administratiei Prezidentiale, care aminteste, de asemenea, ca strategia de privatizare a CFR Marfa a fost avizata de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii prin Hotararea CSAT nr. 23/5.02.2013. Consilierul prezidential pentru securitate nationala, Iulian Fota, a declarat ca Guvernul i-a solicitat presedintelui Traian Basescu introducerea pe ordinea de zi a sedintei CSAT a subiectului CFR Marfa, nu avizarea privatizarii, iar CSAT „exact asta a facut”.

5 august. Grupul de companii Grampet – GFR, care a castigat licitatia pentru privatizarea CFR Marfa, saluta „abordarea constructiva” a CSAT si acuza existenta unui „atac coordonat din partea unei grupari de interese economice si mediatice” impotriva sa, „actiune care poate fi citita inclusiv in cheia unui atac la adresa sigurantei nationale”.

14 august. Hotararea de guvern privind privatizarea CFR Marfa a fost publicata miercuri seara in Monitorul Oficial si prevedere elementele principale ale contractului de vanzare-cumparare intre stat si SC Grup Feroviar Roman. In hotarare sunt prevazute cinci conditii pentru transferul dreptului de proprietate, printre care si avizul favorabil al Consiliului Concurentei. Printre conditiile stipulate in contract este prevazut ca vanzatorul, cumparatorul si un agent escrow sa incheie, in termen de 30 de zile de la semnarea contractului, un contract escrow care va avea ca principal obiect plata de catre cumparator a sumei de 90.498.000 lei reprezentand 10% din pretul de cumparare, in termen de doua zile lucratoare de la incheierea contractului escrow. Pretul de cumparare a pachetului de actiuni este de 904.980.000 lei. Daca finalizarea nu a avut loc, independent de orice culpa a cumparatorului, intr-o perioada de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a prezentei Hotarari, contractul se desfiinteaza de plin drept fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei.

28 august. Ramona Manescu a preluat mandatul de ministru al Transporturilor. Prezent la ceremonie, primul ministru i-a urat acesteia succes si a declarat ca luni ar urma sa se semneze contractul pentru privatizarea CFR Marfa.

2 septembrie. Gruia Stoica a semnat contractul de privatizare a companiei CFR Marfă. Pentru ca procesul de privatizare sa fie complet, Grup Feroviar Român trebuie să plătească pana pe 13 octombrie cele 202 milioane de euro prevazute in contract. Interesant este ca din partea statului, contractul nu a fost semnat de noul ministru al transporturilor, Ramona Manescu, ci de secretarul de stat, Cristian Ghibu. In ziua semnarii contractului, Gruia Stoica a declarat că așteaptă avizul Consiliului Concurenței pentru a plăti o parte din banii pentru CFR Marfă. Gruia Stoica a dat asigurari ca in termen de 10 zile va trimite o notificare Consiliului Concurentei. Din acest moment, toata atentia se indreapta catre Consiliul Concurentei. Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a spus ca, in medie, dureaza cam doua luni analizarea unui „dosar mai simplu”. In cazul CFR Marfa, este un „un dosar mai complicat”. „Potrivit legii, avem la dispozitie maxim 5 luni sa analizam dosarul si sa dam un aviz (…)Vom face toate eforturile sa dam prioritate acestui dosar si sa facem o analiza completa, cu respectarea legii”, a spus Chiritoiu. Insa lucrurile nu sunt chiar simple, deoarece trebuie informata si Comisia Europeana si trebuie asteptat un raspuns si din partea acesteia. „Noi avem legea pe care trebuie sa o respectam”, a precizat presedintele Consiliului Concurentei. „Acesta este si motivul pentru care am solicitat inca de la inceput sa fie decuplata plata de decizia noastra”, a adaugat Chiritoiu.

24 septembrie. Grup Feroviar Roman, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a reusit sa notifice Consiliul Concurentei cu privire la preluarea companiei de stat CFR Marfa. Notificarea a fost facuta dupa aproape 6 saptamani de la publicarea in Monitorul Oficial a actului normativ privind privatizarea CFR Marfa. Insa, nu au fost trimise toate documentele necesare, iar Consiliul Concurentei a cerut completarea dosarului.

28 septembrie. Consiliul Concurentei anunta ca notificarea depusa de Grup Feroviar Roman (GFR) cu privire la preluarea CFR Marfa este incompleta, de la contractul de vanzare – cumparare lipsind anexele.

29 septembrie. Presedintele Traian Basescu a declarat, la PRO TV, ca din informatiile pe care le detine, Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Roman (GFR) – compania care a castigat licitatia pentru privatizarea CFR Marfa – nu va avea banii necesari pentru cumpararea companiei de stat. Intrebat daca Gruia Stoica va avea bani, presedintele a declarat: „nu vreau sa descurajez investititorul, dar din cate stiu nu-i va avea, de aceea se cauta tot felul de tertipuri, cum a fost si acela cu intarzierea semnarii contractului, ca s-a plimbat hotararea de guvern. Problema este cum a definit guvernul investitorul strategic, ca in CSAT i s-a cerut un investitor strategic.”

3 octombrie. Grup Feroviar Roman (GFR) a virat 90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) intr-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentand 10% din pretul de cumparare a 51% din actiunile CFR Marfa detinute de stat. Alimentarea contului reprezinta o conditie prealabila pentru finalizarea privatizarii, iar termenul pentru transferul celor 20 milioane de euro expira vineri, 4 octombrie.

7 octombrie. Pe site-ul Ministerului Transporturilor apare un proiect de de hotarare de Guvern, potrivit caruia termenul pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa, scadent la jumatatea acestei luni, va fi amanat pana la 20 decembrie. Insa, o amanare ar fi fost prima incalcare a angajamentului cu FMI. Potrivit scrisorii de intentie asumate de Guvernul Romaniei si aprobate de board-ul Fondului Monetar International, Executivul de la Bucuresti s-a angajat sa finalizeze privatizarea CFR Marfa pana la jumatatea lunii octombrie 2013, iar daca procesul de privatizare curent se confrunta cu obstacole insurmontabile, sa reia licitatia.

9 octombrie. Termenul de finalizare a privatizarii CFR Marfa nu a fost prelungit de Guvern in sedinta de miercuri, astfel ca, in lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Roman (controlata de Gruia Stoica) va fi obligat sa achite cel tarziu luni inca 170 milioane euro pentru 51% din actiuni. Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Roman (GFR), a afirmat ca „nu are nicio treaba” cu hotararea de guvern prin care data limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa a fost fixata pentru 14 octombrie si va analiza varianta de a-si recupera cel putin costurile avute pana acum daca Transporturile nu obtin amanarea. Ministrul Transporturilor le-a cerut vineri ziaristilor care o intrebau ce se intampla cu privatizarea CFR Marfa sa astepte pana luni, 14 octombrie, cand Gruia Stoica ar trebui sa plateasca 170 milioane euro pentru 51% din actiunile companiei, precizand ca atunci va fi anuntata si decizia statului.

10 octombrie. Presedintele Consiliului Concurentei a spus ca a avertizat Guvernul inca din vara, cand a avizat proiectul de Hotarare de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, ca textul actului normativ poate crea confuzii privind termenul de plata a banilor. Proprietarul Grup Feroviar Roman (GFR), Gruia Stoica, sustine ca va plati diferenta de 170 milioane euro pentru preluarea GFR Marfa chiar si fara avizul Consiliului Concurentei, daca vanzatorul, respectiv Ministerul Transporturilor, si-a indeplinit toate obligatiile. „Sunt pregatit sa platesc aceasta suma de bani inainte de a primi avizul Concurentei, care poate sa fie pozitiv sau negativ, imi asum aceasta responsabilitate, si mai mult decat atat, imi asum acest risc de a ma costa mai mult cele sase luni de zile de blocaj a unei sume de 200 de milioane de euro, dar vreau sa stiu daca vanzatorul si-a indeplinit restul clauzelor din contract”, a declarat Stoica. Intrebat la ce clauze se refera, el a indicat prevederile Hotararii de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfa.

11 octombrie. Gruia Stoica, intrebat in repetate randuri daca va depune luni diferenta de 170 milioane euro pentru preluarea GFR Marfa in lipsa unui aviz din partea Consiliului Concurentei, a evitat sa raspunda. Daca in urma cu o zi patronul GFR declara ca plateste suma ramasa si fara avizul Consiliului Concurentei, atata timp cat vanzatorul, respectiv Ministerul Transporturilor, si-a indeplinit toate obligatiile, acesta a declarat vineri ca „sunt mai multe cauze contractuale care trebuie indeplinite, nu numai cea cu Consiliul Concurentei”, subliniind ca GFR si-a indeplinit obligatiile contractuale. „Asteptam acum sa vedem daca vanzatorul si-a indeplinit obligatiile contractuale”, a precizat Gruia Stoica.

Gruia Stoica tot invoca obligatiile Ministerului Transporturilor, cuprinse in Hotararea de Guvern 526/2013 privind privatizarea companiei. Potrivit Hotararii de Guvern, sunt cateva obligatii ale vanzatorului, insa la prima vedere nu par sa nu fi fost indeplinite. Este asteptat, insa, avizul Consiliului Concurentei, proces care poate dura pana la 5 luni.

Cateva din obligatiile Ministerului Transporturilor, asa cum sunt ele cuprinse in Hotararea de Guvern privind privatizarea:

  • emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii în conformitate cu dispoziţiile art. 46 din Legea  concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau emiterea unui asemenea  document de către alte autorităţi de concurenţă competente;
  • finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării  contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii ca urmare a operaţiunii de majorare de  capital în baza conversiei;
  • obţinerea de către vânzător, după caz, de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii, a acordului acestora cu  privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii prezentului contract, iar  acordul astfel obţinut nu include condiţii mai oneroase pentru societate faţă de termenii aplicabili potrivit  contractelor de finanţare la data semnării.

Cine este Gruia Stoica, cel care controleaza Grupul Feroviar Roman, singurul ofertant ramas in cursa pentru privatizarea CFR Marfa? Este un controversat om de afaceri, supranumit „regele vagoanelor” fiind plasat in 2011 de revista Forbes in Top 10 „Cei mai bogati romani”. Intr-un interviu acordat ziarului Libertatea, spunea ca a intrat in afaceri in 1990, iar pana la 25 de ani avea deja stransi patru milioane de dolari. Potrivit informatiilor aparute in presa de-a lungul timpului, primii bani i-a castigat din afaceri cu fier vechi. Apoi s-a orientat catre transportul feroviar de marfa. Asa a luat fiinta, in 2000, Grup Feroviar Roman, companie care a ajuns sa fie cel mai important operator privat de marfuri din tara. In timp ce compania privata GFR crestea, compania de stat CFR Marfa pierdea. De altfel, Gruia Stoica s-a folosit foarte mult de operatorul de stat de la care a preluat atat active, cat si personal. Multe din vagoanele preluate de la CFR Marfa ar fi ajuns la fier vechi.

Omul de afaceri provine din comuna Toflea din judetul Galati, cu populatie majoritara roma, renumita pentru nenumaratele palate cu turnulete. Potrivit ziarului Adevarul, pana la Revolutie, bunicul si tatal sau au lucrat alaturi de alti 20 de mesteri pentru caile ferate romane. „Se importa mult. Inclusiv burghie mari, cu care se gaureau traversele de lemn de la sinele de cale ferata”, a povestit antreprenorul in primul interviu acordat presei. Imediat dupa Revolutie, a infiintat firma Turnomet SA specializata in vanzarea de produse metalurgice. Cinci ani mai tarziu, a inceput sa livreze conducte petroliere Societatii Nationale a Petrolului SNP Petrom. SNP Petrom ii dadea in compensare produse petroliere. Astfel, a aparut necesitatea infiintarii unei companii de transport feroviar marfa, lucru pe care l-a si facut in 2000. Afacerile sale au inflorit, mai ales, in perioada fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea. Treptat si-a creat un imperiu prin grupul Grampet din care face parte si GFR.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro