Sari direct la conținut

Clienții băncilor care nu își vor mai putea plăti creditele din cauza "Ordonanței lăcomiei" s-ar putea îndrepta către CSALB. Care sunt soluțiile

HotNews.ro
Alexandru Paunescu, Colegiul de Coordonare al CSALB, Foto: Hotnews
Alexandru Paunescu, Colegiul de Coordonare al CSALB, Foto: Hotnews

Clienții bancari ar putea să apeleze la Centrul de Soluționare Alternativă a Ligiilor în domeniul Bancar (CSALB), ca urmare a efectelor Ordonanțe lăcomiei 114/2018. În opinia reprezentanților CSALB, primii care ar putea trimite cereri sunt cei cu credite în euro.

„E posibil să fie ceva mai multe cereri din partea consumatorilor ca urmare a creșterii cursului, dacă această creștere va fi pe un trend asemănător, dacă nu ascendent pe parcursul lui. E posibil să avem mai multe cereri din partea consumatorilor ca urmare a creșterii cursului pentru creditele denominate în euro”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

  • În ceea ce privește impactul OUG 114, aici lucrurile funcționează pentru viitor. Vorbim de un impact al acestei taxe a serviciilor prestate de bănci, dar pentru viitor. E posibil să vedem un impact al acestei ordonanțe pe viitor, pe finalul acestui an sau de acum înainte.

„Impactul nu îl putem cuantifica în acest moment. Centrul de Soluționare Alternativă nu are o soluție pentru o tipologie. Fiecare dintre litigiile Centrului de Soluționare Alternativă beneficiază de o abordare bucată cu bucată. Fiecare dintre cereri sunt soluționate separat prin intermediul conciliatorilor și de disponibilitatea băncii de a negocia”, a mai spus Păunescu.

Potrivit acestuia, soluțiile ar putea fi:

  • Reeșalonare
  • Rescadențare
  • Încercarea de diminuare a ratei lunare prin eliminarea unui comision

Negocierile realizate prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) au adus un beneficiu de 1,015 milioane de euro, deopotrivă consumatorilor, cât și întregului sistem bancar din România, potrivit unui comunicat al Centrului. Astfel, suma precizată reprezintă o diminuare a efortului de plată pentru consumatorii români, obținută în anul 2018 și, în același timp, permite continuarea raporturilor contractuale în care s-au angajat cele două părți.

Cel mai important caz, spune CSALB, din punct de vedere valoric, soluționat de conciliatorii CSALB anul trecut, a fost cel al unui consumator din București care a obținut o reducere a efortului de plată de aproape 39.000 euro. În acest caz, banca a acceptat eliminarea pe viitor a comisionului de administrare și restituirea comisionului de acordare a creditului. Același consumator a obținut, tot prin intermediul CSALB, ștergerea soldului de 18.000 euro pentru un credit încheiat cu o altă bancă.

Cererile venite din partea consumatorilor au depășit încă din luna octombrie pragul de 1.000 și au încheiat anul la nivelul de 1.293. În 2017 au fost înregistrate doar 505 cereri.

Numărul dosarelor constituite în anul 2018 a crescut cu 255% în raport cu numărul dosarelor formate în anul precedent: de la 214 dosare formate în 2017, la 550 dosare în 2018. Dintre aceste dosare, 90% au fost soluționate favorabil, prin înțelegerea părților.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro